View : 923 Download: 0

가족 및 학교 사회적 자본이 청소년 온라인·오프라인 비행 변화에 미치는 영향

Title
가족 및 학교 사회적 자본이 청소년 온라인·오프라인 비행 변화에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Family and School Social Capital on Changes in Adolescents' Online and Offline Delinquency
Authors
전혜숙
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
전종설
Abstract
본 연구는 청소년 온라인 및 오프라인 비행의 변화 양상을 확인하고, 이에 영향을 미치는 요인을 사회적 자본 이론에 기반하여 살펴보았다. 이 때 청소년의 주요 생활체계인 가족 및 학교에 초점을 맞추었고, 이를 위해 개인수준 변인으로 가족 사회적 자본과 집단수준 변인으로 학교 사회적 자본이 온라인․오프라인 비행에 각각 어떠한 영향을 미치는지 확인하였다. 이와 더불어 성별과 온라인․오프라인 비행의 관계에 있어 학교 사회적 자본에 따라 어떠한 차이가 있는지 확인하였다. 이 때, 다수준분석을 통해 위계적 구조를 가진 변인들의 특성을 반영하여 이들의 영향을 면밀히 살펴보았으며, 연구결과를 바탕으로 청소년 온라인․오프라인 비행 예방 및 감소를 위한 사회복지 실천적․정책적 함의를 제시하였다. 본 연구를 위해 한국청소년패널데이터 중 초 4패널 1~3차 데이터를 활용하였고, 총 2064명, 84개 학교가 연구 대상이었다. 연구 대상의 일반적 특성 및 주요 변수 특성 파악을 위해 SPSS 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, t검정, 카이제곱검정 등을 실시하였고, 3수준 다층성장모델 분석을 위해 HLM 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 전체적으로 오프라인 비행과 온라인 비행의 변화 양상은 서로 다르게 나타났다. 그러나 가족 및 학교 사회적 자본의 영향요인에 있어 두 비행 간의 구별되는 뚜렷한 차이는 없는 것으로 확인되었으며, 세부 영향요인의 비교를 중심으로 자세한 내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 기초모형 분석결과, 온라인․오프라인 비행 모두 평균 초기치와 변화율이 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었다. 오프라인 비행의 경우 점차 감소하는 형태를 보였고, 온라인 비행은 점차 증가하는 양상을 나타내고 있어, 온라인 비행과 오프라인 비행이 서로 다른 변화양상을 보이고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 조건모형 분석결과를 살펴보면, 먼저 오프라인 비행과 관련하여 개인수준 변수에서는 남학생이 여학생보다 오프라인 비행 초기치 및 변화율에서 더 높은 것으로 나타났다. 또한 가족 사회적 자본으로 부모애착이 높을수록 오프라인 비행 초기치는 낮아지는 것으로 확인되었다. 학교 사회적 자본 변수에서는 학업압력이 낮은 학교일수록 오프라인 비행 초기치가 감소하는 것으로 확인되었고, 학교규범을 잘 준수하는 학교일수록 오프라인 비행 초기치는 낮아졌고 변화율에는 정적 영향을 미쳐 완만하게 감소하는 것으로 나타났다. 이와 더불어 친한 친구의 경우 오프라인 비행 변화율에만 유의미한 영향을 미쳤으며 시간이 지날수록 학교에 친한 친구가 많으면 그렇지 않은 경우와 비교하여 오프라인 비행이 완만하게 감소하는 것으로 나타났다. 다음으로 온라인 비행에 대해 살펴보면 다음과 같다. 개인수준의 변수로 남학생은 여학생보다 온라인 비행 초기치가 높았으며 시간이 흐름에 따라 온라인 비행이 더 빠르게 증가하는 것으로 나타났다. 또한 가족 사회적 자본의 영향을 살펴보면, 형제자매관계의 경우 온라인 비행 초기치에만 유의미한 영향을 미쳤고, 형제자매관계가 좋을수록 온라인 비행 수준이 낮아지는 것으로 확인되었다. 학교 사회적 자본 변수로는 학업압력이 낮은 학교일수록 온라인 비행 초기치가 감소하였으며 변화율에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 온라인 비행과 오프라인 비행 초기치 및 변화율 모두에 공통적으로 영향을 미친 요인이 성별이라는 연구결과를 고려하여 성별의 영향에 대한 학교 수준 변수의 상호작용 효과를 살펴보았다. 오프라인 비행의 경우, 성별과 교사애착, 성별과 학교규범의 상호작용이 변화율에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사애착이 높은 학교일수록 남학생의 오프라인 비행 변화율을 더욱 감소시키는 것으로 검증되었다. 또한 학교규범을 잘 준수하는 학교일수록 남학생의 오프라인 비행이 완만하게 감소하였고 이는 바닥효과가 반영된 것으로 간주되었다. 온라인 비행의 경우, 성별과 학업압력의 상호작용이 온라인 비행 초기치에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 학업압력이 낮은 학교일수록 남학생의 온라인 비행 초기치를 낮추는 것으로 확인되었다. 이러한 분석결과를 바탕으로 실천적․정책적 함의를 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 학교 차원에서 온라인 및 오프라인 비행 문제 해결을 위한 적극적 노력이 필요하다. 오프라인 비행의 경우, 학교에서의 학업압력, 학교규범, 친한 친구에 대한 접근방안을 살펴보아야하겠다. 따라서 학교는 학업압력 감소, 학교규범 준수, 올바른 또래관계 형성을 위한 노력이 필요하며 이를 위해 학교에서의 다양한 관련 교육, 상담 및 프로그램 제공이 필요하겠다. 온라인 비행의 경우 오프라인 비행과 달리 학업압력 즉, 학습과 관련된 요인에만 영향을 받는 것으로 나타나 학교에서의 학업압력에 초점을 맞춰 실천방안을 모색해야하겠다. 이를 위해 사이버윤리의식 교육 및 인터넷 중독 예방교육과 더불어 학업에 대한 압력 및 스트레스 해소를 도모할 수 있는 다양한 대안활동 제공, 스트레스 상황 극복을 위한 프로그램 제공 등을 실시하는 것이 중요하겠다. 둘째, 가족 차원의 관계개선 및 긍정적 양육환경을 위한 개입 서비스가 필요하다. 오프라인 비행은 가족관계 중 특히 부모의 영향을 많이 받는 문제행동이라 할 수 있으며 이를 위해 가정에서 올바른 부모역할, 부모자녀 의사소통 개선, 부모자녀 관계 증진, 권리존중적 가정환경 조성 등이 필요하겠다. 온라인 비행은 오프라인 비행과 달리 형제자매 관계가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 형제자매의 지지와 협력을 통한 온라인 비행 감소를 도모할 수 있도록 형제자매 지원 프로그램, 정보통신윤리교육 및 여가활동, 멘토링 활동 등의 제공이 필요하겠다. 셋째, 성별을 고려한 온라인 및 오프라인 비행 예방과 감소를 위한 차별적 접근이 필요하다. 남학생의 오프라인 비행을 더욱 감소시키기 위해서는 학교 내 교사와의 애착을 증진시키는 것이 중요하다. 이를 위해 교사와의 충분한 상담시간 확충, 지역사회 전문기관의 네트워킹을 통한 학생 사례관리 등이 필요하겠다. 또한 온라인 비행과 관련하여, 남학생의 온라인 비행 초기치 감소를 위해 학교 내 학업압력을 낮추는 것이 중요하다. 이 때 남학생을 대상으로 인터넷 중독 예방 및 인터넷 윤리교육 등과 더불어 학업압력 대처기술 및 스트레스 관리 프로그램 제공 등 예방 및 조기개입 노력이 필요할 것이다. 넷째, 청소년의 온라인․오프라인 비행과 관련하여 공통적으로 이에 대한 예방, 조기 발견이 중요하며 고위험 비행 청소년에 대한 지속적 사례관리가 필요하다. 표준화된 척도에 의한 실태 조사, 실효성과 전문성 있는 예방교육, 지역사회 전문기관과의 파트너쉽을 통한 전문적 통합 사례관리 서비스 제공 등이 필요하겠다. 마지막으로 온라인․오프라인 비행 문제 해결을 위한 해당 부서 간 협력, 서비스 전달체계와 관련한 전문 인력 및 기관의 확대가 필요하다. 부서 간 긴밀한 협조 및 네트워킹이 필요하며 합동 대책반과 같은 주관 부서의 구축 및 체계화는 중장기 발전을 위한 필수 사안이라 할 수 있다. 또한 이러한 서비스의 실효성을 위해 전달체계와 관련한 양적 확대 및 담당 인력의 전문성 강화, 인력 증원, 상호 협력적 관계 형성 등이 중요하겠다.;Aims of the present study were to confirm how to change of adolescents' online and offline delinquency and examine the factors contributing this problem based on social capital theory. This research focused on family and school, which is the main life systems of adolescents. For this purpose, the effects of family social capital as individual level variables and school social capital as group level variables on online and offline delinquency were examined, along with differences in the relationships between gender and online and offline delinquency according to school social capital. A multilevel analysis was conducted to reflect the characteristics of variables hierarchically and examine their effects. Based on the results of this research, the practical and policy implications of social welfare for prevention and reduction of adolescents' online and offline delinquency are suggested in this paper. First~third year data of the Korea Youth Panel Study(KYPS) were used in this study, and fourth grade of elementary school students were surveyed. The study sample included 2,064 students and 84 schools. The SPSS program was used for frequency analysis, descriptive statistics, T-test, χ2-test, and the HLM program was used to analyze the multilevel growth model(three-level analysis). The results of this research are as follows. Overall aspect of offline and online delinquency turned out to be different. No distinctively clear difference was found for the influencing factors of family and school social capital. Details follow regarding the comparison of subcategorized influencing factors. First, results of null model analysis confirmed that the average initial value and change rate for both online and offline delinquency were statistically significant. In the case of offline delinquency, there was a decreasing pattern, whereas online delinquency showed an increasing pattern. Thus, we concluded that online and offline delinquency are different aspect from each other. Second, looking into the results of conditional model analysis, with respect to offline delinquency, individual level variables turned out to be more prominent in the intial value and change rate of male students' offline delinquency compared to female students'. Additionally, as for family social capital, as parents' attachment was higher, the initial value of offline delinquency became lower. As for school social capital variables, those schools placing less pressure on academic achievement showed decreases in the initial value of offline delinquency. For schools in which students were strictly abiding by the rules, decreases in the initial value of offline delinquency were noted. Additionally, there was a gradual decrease in the change rate, representing positive effects. IN case of schools with many close friends, they had a statistically significant effect on the offline delinquency change rate; as time passed, having many close friends at school compared to not having them resulted in a gradual decrease in offline delinquency. Next, regarding online delinquency, the following findings are presented. As for individual level variables, the initial value for online delinquency was higher for male students than for female students; with the passing of time, online delinquency rapidly increased. Besides, going over the effect of family social capital, brother and sister relationship had a statistically significant effect on the initial value of online delinquency. It was confirmed that the stronger sibling relationship was linked to a lower rate of online delinquency. As for the school social capital variables, those schools identified as applying less academic pressure had decreases in the online delinquency initial value. Third, considering the research finding that gender commonly affected the initial value and the change rate for both online delinquency and offline delinquency, the interaction effect of school level variables on the effects of gender was examined. In case of offline delinquency, interaction between gender and attachment to teachers, and between gender and school rules, appeared to have statistically significant effects on the change rate. It was verified that those schools in which students exhibited greater attachment to their teachers had larger decreases in male students' offline delinquency change rate. In addition, those schools for which rules were better kept showed a gradual decrease in male students' offline delinquency. This finding was attributed to the floor effect. As for online delinquency, interaction between gender and pressure to achieve academically appeared to have statistically significant effects on the initial value of online delinquency. In short, for male students in those schools placing less pressure on academic achievement, the initial value of online delinquency decreased. Based on the above study results, a discussion follows and implications are suggested. First, schools must make active efforts to solve online and offline delinquency problems. In case of offline delinquency, it is necessary to look into pressure regarding academic achievement in schools, as well as school rules and ways to approach to close friends. Schools should make efforts to reduce pressure placed on students to achieve academically and foster among students the desire to abide by school rules and form healthy peer relationship. Accordingly, schools need to provide relevant education, consultations, and programs. Online delinquency, unlike offline delinquency, appeared to be affected only by pressure regarding academic achievement. Thus, the focus should be on diminishing academic pressure in schools through appropriate action plans. It is important to provide education on cyber ethics and the prevention of Internet addiction, as well as alternative activities/programs to relieve pressure about academic achievement and stress. Second, intervention services are required to improve family relationships and foster a positive child care environment. Offline delinquency can be considered problematic behavior that involves families, especially parents. To prevent it, effective parenting, improved communication and enhanced relationships between parents and children, and an atmosphere in which family members respect each other's rights are necessary. Online delinquency, unlike offline delinquency, appears to be affected by the brother and sister relationship. Therefore, it is necessary to provide a sibling support program, education about information and communication ethics, alternative leisure activities, and mentoring activities to reduce online delinquency through the support and cooperation of siblings. Third, different approaches are needed to prevent and reduce online and offline delinquency in terms of gender. To decrease male students' offline delinquency, it is important to encourage attachments to teachers at schools. Thus, it is necessary to extend consultation times with teachers sufficiently and conduct cases management on students by networking with related community institutes and others. Regarding the initial value of online delinquency among male students, it is important for schools to place less pressure on students regarding academic achievement. In this case, prevention and early intervention efforts such as providing education about Internet addiction and Internet ethics, and programs/services for coping with academic pressure and managing stress are needed. Fourth, prevention and early detection of adolescents' online and offline delinquency are important, and continuous case management for high-risk delinquent adolescents is necessary. It is also necessary to perform factual surveys using standardized measures, provide effective preventive education with professionalism, and offer professional integrated case management services through partnerships with local professional organizations. Finally, it is important to expand the expert manpower and institutes in the service distribution system and cooperate with related departments to solve the online and offline delinquency problem. Close inter-organizational cooperation and networking is required, and the establishment and systematization of supervisory departments such as the joint task force, are essential for mid and long term progress. For the effectiveness of these services, it is necessary to expand the quantity of service distribution systems, enhance related staffs' specialties, increase the number of staff members, and form cooperative relationships.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE