View : 948 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김소연
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은희
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램을 연구한 것으로 클라라 슈만(Clara Josephine Wieck Schumann, 1819-1896), 오브라도스(Fernando Jaumandreu Obradors, 1897-1945), 풀랑(Françis Poulenc, 1899-1963)의 성악곡들을 독일어, 스페인어, 프랑스어 등 총 3가지 언어로 구성하였다. 클라라 슈만은 19세기 피아니스트이자 작곡가이다.《세 개의 가곡(Drei Lieder, Op.12)》은 <그는 폭풍우와 비를 뚫고 왔네(Er ist gekommen in Strum und Regen)>, <당신이 아름다움만을 사랑한다면(Liebst du um Schönheit)>, <당신은 왜 다른 사람에게 물으려하나요(Warum willst du and're fragen)>로 이루어진 가곡집으로 남편 슈만의 영향을 통해 나타난 클라라의 음악적 특징이 드러나고 있다. 클라라의 가곡은 슈만의 영향으로 인해 전주와 후주의 효과적인 사용으로 확대된 피아노의 역할이 나타나며 가사의 내용을 적극적으로 표현하는 것을 살펴보았다. 이 작품들은 시를 효과적으로 표현하기위해 다양한 악상기호와 셈여림의 변화, 그리고 선율의 도약진행과 반주의 아르페지오가 특징으로 나타난다. 오브라도스는 20세기에 활동한 스페인 국민주의 작곡가들 중 한사람이다.《스페인 고전 가곡 제 1권(Canciones Clásicas Españolas, VolumenⅠ)》은 <나의 하나뿐인 라우레올라(La mi sola, Laureola)>, <사랑에게(Al Amor)>, <사랑이여, 왜 속이려하나요?(¿Corazón, porqué pasáis)>, <질투하는 멋쟁이(El majo celoso)>, <내 사랑, 나의 어머니(Con amores, la mi madre)>, <우아한 머리카락으로(Del cabello más sutil)>, <작은 신부(Chiquitita la novia)>로 이루어진 7곡의 가곡모음집으로 각 곡에 나타난 시의 표현과 독창적인 분위기를 스페인의 음악적 특징을 통해 전달하는 것을 살펴보았다. 이 작품들은 성악선율의 멜리즈마 기법, 꾸밈음, 당김음 리듬의 사용과 반주부의 라스게아도 주법, 춤을 연상시키는 스타카토와 리듬을 통해 사랑이라는 각 곡의 주제를 스페인의 민속음악으로 표현하였다. 풀랑은 20세기 프랑스 현대음악의 작곡가이자 프랑스 6인조 중 한 사람이다.《노래하는 선율들 (Airs Chantés, FP.46)》은 <낭만적인 노래(Air romantique)>, <전원적인 노래(Air champetre)>, <장중한 노래(Air grave)>, <활기찬 노래(Air vif)>로 이루어진 4개의 연가곡으로 시 문학의 조예가 깊었던 풀랑의 섬세한 지시어를 통해 나타난 곡의 분위기를 나타내고 있다. 이 작품들에서는 인간의 고뇌와 자연의 아름다움에 관한 이야기를 음악적으로 자세히 전달하기 위해 다양한 지시어와 셈여림을 사용하였으며, 특히 반주부는 성악 성부의 나타난 시의 묘사와 분위기를 적극적으로 묘사하였다. 이러한 연구를 통해 각 작품들에 나타난 시의 올바른 해석과 전반적인 이해를 돕고, 각 작곡가들의 음악적 표현기법을 실제 연주에 적용하여 연주자들에게 도움이 되고자 한다. ;This paper analyzes the author's graduate performance for the completion of the master's course. It composes the vocal works of Clara Josephine Wieck Schumann (1819-1896), Fernando Jaumandreu Obradors (1897-1945) and Françis Poulenc (1899-1963) in three languages which are german, spanish, and french. Clara Schumann was a pianist and a composer in 19th century.《The three songs (Drei Lieder, Op.12)》is a collection of songs composed of , , . This collection of songs shows musical characteristics of Clara who had been influenced by Schumann, her husband. Clara’s songs show the extended role of piano by effective use of the prelude and the postlude. The lyrics of songs are also very actively expressed. This collection shows the various musical idea, the transition of melodic, and the skip of tunes and the arpeggio of the accompaniment to express the poem effectively. Fernando J, Obradors was one of the Spanish nationalist composers who worked in 20th century.《Spanish Traditional Songs, chapter 1 (Canciones Clásicas Españolas, VolumenⅠ)》is a collection of the love songs composed of , < To Love (Al Amor)>, , < The jealous handsome boy (El majo celoso)>, , , . The songs in this collection convey each one’s own creative mood and the presentation of poem using the special characteristics of spanish music. This collection expressed the theme of each song,‘love’in the form of spanish folk music through the use of melismatic vocal lines, ornament, syncopation and rhythm. It also uses the Rasgueado technique in accompaniment part and the staccato and rhythm suggesting the word 'dance'. Françis Poulenc was a contemporary music composer and also one of the six-member group in France in 20th century.《Singing tunes (Airs Chantés, FP.46)》is the love song collection composed of , , , . It shows the story about the agony of human and the beauty of nature. In《Singing Tunes (Airs Chantés, FP.46), Poulenc used various orders and dynamic to delicately express characteristics of songs. Especially in accompaniment, the description of poet and the atmosphere of voice part are represented actively. This study would like to help the performer’s correct interpretation and the overall understanding of the poems in each works and also to help them apply those to actual performances using musically expressed techniques of each composer.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE