View : 1711 Download: 0

영화 <천사와 악마>에 나타난 한스 짐머(Hans Zimmer)의 음악적 특징 연구

Title
영화 <천사와 악마>에 나타난 한스 짐머(Hans Zimmer)의 음악적 특징 연구
Other Titles
Study on the musical characteristics of Hans Zimmer illustrated in the movie,
Authors
김혜란
Issue Date
2018
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 논문은 영화 음악 작곡가 한스 짐머(Hans Zimmer, 1957~)의 작품 중 론 하워드(Ronald William Howard, 1954~) 감독의 영화 <천사와 악마(Angels & Demons, 2009)>의 음악적 특징에 관한 연구이다. 한스 짐머는 영화 음악에 입문한 초창기 영국에서의 작품 활동에 이어 할리우드로 건너가 영화, TV 드라마, 게임 등 다양한 분야에서 필모그래피를 쌓아가고 있다. 의문의 비밀 조직 일루미나티와 교회를 둘러싼 음모를 밝히는 과정을 그린 영화 <천사와 악마>는 댄 브라운(Dan Brown, 1964)이 지은 동명의 소설을 원작으로 하며, 전작 <다 빈치 코드(The Da Vinci Code, 2006)>의 속편이다. 500년간 교회로부터 억압을 받아온 일루미나티와 관련된 의혹이라는 소재는 누구에게나 흥미를 불러일으키기에 충분한 이야기이며, 원작 소설의 흥행에 힘입어 영화는 <인페르노(Inferno, 2016)>까지 세 편의 시리즈가 제작되었다. 이 세 편을 통틀어 감독 론 하워드와 한스 짐머가 함께 작업을 하였으며, 본 연구의 대상인 <천사와 악마>는 이 시리즈 중 두 번째 영화이다. 이 작품은 음모를 밝히기 위한 추리 과정과 위기에 처한 인물들을 구하기 위해 범인을 추격하는 스릴러적인 장르의 특성을 동시에 지니고 있다. 이러한 소재와 장르적 특징을 나타내기 위해 한스 짐머가 어떠한 음악적 어법을 사용했는지 연구하는 것이 이 논문의 목적이다. 이를 위해 모든 음악은 영화 장면과의 상관관계를 토대로 분석되었다. 그 첫 단계로, 할리우드 스릴러 영화의 흐름을 살펴봄으로써 장르의 특징을 파악하고자 했다. 특히나 그 범위가 넓은 스릴러는 액션, 판타지, 전쟁 등의 타 장르와 결합하여 새로운 장르가 탄생하기도 하므로, 세분화하자면 그 종류가 굉장히 다양하다. 그러므로 이 선행 연구 단계에서는 스릴러 중에서도 가장 대중적인 미스터리와 서스펜스를 중심으로 조사하여, 미스터리 스릴러 장르인 <천사와 악마>의 작품 분석을 위한 배경 지식을 얻고자 했다. 이어서 한스 짐머의 초기 작품부터 최근 작품까지를 살펴보고, 이 작품들을 장르별로 분류하였다. 장르적 특성과 한스 짐머의 작품 경향을 파악한 후 본격적으로 <천사와 악마>의 음악(39곡)을 분석하였다. 연구 결과 영화의 제목에서 알 수 있듯이 음악은 ‘천사’와 ‘악마’를 표현하기 위해 테마 혹은 모티브를 활용하였다. 또한 모든 갈등의 시작인 인물 ‘궁무처장 테마’의 사용은 반전을 지닌 인물의 성격을 강화한다. 더불어 미스터리 스릴러라는 장르를 음악에 반영한 결과로, 주인공이 추리를 할 때 마다 ‘추리 모티브’가 사용된 것을 볼 수 있었다. 이 테마 혹은 모티브들은 오케스트라와 전자 음악 그리고 사운드 이펙트(Sound Effect)를 함께 사용함으로써 사운드를 더욱 풍부하게 만들었다. 악기 사용만큼 두드러지는 특징으로 남성 합창의 사용인데, 주로 장면에서 교회가 등장할 때 소년, 바리톤, 베이스로 구성된 이 남성 합창 파트가 선법 선율을 아카펠라 혹은 안티포날 형식으로 노래하면서 배경을 묘사하였다. 영화의 시대적 배경은 현대이지만 장소적 배경은 바티칸을 무대로 하기 때문에 한스 짐머는 중세 교회 음악의 양식을 사용한 것으로 해석되었다. 이렇듯 한스 짐머는 자신만의 음악 어법을 활용하여 천사와 악마 그리고 종교와 과학이라는 이분법적인 주제와 더불어 미스터리 스릴러라는 장르를 효과적으로 전달하고 있다. 즉 한스 짐머는 감독의 연출 의도를 반영한 음악을 통해 관객으로 하여금 영화에 대한 몰입과 이해를 돕고 있다. 앞으로도 한스 짐머를 비롯한 영화 음악가들의 작품을 연구하는 데에 본 연구가 유익한 선행 연구 자료로 활용되기를 바란다.;This thesis is on the study of the musical characteristics of the movie, , directed by Ronald William Howard (1954~ ) among the musical works of soundtrack composer Hans Zimmer (1957 ~ ). Hans Zimmer, following his soundtrack works in the early stage of having joined the soundtrack industry in England, moved to Hollywood and has been accumulating filmographies in a diverse range of fields including movies, TV dramas and games, etc. The movie, , which depicted the process of disclosing the conspiracies surrounding the doubtful secret society of Illuminati and the Catholic Church, is based on the original novel by Dan Brown (1964) under the same title and is the sequel to the previous movie, . The central theme of suspicion associated with Illuminati, which had been oppressed by the Catholic Church for more than 500 years, is a story that can elicit great deal of interest in all audiences. On the strength of the outstanding success of the original novel, the movie was produced in a 3-sequel series up to the movie, . Director Ron Howard and Hans Zimmer worked together on all 3 movies and is the second movie of this series. This movie is equipped with the characteristics of both the mystery genre for disclosing of conspiracy and thriller genre of pursuing the culprits to save the characters confronted with imminent crisis and threats. Studying which musical grammars Hans Zimmer used to exhibit the aforementioned themes and genre characteristics is the goal of this thesis. For this purpose, all music used in the movie was analyzed on the foundation of their correlation with the corresponding scenes in the movie. As the first step, it was attempted to assess the characteristics of genre by examining the flow of Hollywood thriller films. In this preceding study stage, it was attempted to obtain the background knowledge for the analysis of this mystery thriller genre work, , by making inquisitions with focus on the most popular mystery and suspense movies among thriller films in Hollywood. Then, all the works of Hans Zimmer, ranging from his early stage works to the most recent works, were reviewed and categorized into each genre. After having assessed genre characteristics and the trends in the works of Hans Zimmer, his music contained in (a total of 39 pieces) were analyzed in depth. As the results of the analysis and as it can be seen from the title of the movie, his music utilized themes or motifs to express ‘angel’ and ‘devil’. In addition, use of the ‘theme of Camerlengo’, who is the character for beginning of all conflicts, fortifies the personality of the character equipped with reversal of events. Moreover, as the result of having reflected the genre of mystery thriller onto music, it can be seen that ‘deduction motif’ was used whenever the leading character makes deduction of the series of events. These themes or motifs made sounds more abundant and voluminous by suing orchestra, electronic music and sound effects together. Such group of musical instruments that is maintained long like pad sounds consistently maintains the mood of the mystery movie. On the contrary, dramatic sense of tension was markedly elevated through the use of rhythmical percussion instruments and acoustic instruments used in the manner of percussion instrument for the chasing scenes. Since Vatican is the background of the movie, it is possible to find various examples of the use of church music formats, with the foremost characteristic of use of only male voices in the chorus part with exclusion of female voices. This male-only chorus part composed of boys, baritone and bass portrays the Church by singing mode melodies. Although the temporal background of the movie is the modern era, the locational background uses Vatican as the stage. As such, it is interpreted that Hans Zimmer used medieval church music formats. As illustrated, Hans Zimmer is effectively conveying the genre of mystery thriller along with the dichotomous theme of Angels & Demons, and religion and science by utilizing his own unique musical grammar. That is, Hans Zimmer is assisting the audiences to immerse themselves and understand the movie better through the music that thoroughly reflect the intention of the director in production of the movie. It is hoped that this study could be utilized as beneficial preceding research material in pursuing further researches on the works of soundtrack musician and composers including Hans Zimmer in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE