View : 1702 Download: 0

중학생의 학교스포츠클럽 참가가 학교폭력예방 및 인성에 미치는 영향

Title
중학생의 학교스포츠클럽 참가가 학교폭력예방 및 인성에 미치는 영향
Other Titles
A study on the Effects of Middle School Students' Participation in School Sports Club on School Violence Prevention and Personality : Focusing on A middle School in Seoul
Authors
오이경
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한유경
Abstract
우리나라 청소년은 하루에 가장 많은 시간을 학교에서 할애한다. 특히 성장기인 청소년들에게 학교라는 공간에서 발생하는 모든 일들은 그들의 인지적 발달은 물론, 사회·정서적 발달에도 큰 영향을 미치기 때문에 학교의 중요성은 더욱 크다고 볼 수 있다. 이처럼 청소년들이 성인으로 성장하기에 앞서 겪게 되는 작은 사회이자, 전인교육이 이루어져야 할 학교는 현재 큰 문제점을 내포하고 있다. 그 대표적인 문제점은 학교를 넘어서 사회 문제로 발전한 ‘학교폭력’이다. 학교폭력은 더 이상 학교라는 작은 테두리 안에서 벌어지는 단순한 문제가 아닌 심각한 사회문제로 대두되고 있으며, 그 깊이는 해마다 심화되고 있다. 이와 같은 학교폭력이 만연하게 된 여러 가지 이유 중의 하나로 인성교육의 부재를 꼽을 수 있다. 전인교육이 이루어져야 할 학교는 인성교육을 등한시한 채 입시교육위주로 이루어졌고, 그로 인한 부작용으로 학생들의 일탈행동은 만연해짐과 동시에 학교폭력은 갈수록 심화되어 오늘날의 큰 사회문제로 대두되었다. 학교폭력의 심각성을 인지한 정부는 학교폭력을 예방하고 학생들의 인성을 함양하기 위한 근본적인 대책으로 ‘학교체육의 강화’를 채택하였다. 학교스포츠클럽은 이와 같은 학교체육을 강화시키기 위한 대표적인 방법으로 2013년 ‘학교체육진흥법’의 공포를 계기로 획기적인 전기를 맞으며 현재까지도 각 학교에서 활발하게 운영되고 있다. 현재 전국 17개 시·도교육청 1만 1500여 개 초·중·고에 정착된 학교스포츠클럽은 교내 클럽은 물론, 지역교육청 단위 리그, 전국학교스포츠클럽대회로 연결되는 연계성을 지니고 있다. 이를 통해 학생들에게 건강한 신체와 건전한 정신, 바람직한 인성변화를 꾀하는 등 학교스포츠클럽은 학교폭력예방 및 인성교육 강화의 중심에 서있다. 이에 본 연구는 중학생의 개인변인에 따라 학교폭력예방과 인성에 차이가 있는 지 분석하고, 개인변인을 통제한 채 중학교 학교스포츠클럽에 참가하는 학생과 참가하지 않는 학생들을 구분하여 이들의 학교폭력예방 및 인성의 비교를 통해 학교스포츠클럽이 어떠한 영향을 미치는 지 알아보고자 한다. 학교폭력예방은 학교폭력에 대한 인식, 괴롭힘 목격 시 대처능력, 인지적·정서적 공감척도, 괴롭힘에 반대하는 태도 등 4개 요인으로, 인성은 배려·소통, (사회적)책임, 자기조절, 정의 등 4가지 요인으로 구분하여 분석하였다. 이러한 맥락에서 본 연구에서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 개인변인(개인특성·가정·학습)에 따라 학교폭력예방 및 인성에 차이가 있는가? 둘째, 개인변인을 통제할 때, 중학생의 학교스포츠클럽 참가여부에 따라 학생들의 학교폭력예방 및 인성에 차이가 있는가? 본 연구는 서울특별시에 소재한 A중학교에 재학 중인 680명의 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이를 통해 얻게 된 연구결과를 연구문제 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 개인변인에 따라 학교폭력예방 및 인성에 유의미한 차이가 있는 지 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 학교폭력예방으로 개인특성변인 중 성별에 따라 학교폭력예방의 하위 4가지 요소 및 학교폭력예방 전체 평균 모두 유의미한 차이를 보였고, 학년에서는 괴롭힘 목격 시 대처능력과 학교폭력예방 전체 평균에서만 유의미한 차이를 보였다. 가정변인으로 가정형편에서 학교폭력에 대한 인식, 인지적·정서적 공감척도, 괴롭힘에 반대하는 태도, 학교폭력예방 전체 평균 등이 유의미한 차이를 보였다. 학습변인으로 먼저 학교성적에 따른 학생들의 학교폭력예방은 인지적·정서적 공감척도, 괴롭힘에 반대하는 태도, 학교폭력예방 전체 평균에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 선호과목에 따른 학생들의 학교폭력예방은 괴롭힘 목격 시 대처능력, 괴롭힘에 반대하는 태도에서 유의미한 차이가 나타났다. 한편, 학습변인 중 학교 밖 학습시간 및 비선호과목에 따른 학생들의 학교폭력예방은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 다음으로 인성에서는 개인특성변인 중 성별에서 배려·소통, (사회적)책임, 인성 전체 평균에서, 학년에서는 정의에서만 유의미한 차이를 보였다. 가정변인으로 가정형편 및 학습변인 중 학교성적, 학교 밖 학습시간에서는 배려·소통, (사회적)책임, 자기조절, 인성 전체 평균에서 유의미한 차이를 보였다. 학습변인 중 선호과목에 따른 학생들의 인성은 배려·소통, 정의, 인성 전체 평균에서 유의미한 차이를 보였다. 한편, 비선호과목에 따른 학생들의 인성은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 개인변인을 통제할 때, 학교스포츠클럽에 참가여부에 따라 학생들의 학교폭력예방 및 인성에 유의미한 차이가 있는지 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 학교폭력예방에서 학교폭력에 대한 인식, 괴롭힘 목격 시 대처능력, 인지적·정서적 공감척도, 괴롭힘에 반대하는 태도 등 4가지 요인 및 학교폭력예방 전체 평균은 학교스포츠클럽에 참가한 학생들이 그렇지 않은 학생들에 비해 모두 높은 수준을 보였다. 다음으로 인성에서 배려·소통, (사회적)책임, 자기조절, 정의 등 4가지 요인 및 인성 전체 평균 또한 학교스포츠클럽에 참가한 학생들이 그렇지 않은 학생들에 비해 모두 높은 수준을 보였다. 이를 통해 개인변인을 통제할 때 학교스포츠클럽 참가여부에 따라 학생들의 학교폭력예방 및 인성이 유의미한 차이가 있음을 밝힘으로써 학교스포츠클럽이 미치는 영향을 확인할 수 있었다. 주요 연구결과를 통해 중학생의 학교스포츠클럽 참가에 따른 학교폭력예방 및 인성에 미치는 영향에 관련하여 제안할 수 있는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 중학생의 개인변인을 고려한 학교스포츠클럽이 요구된다. 본 연구를 통해 학생들의 학교폭력예방 및 인성은 개인변인에 따라 유의미한 차이가 있다는 것을 알 수 있었다. 즉, 학생들의 개인변인은 학교폭력예방 및 인성에 있어 유의미한 영향을 미치므로 학교스포츠클럽 프로그램을 구성할 때 이들을 고려할 필요성이 있다. ‘All sports for all student’, 즉 모든 학생을 위한 스포츠의 실현을 궁극적인 목표로 삼는 학교스포츠클럽이 이와 같은 목표를 달성하기 위해선 교육의 대상인 학생에 초점을 두며 학생의 다양한 개인변인을 고려해야 한다. 둘째, 학생들의 학교폭력예방 및 인성을 높이기 위해 학교스포츠클럽 운영에 있어 새로운 방안이 요구된다. 본 연구결과를 통해 개인변인을 통제할 때 학교스포츠클럽 참가여부에 따라 학생들의 학교폭력예방 및 인성에 차이가 있음을 검증함으로써 학교스포츠클럽의 효과를 확인할 수 있었다. 따라서 학교스포츠클럽이 실기 능력 향상 위주로 이루어지기보다는 학교폭력예방, 인성과 같은 인지적·정서적 부분을 높일 수 있는 새로운 운영 방안을 마련해야 한다. 즉, 학교스포츠클럽이 학교폭력을 예방함과 동시에 건강한 신체, 건전한 정신, 바람직한 인성을 함양시킬 수 있는 긍정적인 원동력이 되도록 운영의 다양화가 이루어져야 한다. 하지만 본 연구에서 사용한 설문지가 기존의 ‘2015 통학로 학교폭력예방디자인 사업 효과성 평가 연구’, ‘KEDI 인성 검사’에서 사용된 학교폭력예방 및 인성 관련 설문지를 모두 사용하지 않고 일부 내용만을 추출했다는 점, 학교폭력예방 및 인성의 개념이 추상적이고 광범위한 범위를 가졌는데 반해 각각을 하위 4가지 요소로 단순하게 설정한 점, 설문지법만을 사용했기에 학생 개개인의 특성을 고려하지 못했던 점, 연구대상을 특정한 중학교 한 곳만을 설정하였고 조사자가 그들이 잘 알고 있다는 점 등은 본 연구의 제한점이자 한계로 볼 수 있다. 후속 연구에서 이러한 제한점을 보완한다면, 학교폭력예방과 인성에 대해 중학교 학교스포츠클럽이 미치는 영향은 물론, 학교스포츠클럽의 효과를 보다 분명하게 밝힐 수 있을 것이다.;Korean youth spend most of their time in school. Especially, the importance of the school is greater because all the things that happen in the school have a great influence on the growing adolescents’ cognitive development as well as social·emotional development. However, the school, which is a small society where full education is supposed to be performed before the young people grow up as adults, currently has a significant problem. The representative issue is ‘school violence’, which has developed beyond the school level into a social problem. School violence is no longer a mere problem within a small boundary of school, but a serious social agenda, and its severity is increasing every year. One of the reasons for the prevalence of school violence is the absence of personality education. The school where the full education should be provided has been centered on the entrance examination education without personality education, and as a result of the side effect, the deviant behavior of students became intensified, and the school violence became more and more serious and emerged as a huge social problem today. Recognizing the seriousness of school violence, the government has chosen 'strengthening school physical education' as a fundamental measure to prevent violence and to foster student personality. The school sports club, a representative method for strengthening school physical education, has undergone an epoch-making turn with the enactment of the School Sports Promotion Act in 2013 and actively operated so far. Nowadays, there are 17 schools and 17 schools nationwide. The school sports club established in 1600 elementary, junior high and high schools are connected to school clubs, regional leagues unit leagues, and national school sports clubs. The school sports club, which seeks to change the healthy body, healthy mind and desirable personality of students, plays an important role in the prevention of school violence and the strengthening of personality education. School sports clubs, which are now settled in more than 11,500 elementary, middle and high schools in 17 cities and provincial offices of education, are linked to in-school clubs, regional leagues unit, and national school sports club competition. The school sports club seeking to change the healthy body, sound mind, and desirable personality of students plays an important role in the prevention of school violence and the strengthening of personality education. Therefore, this study aimed to analyze the differences in the school violence prevention and personality according to individual variables of middle school students and to examine the influences of school sports club by comparing the school violence prevention and personality based on the classification between middle school sports club participants and non-participants while controlling the individual variables. School violence prevention includes four factors: awareness of school violence, ability to cope with bullying witnessing, cognitive and emotional empathy scale, and anti-bullying attitude. Personality includes 4 factors of caring/communication, (social) responsibility, self-regulation, and justice. In this context, this study set up the following research questions. First, is there any difference in school violence prevention and personality according to individual variables (personal characteristics, family background · learning) of middle school students? Second, when controlling individual variable, is there any difference in school violence prevention and personality depending on middle school students’ participation in school sports club? A survey was conducted on 680 students attending A middle school located in Seoul. The results of the study are summarized as follows, centering on the research questions. First, the analysis finding on whether there is a significant difference according to the individual variables of middle school students is as follows. In terms of school violence, the four sub-elements of school violence prevention and its overall average showed significant differences depending on gender among the individual variables. The grade showed was significantly associated only with ability to cope with bullying witnessing and the overall average of school violence prevention. Regarding the family background variable, the family economic circumstance showed a significant difference in awareness of school violence, cognitive and emotional sympathy scale, anti-bullying attitude, and overall average of school violence prevention. The learning variable showed a significant difference in cognitive and emotional sympathy scale, anti-bullying attitude, and overall average of school violence prevention according to the school GPA. There was a significant difference in ability to cope with bullying witnessing and anti-bullying according to subject preference, while there was no significant difference in school violence prevention according to extra-curriculum learning time and subject non-preference. Next, in terms of personality, gender showed a significant difference in caring/communication, (social) responsibility, overall personality average, whereas grade showed a significant only in justice among individual character variables. For family background variable, family economic circumstance and learning showed a significant difference in school GPA, and extra-curriculum learning time showed a significant difference in caring/communication, (social) responsibility, self-regulation, overall personality average. Regarding learning variable, the student personality depending on subject preference showed a significant difference in caring/communication, justice, and overall personality average. However, there was no significant difference in the student personality according to subject non-preference. Second, the results of analyzing the difference of the students' school violence prevention and personality according to the participation of school sports club when controlling individual variables are as follows. In school violence prevention, the four factors, awareness of school violence, ability to cope with bullying witnessing, cognitive and emotional empathy scale, and anti-bullying attitude, and the overall school violence prevention average, all showed significant were found to be higher for school sports club participants compared to non-participants. In terms of personality, the four factors, caring/communication, (social) responsibility, self-regulation, justice, and the overall personality average were found to be higher for school sports club participants compared to non-participants. Therefore, the effects of school sports clubs were confirmed by identifying significant differences in school violence prevention and personality between school sports club participants and non-participants when controlling individual variables. The following are suggestions based on the findings from the impacts of middle school students' participation in school sports clubs on school violence prevention and personality. First, school sports clubs considering the individual variables of middle school students are needed. This study demonstrated that school violence prevention and the personality have significant differences according to individual variables. In other words, when constructing a school sports club program, it is necessary to consider students’ individual variables that have significant influence on school violence prevention and personality. School sports clubs, whose ultimate goal is 'All sports for all students', must take into account their diverse personal variables by focusing on students who are the subject of education in order to achieve the educational purpose. Second, new ways of managing school sports clubs are required in order to improve school violence prevention and personality. The results of this study confirmed the effects of school sports club by verifying the differences in school violence prevention and personality according to its participation when controlling individual variables. Thus, school sports clubs should be able to cultivate cognitive and emotional aspects such as school violence prevention personality, rather than mere concentration on practical skills. In other words, diversification of school sports clubs operation should be considered so that they can prevent school violence and become a positive driving force for healthy body, sound mind, and desirable personality. Nevertheless, the weakness and limitation of the study is as follows. The questionnaire of this study extracted only a part of contents, not using all of the questions on school violence prevention and personality from the existing '2015 schoolzone school violence prevention design project effectiveness evaluation study' and 'KEDI personality test'; while the concept of school violence prevention and personality has an abstract and broad scope, this study simply set each of them as four sub-factors; the use of questionnaires only does not take into account the characteristics of individual students; a single specific middle school was selected for the study and the researcher knew the students well. If the limitations of this study are complemented in future studies, the effects and influential factors of middle school sports clubs on school violence prevention and personality will be clarified more clearly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE