View : 615 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
이원아
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
The purpose of this program annotation is to study three pieces which were performed for my graduate recital. The program includes R. Strauss’s , N. Rorem’s , , , and F. Chopin’s . This thesis examines the background and characteristics of each work. Richard Strauss(1864-1949) was a late Romantic composer born in Munich, Germany, who left his greatest literature in the field of symphonic poem. He composed over 200 Lieder. Most of them were written before 1900. Among them, was composed in 1889. The relationship between piano and vocal part in this work is not simply a song and an accompaniment, but an approach as an ensemble. It also shows maturity that is not less than his symphonic poem. Ned Rorem(1923~) is an existing representative composer of the United States who left many songs. He speaks genuinely about his views on music and art, and also works as a critic and a writer. His early lyrical songs including , were supported by an intricate chromatic accompaniment. On the other hand, he used delicate and elegant lyricism rather than the extreme style of the 20th century in later works including . Frédéric Chopin(1810-1849) was a Polish composer, known as the ‘Poet of Piano’, and one of the greatest composers of the Romantic period. He has four chamber music pieces, all of which contain cello. was composed between 1845 and 1846, his last years. The darkness of the melancholy caused by the deterioration of health at the same time of writing and the conflict with his lover, George Sand(1804-1876), appears in this work. It consists of four movements. The nostalgic first movement is in sonata from, The second movement is in lively atmosphere. The third movement is nocturne-like in a sense that piano accompaniment is delivered in arpeggio pattern. The brilliant fourth movement is in rondo form. This work is in classical sonata form. At the same time it shows the Romantic character through chromatic harmony and characteristic rhythm.;본 논문은 본인의 석사과정 이수를 위한 졸업연주 프로그램인 R. Strauss , N. Rorem , , , 그리고 F. Chopin 에 대하여 연구한 것으로 작곡가의 작품 배경과 작품의 특징들을 살펴보았다. 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss 1864-1949)는 교향시 분야에 사상 최대의 업적을 남긴 독일 뮌헨 태생의 후기 낭만파 작곡가이다. 그는 1878년에서 1933년 사이에 200편이 넘는 가곡을 작곡하였으며, 대부분의 가곡들이 1900년 이전에 작곡되었다. 그리고 그 전후로도 꾸준한 작곡 활동을 함으로써 자신의 작품을 통하여 변화된 작곡기법을 나타낸다. 에 나타난 피아노와 성악과의 관계는 단순히 노래와 반주가 아닌 앙상블로서의 접근을 보여주며 그의 관현악 작품에 못지않은 높은 완성도를 보인다. 네드 로렘(Ned Rorem 1923~)은 가곡분야에 많은 작품을 남긴 미국의 대표적인 현대 작곡가이다. 그는 자신이 가지고 있는 음악에 대한 생각, 현대사회와 예술에 관한 독특한 견해 등 여러 가지 주제와 생각들에 대해 진솔하게 얘기하며 평론가와 수필가로도 활동하고 있다. , 를 포함한 그의 초기 서정시 노래에서의 선율은 짜임새 있는 반음계 반주에 의해 뒷받침되었지만 와 같은 후기의 경우 20세기의 극단적 양식보다는 섬세함과 우아한 서정성을 표현하고 대위기법이 나타난다. 프레데릭 쇼팽(Frédéric Chopin 1810-1849)은 ‘피아노의 시인’이라는 별칭을 가진 폴란드의 작곡가이자 낭만시대의 가장 위대한 작곡가 중 한 사람이다. 그가 남긴 실내악곡은 총 4곡인데 모두 첼로가 포함된 작품이다. 는 쇼팽의 말년인 1845년에서 1846년 사이에 작곡 되었으며, 작곡 당시의 건강악화와 연인인 조르주 상드(George Sand)와의 갈등으로 인한 어두운 분위기가 곡에 드러나 있다. 소나타 형식의 애잔함이 묻어나는 제 1악장, 활기찬 분위기의 제 2악장, 녹턴풍의 제 3악장, 론도형식의 화려한 제 4악장으로 구성되었다. 전통적인 소나타 형식은 지니지만 대담한 화성과 독창적인 리듬으로 낭만주의적 성격을 나타낸다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE