View : 1017 Download: 0

체육교사의 감성적 리더십이 여자중학생의 수업만족도에 미치는 영향

Title
체육교사의 감성적 리더십이 여자중학생의 수업만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Emotional Leadership of Physical Education Teacher on Class Satisfaction for Female Middle School Students: Focusing on the Mediation Effect of Teacher Trust
Authors
이소민
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
The purpose of this study was to provide the relationship between physical education teacher’s emotional leadership, teacher trust and class satisfaction for female middle school students. The target population of study was people who study in middle schools in Seoul. By using convenience sampling, 467 questionnaires were sent out for survey and 89 of them were excepted from this data. Finally, 388 samples were used for the analysis. The questionnaires were analyzed by using descriptive analysis, frequency analysis, descriptive analysis, internal consistency analysis, independent sample t-test, one way-ANOVA, correlation analysis, factor analysis, mediation analysis through SPSS ver 21.0 and R Programming. First, the results was as followed that the analysis of differences in emotional leadership of physical education teacher, teacher trust, class satisfaction depending on the demographic characteristics found differences to be significant by gender of the teacher, grade, and the type of schools. Second, the emotional leadership of physical education teacher had a positive influenced on the teacher trust. Third, teacher trust had a positive influenced on class satisfaction. Fourth, the emotional leadership of physical education teacher had a positive influenced on the class satisfaction. Fifth, the emotional leadership of physical education teacher had a positive influenced on the class satisfaction through the teacher trust as a mediation for the girls. specifically, there were the indirect effects of teacher personal emotional competence and social emotional competence through mediated effect of intimacy which predict the class satisfaction. Also, there were the indirect effects of teacher personal emotional competence and social emotional competence through mediated effect of teacher fairness. Thus, a physical education teacher need emotional leadership that was based on understanding and consideration for female middle school students. Because the emotional leadership of the teacher was important to build trust and to increase the satisfaction of the physical education class for female middle school students.;본 연구의 목적은 여자 중학생을 대상으로 체육교사의 감성적 리더십이 교사 신뢰와 수업만족도에 미치는 영향을 규명하고, 그 가운데 교사신뢰의 매개효과를 검증하는 것이다. 본 연구는 서울시의 여자중학생 467명을 대상으로 설문을 실시했으며, 이 중 응답이 불성실하다고 판단된 89부를 제외한 총 388부로부터 얻은 응답을 최종 분석에 사용했다. 자료 분석은 통계 프로그램인 SPSS 21.0과 R통계 프로그램을 사용했으며, 통계기법으로 기술통계분석, 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 독립표본 t-검정, 일원변량분석, 상관관계분석, 매개분석을 실시했다. 그 결과 첫째, 체육교사의 감성적 리더십은 학교유형에 따라 유의한 차이가 났다. 남녀공학의 경우 여자중학교 보다 교사의 감성적 리더십을 낮게 평가했다. 그 이유는 남녀공학에서 실시되는 혼성수업에서 체육교사가 여학생들에게 여성다움에 대한 고정관념을 보이고, 낮은 기대수준이 잠재적으로 영향을 미친 것으로 판단된다. 둘째, 체육교사의 교사신뢰에 학년과 교사성별에 따라 유의한 차이가 났다. 학년에 따라 교사신뢰 중 공정성에 유의한 차이가 났다. 구체적으로 1,2학년에 비해 3학년이 체육교사의 신뢰를 낮게 평가했다. 그 이유는 3학년의 경우 고등학교 진학으로 인해 평가에 관심이 크기 때문이라고 판단된다. 또한, 교사성별에 따라 교사신뢰에 유의한 차이가 났다. 구체적으로 남자교사의 교사신뢰 중 친밀성 요인이 높게 평가됐다. 이는 선행연구들과 상반된 결과를 보였고, 추후 질적 연구가 사료된다. 셋째, 체육수업만족도에 학교유형에 따라 유의한 차이가 났다. 구체적으로 남녀공학의 여자중학생이 체육수업만족도를 여자중학교의 여학생 보다 낮게 평가했다. 이는 남녀공학에서 이루어지는 혼성수업 때문이다. 이성에 민감한 청소년기에 여학생들이 이성의 존재로 참여도가 낮고 혼성 수업에서 나타나는 수업의 산만함 때문이라고 판단된다. 또한 남녀학생의 종목 선호도에 차이가 있음에도 이를 교수에 반영하기 어렵기 때문에 나타난 결과라고 판단된다. 넷째, 체육교사의 감성적 리더십은 교사신뢰에 긍정적으로 영향을 미쳤다. 교육이 보다 효과적으로 이루어지기 위해서 교사와 학생간의 신뢰이 중요하다. 학생들의 교사에 대한 신뢰를 높이기 위해 자기인식을 바탕으로 수업 분위기를 관리하고 학생들을 이해하는 감성적 리더십이 필요함을 뒷받침해준다. 다섯째, 체육교사의 감성적 리더십은 여자중학생의 수업만족도에 긍정적으로 영향을 미쳤다. 감성에 민감한 여학생들은 자신을 잘 이해해 주는 교사에 대해 높은 선호를 보이고, 교사가 감성적 리더십을 통해 자아인식과 관계관리 능력의 개선은 여학생의 만족을 높이는 것을 판단된다. 또한, 감성적 리더십을 통해 발휘되는 교수는 수업의 감성을 높이는 효과를 나타낸다. 여섯째, 체육교사신뢰가 수업만족도에 긍정적으로 영향을 미쳤다. 이는 교사와 잘 형성된 신뢰관계를 통해서 여자중학생들은 보다 높은 수업 참여와 만족을 보이는 것으로 판단된다. 일곱째, 체육교사의 감성적 리더십은 교사신뢰를 매개로 수업만족도에 유의한 영향이 있었다. 구체적으로 교사의 개인적역량과 사회적역량은 교사신뢰의 공정성과 친밀성의 부분매개역할을 통해 수업만족도에 유의한 영향이 있었다. 이는 교수 학습의 질을 향상시키는데 교사의 감성적 리더십이 중요함을 시사한다. 수업만족도는 교육을 통한 학생의 변화와 직결되는데 이는 교사의 감성적 능력을 통해 효과성이 더 커지며 이는 신뢰형성이 관여되기 때문이다. 따라서 교사가 자아인식을 바탕으로 학생을 이해하고 이를 통해 학생들과 관계를 형성하는 능력이 중요하다. 따라서 감성적 리더십으로 맺어진 학생과의 친밀성과 공정성 측면의 신뢰는 교사의 교수에 적극 반응하고 수업에 높은 참여를 이끌며 그 과정에서 느끼는 다양한 감정들이 학생의 수업만족도를 높인다. 이상의 결과를 통해 학생들의 수업만족을 높이기 위해 체육교사의 감성적 리더십이 필요하며 이를 통한 교사의 신뢰형성이 수업에 대한 만족을 높임을 알 수 있다. 현재 여학생들의 체육활동 활성화를 위한 교육부의 추진과제와 정의적 영역을 강조한 전인교육을 중요시하는 체육교육의 방향에 맞추어 본 연구를 통해 체육교사에게 감성적 리더십을 필요성을 제고하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE