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중국 차 브랜드 장일원(张一元)리뉴얼 디자인 연구

Title
중국 차 브랜드 장일원(张一元)리뉴얼 디자인 연구
Other Titles
A study on Renewal Design of Chinese tea brand Zhang YiYuan
Authors
ZENG, SI
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
중국은 차의 고향이라 할 수 있으며, “차(茶)”는 중국을 대표하는 문화 중 하나이다. 오늘날 급변하는 경제 성장에 따라 소비자들은 차의 품질이나 가격보다 특별한 문화 가치가 담긴 브랜드의 차를 선호하는 행태로 나타났다. 그러므로 중국 차 브랜드는 중국 고유의 문화를 반영하여 치열한 차 시장에서 서양 차 브랜드들과 차별화 하는 것이 중요하다. 이에 따라 강력한 브랜드 경쟁력이 될 수 있는 요소를 활용하여 브랜드 아이덴티티 디자인을 하는 것이 중요하다. 한자는 5000년 역사를 가지고 있으며 중국 고유의 문화 중 하나인 중국 차 브랜드 아이덴티티 디자인과 밀접한 관계가 있다. 따라서 본 논문은 차 문화와 한자의 역사적인 배경을 이론 고찰하였다. 이에 따라 한자를 활용하여 디자인한 중국 차 브랜드 아이덴티티 디자인을 조사 분석하고 현대 중국 차 브랜드 아이덴티티 디자인의 특징을 연구하였다. 또한, 본 논문은 백여 년의 역사를 가진 중국 차 브랜드인 ‘장일원 (张一元)’을 사례로 중국 고유의 문화인 한자를 활용하여 세계적 보편성을 획득할 수 있는 브랜드 아이덴티티 리뉴얼 디자인하였다. 본 연구에서 ‘장일원(张一元)’의 브랜드 아이덴티티 리뉴얼 디자인은 ‘장일원(张一元)’의 ‘장(张)’자와 ‘차(茶)’자를 중국 한자의 조자원리 (造字原理)- 육서(六书)중에 회의(会意)를 바탕으로 새로운 문자의 디자인 제안하였다. 이에 디자인한 로고 타입은 가독성이 높고 중국 고유의 문화를 나타내어, 특별한 중국만의 문화 가치를 부각하고 더불어 브랜드 경쟁력 또한 높일 수 있다. 이를 통해 세계 차 시장에서 성공적인 중국 차 브랜드로 유치하기 위한 브랜드 아이덴티티 전략을 제시하고자 한다.;China is home to tea, and " tea " is one of the representative cultures of China. With the rapidly changing economy, consumers prefer tea brand with special cultural value over quality and price. Therefore, it is important for Chinese tea brands to differentiate themselves from Western brands in the fierce tea market by reflecting their unique culture. Accordingly, it is important to make a brand identity design by utilizing elements that can be a strong brand competitiveness. Chinese characters have a 5,000-year-old history and are closely related to Chinese tea brand identity design, one of China's unique cultures. Therefore, this paper examined the historical background of tea culture and Chinese characters. Therefore, it analyzed Chinese tea brand identity design that was designed using Chinese characters and researched characteristics of modern Chinese tea brand identity design. In addition, this paper was used as a case of Chinese tea brand "Zhang YiYuan" with a history of more than a hundred years and was able to obtain international universality by using Chinese characters, the unique culture of China. In this study, the brand identity renewal design of "Zhang YiYuan" is based on the name "Zhang" and " Cha" in Chinese characters. The logo type designed for this design is highly readable and represents the unique culture of China, so it can highlight special cultural values of China as well as enhance brand competitiveness. Through this strategy, we are going to present our brand identity strategy to attract successful Chinese brands to the global tea market.
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