View : 1057 Download: 0

실외놀이에서 보이는 유아의 흥미를 반영한 지리교육내용 지원을 위한 실행연구

Title
실외놀이에서 보이는 유아의 흥미를 반영한 지리교육내용 지원을 위한 실행연구
Other Titles
Action Research for Supporting Geography Educational Contents Reflecting Young Children’s Interest Observed in Outdoor Play
Authors
박미영
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 유아가 실외놀이에서 지리교육내용과 관련하여 어떤 흥미를 보이는지 파악하여 유아의 흥미에 따른 지리교육내용을 지원하고 이에 따른 교사와 유아의 긍정적인 변화를 유도하고자 실행연구를 계획하고 다음과 같은 연구 문제를 설정하여 진행하였다. 1. 실외놀이에서 보이는 유아의 흥미를 반영한 지리교육내용 지원을 위한 실행 과정은 어떠한가? 2. 실외놀이에서 보이는 유아의 흥미를 반영한 지리교육내용을 실행하는 과정에서 유아와 교사는 어떻게 변화되어 가는가? 본 연구는 서울시에 위치한 풀꽃어린이집 만 5세반 푸른반에서 이루어 졌으며, 연구대상은 연구자 자신인 담임교사 1명을 비롯하여 푸른반 유아 18명이었다. 연구기간은 2018년 3월 19일부터 6월 2일까지였으며, 실외활동에서 이루어지는 지리교육내용과 관련하여 교사의 지원이 충분하지 않음을 인식하고 유아의 흥미를 파악하여 교사가 지원을 하기 위한 방법을 찾고자 연구가 진행되었다. 연구는 문제점 인식 및 1차 실행방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가 및 2차 실행방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 연구기간 동안 결과를 알아보고자 실외놀이 시간의 유아 및 교사의 행동을 녹화, 녹음하고 교사가 약기노트를 작성하여 이를 연구 문제별로 범주화하여 분석하였다. 또한 일일교육계획안, 연구자저널, 동료교사 면담 등을 수집된 자료에 첨부하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실외놀이에서 지리교육내용 지원과 관련한 문제점을 파악해 본 결과 교육활동 진행과 안전상의 이유로 실외놀이에서 보이는 유아의 흥미가 주목받지 못했고, 풍부하게 제공되지 못하는 실외놀이의 형태로 인해 유아가 지리교육내용과 관련한 다양한 흥미를 표현하기에 어려움이 있음을 확인했다. 문제점을 해결하기 위해 유아의 흥미에 대한 관심과 이를 반영한 활동이 필요하고, 실외놀이를 다양하게 제공해주어야 함을 확인했으며, 지리교육과 관련한 유아의 흥미를 파악하기 위해 행동목록표를 작성한 뒤 1차 실행을 실시하게 되었다. 1차 실행에서는 풍부한 실외놀이 환경을 제공하여 기존의 실외놀이 도구의 사용방법을 다양화하였으며, 실외놀이 공간을 다양하게 제공하고 실외놀이와 관련한 주제를 전개하였다. 실외놀이에서 관찰한 유아의 지리교육내용과 관련한 반응을 살펴보며 이동수단, 자연환경, 위치와 장소에 대해 관심을 확인하게 되었다. 유아의 반응에 따라 지리교육내용을 제공해주면서 실외활동의 다양화에 따라 표현된 지리에 대한 유아의 관심을 확인했고, 유아의 흥미에 따른 지리교육내용을 지원해 줄 수 있었다. 그러나 유아의 흥미를 반영하였으나, 교사가 활동을 주도함에 따라 유아의 주도성이 부족하게 되어 이에 대한 개선이 필요했으며, 지리적 기능에 대한 활용도 부족한 것이 확인되었다. 2차 실행에서는 1차 실행에서 발견된 문제점을 보완하여 유아가 주도하여 지리교육활동을 진행하도록 했다. 또한 유아가 지리적 사실에 대해 호기심을 느끼고, 지리적 질문을 하면서 지리적 사실에 대해 정보를 모으고 조직하여, 검증하는 과정을 거친 뒨 의사결정을 통해 지리적 사실을 인식할 수 있도록 하는 지리적 기능을 활용하도록 지원했다. 둘째, 실외놀이에서 보이는 유아의 흥미를 반영한 지리교육내용 지원을 통한 유아의 반응을 살펴보면 지리의 기초개념에 대한 관심과 이해가 증가하였으며, 지리적 기능의 활용도도 증가했다. 또한 지리교육 활동을 스스로 주도했으며, 다양한 형태의 실외놀이에서 증가한 실외활동 참여율의 효과를 보여 주었다. 교사는 유아지리교육과 관련한 배경지식이 증가하였으며, 관찰을 통한 유아의 흥미 파악에 집중하면서 유아의 주도성과 지리기능 발달을 위한 지리교육 교수-방법 연구하고, 놀이의 의미에 대한 재정비를 통해 놀이와 교육에서의 균형을 고려하는 모습이 나타났다. 본 연구는 실외놀이에서 보이는 유아의 흥미를 반영한 지리교육내용 지원을 위한 방안을 모색하며 실행하였다. 실행 안을 통해 유아는 지리교육과 관련한 관심과 이해가 증가하였고, 교사는 실외놀이에서의 지리교육과 관련한 교수-방법을 실행함과 동시에 유아교육에서 놀이가 주는 의미에 대해 확인하는 기회를 가지게 되었다. 본 연구가 지리교육을 비롯하여 유아의 놀이를 시작으로 이루어지는 교육지원 방안에 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of this study is to support geography educational contents according to young children’s interest by investigating the interest of young children exhibit in outdoor play with regard to geography educational contents, and thereby induce positive changes for both the teachers and the young children. The research questions posed in accordance with the research objectives are as follows. 1. What is the implementation process for supporting geography educational contents reflecting young children’s interest observed in outdoor play? 2. How do young children and their teacher change in the process of implementing geography educational contents that reflect young children’s interest observed in outdoor play? This study was conducted in the Pureun Class for five-year-olds at Pulggot Daycare Center located in Seoul. The research participants included 18 young children in the Pureun Class and one homeroom teacher, who is the researcher. The research period was from March 19, 2018 to June 2, 2018. Recognizing the lack of support from teachers with regard to geography educational contents covered in outdoor activities, this study was conducted to find methods of teachers’ from investigating young children’s interest. This study proceeded in the following order: recognize problem and make first action plan; implement first action plan, evaluate first action plan and make second action plan, implement second action plan, evaluate second action plan and conduct final evaluation. Data were collected during the study period by making video and audio recordings of the activities of the young children and the teacher during outdoor play times and the teacher’s short notes about the activities. In addition, daily educational plan, the researcher’s journal, and fellow teacher interview were added to the collected data for analysis. All collected data were categorized according to the research questions for analysis. The results of this study are summarized as follows. First, investigating the problems related to support for geography educational contents during outdoor play, it was found that the young children’s interest exhibited during outdoor play are not given proper attention due to safety reasons and performing educational activities. It was also found that the young children experience difficulties in expressing a wide range of interest in contents related to geography education because outdoor play is not abundantly provided. In order to solve these problems, it was confirmed that it is necessary to pay attention to young children’s interest, have activities reflecting their interest and provide them with outdoor play in various ways. Accordingly, the first action plan was implemented after making a list of behaviors to understand the young children’s interest in contents related to geography education. In implementing the first action plan, ways of using existing outdoor play materials were diversified by providing a rich outdoor play environment, and topics related to outdoor play were covered in various forms of outdoor play spaces. Observing the young children’s responses related to geography educational contents that are exhibited in outdoor play, it was possible to identify their interest in means of transportation, natural environment, location and places. Providing the young children with geography educational contents according to their responses, the teacher was able to identify the children’s interest in geography expressed through diversified outdoor activities and support geography educational contents according to their interest. However, although the teacher tried to reflect the young children’s interest, the outdoor activities lacked in the young children’s initiative since the teacher led the activities. Therefore, it was confirmed that improvement is needed in this aspect and the lack of children’s use of geographical functions. In implementing the second action plan, the problems found in the first action plan were complemented, allowing the young children to take the lead in conducting geography educational activities. In addition, encouraging the young children to be curious about geographical facts, the teacher supported them to use their geographical functions such as collecting and organizing geographical information while asking geography-related questions, and recognizing geographical facts through decision-making process based on verifying collected geographical information. Second, observing the young children’s responses to support of geography educational contents reflecting their interest observed in outdoor play, it was found that their interest in and understanding for the basic concepts of geography improved along with their use of geographical functions. In addition, the children demonstrated increased initiative in geography education activities and increased participation in various forms of outdoor play. The teacher also acquired more background knowledge related to geography education for young children and demonstrated such behaviors of studying teaching methods of geography education for the development of young children’s initiative and geographical functions while concentrating on understanding young children’s interest through observation, and considering the balance between play and education by reorganizing the meaning of play. This study was conducted in search of ways to support geography educational contents reflecting the interest of young children observed in outdoor play. Through the action plans, the young children 's interest in and understanding for geography were enhanced and the teacher had the opportunity to concurrently practice teaching methods related to geography education in outdoor play and confirm the significance of play in early childhood education. Thus, it is expected that this study will contribute to developing educational support plans that begin with young children’s play including geography education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE