View : 859 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김정우-
dc.contributor.authorLIU, YING-
dc.creatorLIU, YING-
dc.date.accessioned2018-09-05T08:24:54Z-
dc.date.available2018-09-05T08:24:54Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000150999-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000150999en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/245989-
dc.description.abstractWith the comparison made between the anti-Japanese resistance poetry written by Chinese and Korean, this study is to prepare an educational plan which will be feasible and effective for the two nations respectively. Since Korea and China have quite different historical and social backgrounds, poetry between the two countries, such as anti-Japanese resistance poetry have different characteristics. Because Korean and Chinese language education programs’ guidelines and emphasis are so different, the education toward resistance poems have different characteristics. Therefore, if we can explore an alternative education plan by mixing the excellent qualities of the two countries' education systems, we could be able to make up for the lack of understanding and compassion of both countries, and ultimately developing a more inclusive education system. Chapter II considered the theoretical premise for the education and the poetry of anti-Japanese resistance between Korea and China. First, we looked at the concept and judgment criteria used for analyzing Korean and Chinese poetry about anti-Japanese resistance. Also, we analyzed the two countries' processes of forming a low-resistance associated with their social background. While Japanese colonial policy which was published in Korea is different from China, the Korean anti-Japanese poetry has an implicit tendency to hide its anti-Japanese elements. However, the Chinese version of the poetry puts a greater emphasis on the appeal of the story and shows a tendency to be realistic and outgoing. Furthermore, in order to compare the education of anti-Japanese poetry between the two countries, an exploration of the guidelines of the two countries' language education was conducted. In Chapter III, we looked at the characteristics of the two countries' education on anti-Japanese poetry, and compared them which are collected in their high school’s textbooks. First, the Korean education system places importance on individuality and diversity of life, while the Chinese education system puts an emphasis on the culture of the group and community consciousness. Second, the Korean curriculum calls for the understanding of social situations through indirect language, while China calls for the understanding of the poet's inner world through realistic language. Third, Korea attaches importance to the sense of self-examination and emphasizes the formation of personal values. China places a greater importance on the social values of the revolutionary spirit and patriotism. Chapter IV presented efficient methods and the content of education standards by absorbing the excellence of education in Korea and China. Some example texts that have literary value and moral value and effective methods of education, were proposed to supplement those weakness which were lacking in the study activities designed in both textbooks. This study was designed to pay attention to the characteristics of the education for anti-Japanese poetry education in both Korean and Chinese high schools. Through that we can prepare an educational plan which will be feasible and effective for the two nations respectively. Based on this proposal, we hope to improve the present shortcomings of education in both countries, and hope that this will have a positive impact for all students in various aspects.;항일 저항시는 일제 침략시기에 한국과 중국에서 어두운 현실을 반영하고 사람들이 저항의지를 가져 불의의 억압에 대해 반항하는 것을 표현하며 민족 독립과 미래에 대한 기대를 드러내는 문학 장르이다. 언어의 압축, 정서적 표현, 다양한 기법과 형상화 방식이 담기기 때문에 저항시는 문학성 기능을 가지고 있다. 뿐만 아니라 작품에서 나타난 강인한 의지, 보람된 자아성찰 의식, 숭고한 이상, 강렬한 조국애 등 교훈적 가치도 있다. 그래서 항일 저항시를 교육 제재로 선정할 필요가 있다. 본 연구는 한국과 중국 고등학교의 항일 저항시 교육을 비교함으로써 상호 적용하고 효과적인 교육 방안을 마련하는 것을 목표로 한다. 한·중 항일 저항시에 대한 문학 측면의 연구가 오랫동안 이루어져 왔지만, 저항시를 교육 제재로서 학생에게 긍정적인 영향을 주도록 하는 양국의 저항시 교육을 비교하는 연구는 전혀 없는 상태이다. 그러나 한·중 역사적과 사회적 배경이 다르기 때문에 양국의 항일 저항시는 각각 상이한 특징을 갖춘다. 또한 한·중 항일 저항시 교육의 지침과 중점이 다르기 때문에 서로 다른 특성을 가지고 있다. 따라서 양국 교육의 우수성을 적용하여 더 좋은 교육 방안을 탐구하면 양국의 부족함을 보완하고 저항시 교육을 포용력이 있는 방향으로 발전시킬 수 있는 효과를 거둘 것이다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본고는 양국 저항시 교육을 비교함으로써 각자의 장점을 적용하고, 더 효과적인 저항시 교육 방안을 마련하고자 한다. Ⅱ장에서는 한·중 항일 저항시와 교육을 위한 이론적 전제를 고찰하였다. 먼저 한국과 중국 항일 저항시의 개념과 판단기준을 살펴보았다. 기존 연구들을 통해 저항시 개념을 다시 명확하게 정의하였고 시대, 주체, 대상, 목표 네 가지 측면으로 판단기준을 정리하였다. 또한 양국 저항시의 형성 과정을 당시 사회적 배경과 연관시켜 분석하였다. 사회 상황의 변화에 따라 각 시기의 저항시도 다양한 특징이 나타났다. 총체적으로 일제의 식민 정책이 달라서 한국 저항시는 반일적인 요소를 감추어 함축적인 성격을 띠고 있는 반면에 중국 저항시는 호소력을 중시하여 사실적과 외향적 경향을 드러낸다. 형성 과정을 바탕으로 양국 저항시의 공통점과 차이점을 귀납하였다. 더 나아가 양국 저항시 교육을 비교하기 위해 양국 국어(어문) 교육과정의 목표와 성취기준을 제시하였다. Ⅲ장에서는 양국 고등학교 국어(어문) 교과서에 수록된 저항시를 중심으로 양국 저항시 교육의 특징을 살펴보았다. Ⅱ장에 분석한 양국 저항시 자체의 차이점을 토대로 양국 저항시 교육을 비교해 보았다. 첫째, 한국의 교육은 삶의 개성과 다양성을 중시하는 데 중국의 교육은 집단주의와 사회 공동체 의식의 배양을 중시한다. 둘째, 한국 교육과정에서는 우회적 시어를 통해 문학에 담긴 시대 상황을 인식하는 것을 요구하는 반면에 중국의 경우는 사실적 시어를 통해 시인의 내면세계를 이해하는 것을 요구한다. 셋째, 한국은 학생에게 자아성찰 의식을 수용하고 개인적 가치관을 형성하게 하는 것을 중시한다. 중국은 학생에게 혁명정신을 발양하도록 하고 애국정신이라는 사회적 가치관을 형성하게 하는 것을 중시한다. 양국 저항시 교육을 비교하는 가운데 양국 교육 방법의 부족함도 나타났다. 한국 교과서에 수록된 외국 작품이 적고 비교 읽기를 활용하는 연습 활동도 적다. 중국 교과서에서는 학생의 능동성을 살릴 수 있는 문학 생산 활동이 적은 편이다. 그래서 양국 저항시 교육을 촉진시키기 위해 적용 교육 방안을 탐구하기가 필수적이다. Ⅳ장에서는 한·중 저항시 교육의 우수성을 흡수하여 효과적인 교육 내용과 방법을 제시하였다. 먼저 중국 교과서에 수록된 저항시와 다른 문맥과 특징이 보이는 문학성이 높은 저항시를 예시하였다. 그리고 한국 교과서에 수록할 만한 교훈성이 높은 카프 저항시를 들었다. 또한 양국 상호적으로 비교할 수 있는 저항시를 간단하게 분석하였다. 양국 교과서에 설계된 학습활동에 있어서 부족한 것을 보완하기 위하여 효과적인 교육 방법을 제시하였다. 제시된 교육 방법을 통해 학생의 문학능력이 신장될 수 있고 저항시 수용 효과도 평가될 수 있다. 이 연구는 한·중 고등학교 항일 저항시 교육의 특성에 주목하고 이를 적용한 저항시 교육 방안을 마련하고자 하였다. 이를 바탕으로 양국 교육의 단점을 개선하고 다양한 측면으로 학생들에게 긍정적인 영향을 미칠 수 있기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 필요성 및 목적 1 B. 선행 연구 검토 3 C. 연구 대상 및 방법 6 Ⅱ. 저항시 교육을 위한 이론적 전제 10 A. 한중 저항시의 개념 및 형성 10 1. 한중 항일 저항시의 개념 10 2. 한중 항일 저항시의 변천 과정 14 B. 한중 저항시의 비교를 위한 이론적 전제 21 1. 양국 저항시의 유사성 21 2. 양국 저항시의 차이성 24 C. 한중 고등학교 국어(어문) 교육과정 문학교육에 대한 검토 27 1. 한국 2009개정 국어과 교육과정 및 성취기준 28 2. 중국 2003개정 어문 교육과정 및 교육내용 29 Ⅲ. 한중 고등학교 국어과 교과서 수록된 저항시의 교육 양상 비교 33 A. 주체의식을 통해 본 한중 교과서의 저항시 교육 양상 36 1. 한국: 자신의 개성과 삶의 다양성에 대한 이해 36 2. 중국: 집단주의와 사회 공동체 의식의 배양 42 B. 형상화 방식을 통해 본 한중 교과서의 저항시 교육 양상 46 1. 한국: 우회적 시어를 통해 문학에 담긴 시대 상황 인식하기 47 2. 중국: 사실적 묘사를 통해 작가 내면세계 이해하기 51 C. 지향을 통해 본 한중 교과서의 저항시 교육 양상 57 1. 한국: 작가의 문제의식 성찰과 자신의 가치관 형성 58 2. 중국: 혁명정신의 발양과 애국주의 정신의 함양 64 Ⅳ. 한중 저항시 교육의 상호 적용 및 교육 방안 탐구 69 A. 양국 저항시 교육의 상호 적용 69 1. 개인적 차원: 자아성찰을 통한 삶의 이해와 인격의 도야 69 2. 사회적 차원: 저항정신의 수용을 통한 애국정신과 공동체 의식의 함양 71 3. 역사적 차원: 역사적 회고를 통한 시대 상황의 이해 72 B. 저항시 적용 교육 방안 연구 74 1. 제재 선정의 기준과 근거 74 2. 교육 방법의 탐색 82 3. 저항시 교육 방안의 실제 85 Ⅴ. 결론 89 참고문헌 91 부록1. 중국 고등학교 어문 교과서에 수록된 저항시 원문 및 번역 95 ABSTRACT 106-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2710108 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title한·중 고등학교 항일 저항시 교육 비교 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Comparative Study of the Education of Anti-Japanese Resistance Poetry in High Schools in Korea and China-
dc.format.pagevii, 107 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어교육학과-
dc.date.awarded2018. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE