View : 913 Download: 0

나실인 작곡 25현 가야금과 현악4중주를 위한 <물속의 달> 선율 분석 연구

Title
나실인 작곡 25현 가야금과 현악4중주를 위한 <물속의 달> 선율 분석 연구
Other Titles
A Study on the Melody Analysis of for the 25-string gayageum and string quartet composed by Sil-In Na
Authors
소현희
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
본 논문은 25현 가야금과 현악4중주 편성의 나실인 작품 <물속의 달>을 분석하였다. 선율 분석을 중심으로 선율의 흐름에 따라 크게 네 개의 단락으로 구분하여 악곡을 분석하고, 이를 통해 화성적 요소, 주법, 표제적 요소의 세 가지 측면에서 음악적 특징을 알아보았다. <물속의 달>의 선율은 분석 결과 흐름과 역할에 따라 도입부, 중심악절, 대립악절, 종결부에 해당하는 네 개의 단락으로 구성되었다. 󰍽단락은 도입부로, 주제선율의 구성음을 25현 가야금과 현악4중주가 메기고 받는 형식으로 제시하였다. 󰍾단락은 주제선율 ⓐ와 주제선율 ⓑ가 제시되며 중심악절을 형성하였고 여러 악기들이 주제선율을 번갈아 연주함으로써 반복 강조하였다. 󰍿단락은 󰍽단락과 󰍾단락에 없던 새로운 선율이 출현하면서 󰍾단락과 대립되는 악절을 형성하였다. 또한 25현 가야금과 현악4중주와의 메기고 받는 형식의 다양한 엇박, 3분박 등 리듬의 무수한 변화는 󰍿단락을 가장 동적인 느낌으로 표현하였으며 선율의 흐름은 계면조와 유사하게 진행되었다. 󰎀단락은 종결부로, 주제선율 ⓐ와 주제선율 ⓑ가 다시 제시되었으며 주제선율 ⓐ의 주요음으로 악곡을 마무리하였다. 이와 같이 <물속의 달>에는 두 개의 주제선율이 등장함을 확인할 수 있었다. 그 두 개의 주제선율은 이조된 형태 및 여러 음형들과 혼합된 형태로 변용되어 사용되기도 하였다. 또한 악곡의 사이사이 25현 가야금의 선율 진행에서 국악의 평조와 계면조의 성격을 띠고 있는 부분이 있었으며, 25현 가야금과 현악4중주가 같이 또는 따로 국악의 요소와 서양음악의 요소를 연주하며 선율의 흐름을 진행하였다. 위의 선율 분석을 통해 나타난 세 가지 음악적 특징인 화성적 요소, 주법, 표제적 요소는 다음과 같다. 첫째, 화성적 요소를 분석하여 정리한 바 세 가지 유형(㉠, ㉡, ㉢)이 가장 많이 제시되었고, <물속의 달>에 나타난 화성적 요소는 E♭M7, CM7, GM7, A9이다. 단3도 하행형인 ㉠유형의 화성 진행은 주제선율 ⓐ가 연주될 때 주로 등장하였고, 장3도 상행형인 ㉡유형의 화성 진행은 국악의 계면조 선율이 연주될 때 주로 사용되었다. 속화음형인 ㉢유형의 화성 진행은 모든 단락의 끝부분에 사용되어 다음 단락으로의 연결을 매끄럽게 해주는 역할을 하였다. 둘째, 주법은 25현 가야금과 현악4중주의 주법으로 나누어 살펴보았다. 먼저 25현 가야금의 주법은 전통적인 주법과 현대적인 주법으로 나누어 알아보았다. 이 주법들은 25현 가야금이 전통음악의 성음을 낼 수 있도록 사용되기도 하였고, 25현 가야금과 현악4중주와의 앙상블에 부드러운 어울림을 주기도 하였다. 현악4중주의 주법 사용은 악기 간의 음색적 어울림, 곡의 분위기 전환 등의 다양한 표현을 더욱 효과적으로 나타냈다. 셋째, 표제적 요소는 작곡가의 곡목 해설을 참고로 선율의 흐름을 이미지의 음악적 표현에 따라 단락별로 나누어 알아보았다. 󰍽단락은 25현 가야금의 평조 선율과 이에 대한 현악4중주의 장음이 연주되며, 이러한 장음을 악기 간에 서로 이어받아 연주함으로써 나타난 여음을 통해 밝은 달과 청명한 가을 저녁의 고요한 강을 표현하였다. 󰍾단락은 양손을 사용한 25현 가야금의 선율 진행이 마치 사공이 젓는 노에 따라 강물결에 비친 달빛이 서서히 흔들리는 모습을 묘사하였으며, 현악4중주는 이러한 풍광을 트레몰로로 강물결이 변화하여 잔잔히 흩어지는 듯 표현하였다. 󰍿단락은 물결에 따라 다양하게 변화하는 달빛을 보며 여러 가지 감정들을 느끼는 사공의 감정 변화를 묘사하였는데, 이는 세 부분으로 나뉜다. 첫 번째 감정은 25현 가야금의 계면적인 성음으로 표현하였고, 두 번째 감정은 25현 가야금의 반음계적 진행 선율로, 세 번째 감정은 25현 가야금의 글리산도를 활용한 상행 선율로 표현하였다. 이상의 연구 결과와 같이 나실인 작곡 󰡐25현 가야금과 현악4중주를 위한 <물속의 달>󰡑은 선율 분석, 화성적 요소, 주법, 표제적 요소를 통하여 남창가곡 󰡐평롱󰡑의 가사를 더욱 다채롭고 입체적으로 이미지화하여 재해석한 작품이라고 할 수 있다.;This paper analyzed the Sil-In Na’s work called composed of 25 string gayageum and string quartet. Based on the melody analysis, the music was divided into four paragraphs according to the flow of the melody, and the musical characteristics were analyzed from three aspects of the harmonic elements, the playing styles and the heading elements. According to flow and role, I analyzed the melody of consisted of four paragraphs, which corresponded to introduction section, central section, opposition section, and final section. The paragraph 󰍽 is the introduction, and the theme melody are presented in the form of 25-stringed gayageum and string quartet. In the paragraph 󰍾, the central passage is consist of the theme melody ⓐ and the theme melody ⓑ, and several instruments repeatedly emphasized the theme melody as they played alternately. The paragraph 󰍿 formed a passage that contrasted with the paragraph 󰍾 with the emergence of a new theme melody that was not found in paragraphs 󰍽 and 󰍾. In addition, numerous offbeat of the rhythm composed of the gayageum and the string quartet and various change of the rhythm express the paragraphs 󰍿 with the most dynamic impression, and the flow of melodies proceeded similar to the Gyemyeonjo. In the paragraph 󰎀 which is the last paragraph, the theme melody ⓐ and the theme melody ⓑ are presented again and the music is finished with the key melody of the theme melody ⓐ. In this way, it was confirmed that three theme melodies appeared in . The three theme melodies are used in a form that has been converted into a form mixed with various forms. In addition, it has a character of the pyoungjo and the Gyemyeonjo when the progress of the 25-string gayageum, and the 25-string gayageum and string quartet played the element of Korean music together with elements of Western music together and progressed the flow of melody. The three musical features, harmonic elements, playing style, and programmatic elements revealed through the above melody analysis are as follows. First, the three types (㉠, ㉡, ㉢) are most suggested when analyzing the harmonic elements, and the harmonic elements in “Moon in Water” are E♭M7, CM7, GM7, A9. The ㉠ type which is minor 3rd appears mainly when the theme melody ⓐ is played, and the ㉡ type which is major 3rd appears mainly when the Gyemyeonjo melody is played. The ㉢ type which is dominant chord is used in the end of the paragraph, and it serves to smooth the connection to the next paragraph. Second, I studied the playing style divided into 25-string gayageum and string quartet. First of all, I studied the playing style of the 25-string gayageum divided into the traditional playing style and the modern playing style. These laws were also used to make 25-string gayageum perform traditional music and to give a gentle harmony to the ensemble of 25-string gayageum and string quartet. The use of playing style of string quartet expresses effectively various expressions such as tonal match between musical instruments, tone change of music. Third, the title element was divided into paragraphs according to the musical expression of the melody by referring to the commentary of the songwriter. In the paragraph 󰍽, the flat tone of the 25-string gayageum and the long string of the string quartet are played. By expressing such a long sound through the musical instruments, they expressed the serene river of bright moon and clear autumn evening through the sound of the sound. In paragraph 󰍾, the melody of the 25-string gayageum composes a scene in which the moonlight slowly shakes in the waves of the river according to the paddle of the boatman. The quartet of string quartets expressed these scenes as a tremolo and the waves of the river changed and scattered. The 󰍿 paragraph compose the emotional changes of the boatman who feel various emotions by looking at the moonlight that varies according to the waves, and this paragraph could be divided into three parts. The first emotion is represented by the interfacial sound of the 25-string gayageum, the second emotion is the chromatic sound of the 25-string gayageum, the third emotion is expressed by the ascending melody using the glissando of the 25-string gayageum. As a result of the above research, ‘ for the 25-string gayageum and string quartet’ composed by Sil-In Na is the composition that reinterprets the lyrics of Pyeongrong composed by Namchang more colorful and stereoscopic through melody analysis, harmonic elements, playing style, and programmatic elements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE