View : 618 Download: 0

Benjamin Britten의 연가곡 「On this Island, Op. 11」에 관한 연구

Title
Benjamin Britten의 연가곡 「On this Island, Op. 11」에 관한 연구
Other Titles
A Study on Benjamin Britten’s 「On this Island, Op. 11」
Authors
전혜원
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
본 논문은 벤자민 브리튼(Benjamin Britten, 1913-1976)의 연가곡 「On this Island, Op. 11」에 관한 연구이다. 먼저, 브리튼의 생애와 음악적 특징을 살펴보고, 연가곡의 시를 쓴 위스턴 오든(Wystan Hugh Auden, 1907-1973)의 생애와 그의 문학 작품에 대해 알아본다. 그리고, 반주부와 성악부의 관계를 중심으로 작품 「On this Island, Op. 11」을 분석함으로써 실제 연주에 도움이 되고자 한다. 브리튼은 20세기 영국의 대표적인 작곡가이자 피아니스트였다. 그는 퍼셀 이후 침체된 영국 음악의 부흥을 일으키고, 특히 성악곡에서 뛰어난 능력을 보여준 음악가이다. 브리튼은 이전의 작곡가들로부터 이어받은 전통적인 음악 기법의 토대 위에 현대 음악의 여러 양식을 결합하여 자신만의 독창적인 어법을 보여주었다. 그는 바로크 양식과 같은 전통적인 기법을 사용하기도 하고, 한 번에 여러 조성을 느낄 수 있는 복조성을 보여주기도 하고, 여러 기법을 복합적으로 사용하였다. 또한, 브리튼은 시인 오든을 통해 시와 음악의 관계를 깊이 연구하여 그의 성악 작품 작곡에 큰 영향을 받게 되었다. 브리튼의 연가곡 「On this Island, Op. 11」은 피아노 반주가 붙여진 최초의 연가곡이다. 이 작품은 다섯 곡으로 이루어져 있고, 각 곡의 연관성은 없다. 하지만, 브리튼은 각 곡에 짧은 전주와 성악부의 선율을 회상하는 듯한 후주를 사용함으로써 전체 작품에 통일성을 주었다. 그는 또한 시의 각 연의 내용에 따라 음악적 구조를 나누었다. 각 곡은 대부분 세 부분으로 나누어지고, 짧은 성악 선율의 주제는 반복, 변형, 그리고 동형진행을 통해 발전된다. 이 선율은 반주부에서도 나타나며 성악부와 주고받으며 이중창을 하는 것과 같은 효과를 주기도 하는데, 이는 곡의 유기적인 결합을 보여준다. 기본적으로 장, 단조 조성 체계를 가지면서도, 곡의 분위기에 따라 부분적으로는 복조성, 불협화음, 비화성음과 같은 현대적인 기법을 사용하였다. 이 작품은 그의 초기 작품이지만 음악적으로 완성도가 높고 영국 가곡의 역사에 있어서 가치 있는 작품이라 할 수 있다.;The current study examines Benjamin Britten’s song cycle, 「On this Island, Op. 11 」(1937). This study explores Britten’s life and his musical traits, and the poet Auden’s life and literary works. In addition, the study analyzes the five songs in the「On this Island, Op. 11」, focusing on their lyrics, forms, melodies, and harmonies. This study aims to help performers to better understand and perform this musical work. Britten, a British composer and pianist, was a representative figure in the 20th-century music. He revived the British music, which had been stagnated after Henry Purcell, and was especially talented in vocal music. Based on the traditional approach to music inherited from his predecessors, Britten adopted a wide range of contemporary modes to display his unique musical style. Furthermore, his songs reflect the close relationship between poetry and music, influenced by Wystan Hugh Auden, an English-American poet. 「On the Island, Op. 11」 is Britten’s first song cycle accompanied by the piano. It consists of five songs, and each song has no relevance to each other. In the work, Britten employs a short vocal melody with repetitions, variations, and sequences. The pieces are fundamentally based on major and minor tonalities; however, there are places where contemporary techniques, such as the use of bitonality, dissonances, and non-harmonic tones are used. Although 「On the Island, Op. 11」 is one of his early works, it is highly valued regarding its musicality and completeness. It has set a milestone in the history of British classical music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE