View : 625 Download: 0

안현정 작곡 피리독주곡 <배꽃일세> 분석 연구

Title
안현정 작곡 피리독주곡 <배꽃일세> 분석 연구
Other Titles
'Hyunjung Ahn's Composition Piri solo Analysis
Authors
구본진
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강영근
Abstract
본 논문은 2017년 7월 5일 부산국악원에서 열린‘안현정 작곡 발표회ⅩⅢ 「독주곡의 響宴(향연)」’에서 초연된 피리독주곡 <배꽃일세>를 주제로 삼고 분석하였다. 부산광역시 금정구의 토속민요 <배꽃일세 배꽃일세> 성악곡을 근간으로 창작된 안현정 작곡 피리독주곡 <배꽃일세>는 단악장의 곡으로 Ⅰ·Ⅱ·Ⅲ·Ⅳ·Ⅴ 다섯 단락으로 나누어 선율 흐름에 따라 선율의 전개 및 리듬의 형태, 피리 연주법을 알아보았다. 본 연구의 결과를 각 단락별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 토속민요 <배꽃일세 배꽃일세>는 총 12마디이며, 형식은 주고받기형식의 교환창으로 메나리토리 음계로 구성되어 있다. 또한 피리독주곡 <배꽃일세>는 총 214마디로 Ⅰ·Ⅱ·Ⅲ·Ⅳ·Ⅴ 5단락으로 구분된다. 둘째, 피리독주곡 <배꽃일세>의 악곡 분석 결과 Ⅰ단락은 제1마디~제30마디로 총 30마디이며 󰆲(ⓐ-ⓐ ́)-󰆲 ́(ⓐ ̋-ⓑ-ⓑ ́)-󰆳(ⓒ-ⓓ)로 세분화하였다. 템포는 ♩= 60으로 3/4박자이며‘서정적으로’로 구성 되었다. 메나리토리의 형식인 g ́-f ́-d ́의 장2도-단3도 하행진행과 d ́-g ́의 완전4도 상행진행이 반복 출현한다. 리듬형은 총 11개의 유형이 나타났으며 그 중 ♩󰁜♪/󰁜♪♩/ 리듬 형태가 빈번히 사용되었다. 피리 연주법은 전통주법의 퇴성, 혀치기 주법이 사용되었고, 현대주법의 스타카토 주법이 사용되었다. 셋째, Ⅱ단락은 제31마디~제91마디로 총 61마디이며, 󰆴(ⓐ-ⓑ)-󰆵(ⓒ-ⓒ ́)- 󰆵(ⓒ-ⓓ )-󰆶(ⓔ-ⓕ)-󰆷(ⓖ)-󰆸(ⓗ-ⓗ ́)-󰆸 ́(ⓗ ̋-ⓒ ́)- 󰆷 ́(ⓖ ́-ⓖ ̋)로 세분화하였고 템포는♩=75, 박자는 3/4으로 구성되어있다. g ́음과 d ́음을 동일하게 ♪(8분음표)로 반복연주를 하며, ♪♩ ♪/󰁟󰁔♩/♩⌣♩ 당김음의 사용으로 박 안에서 리듬의 변화를 다양하게 보여 주고 있다. 리듬형은 총 15개의 유형이 나타났으며 그중 가장 / 리듬형태가 빈번히 사용되었다. 피리 연주법은 전통주법의 퇴성 주법, 비청 주법, 혀치기 주법이 사용되었고 현대주법의 텅잉 주법, 악센트 주법이 사용되었다. 넷째, Ⅲ단락은 제92마디~제125마디이며 총 34마디로 󰆹(ⓐ-ⓐ ́)-󰆹 ́(ⓐ ̋)-󰆹 ̋(ⓐ ́ ́́ ́)-󰆹‴(ⓐ)-󰆹 ̋ ̋(ⓐ ́ ̋ ̋)로 세분화하였다. 템포는 ♩.=40으로 6/8박자이며‘여유 있게’로 구성 되었다. 장2도 조옮김 하였고 리듬형은 총 12개의 유형이 나타났으며 그 중 // / 리듬형태가 빈번히 사용되었다. 󰆹부분에서 e♭ ́-d ́-c ́가 주제선율로 나타난다. 피리 연주법은 전통주법의 비청 주법이 사용 되었고 현대주법의 텅잉 주법이 사용되었다. 다섯째, Ⅳ단락은 제126마디~제169마디로 총 44마디이며, 󰆺(ⓐ-ⓑ-ⓐ ́)-󰆻(ⓒ-ⓓ-ⓒ ́)-󰆺 ́(ⓐ-ⓑ-ⓕ)로 세분화 하였다. 템포는 ♪= 270으로 󰆺부분인 8/8박자, 󰆻부분인 7/8박자, 8/8박자, 7/8박자, 󰆺 ́부분은 8/8박자로 변박 형태가 나타났으며,‘열정적으로’로 구성되었다. 리듬형은 총 12개의 유형이 나타났으며 그 중 // 리듬형태가 빈번히 사용되며 반복적으로 나타난다. 단순한 리듬의 사용으로 규칙적으로 보이나 악센트 사용으로 불규칙적으로 보여 곡의 재미를 더해주고 있다. 피리 연주법은 전통주법의 비청 주법이 쓰였으며, 현대주법의 텅잉, 악센트, 스타카토 주법이 사용되었다. 여섯째, Ⅴ단락은 제170마디~제214마디로 총 45마디이며, 󰆼(ⓐ-ⓑ)-󰆼 ́́(ⓐ ́-ⓒ ́)-󰆽(ⓓ-ⓔ)-󰆲 ̋(ⓐ-ⓑ)-󰆳 ́(ⓒ-ⓓ)로 세분화 하였다. 󰆼-󰆼 ́́-󰆽의 템포는 ♩=60으로 4/4박자이며‘경쾌하게’로 구성되었다. 󰆲 ́-󰆳 ́의 템포는 ♩=60으로 3/4박자이며‘서정적으로’로 구성되었다. 전형적인 메나리토리의 특징으로 g ́-f ́-d ́의 단2도-단3도의 하행진행이 나타난다. 리듬은 󰁜/󰁟의 붓 점과 󰁔의 사용으로 연주의 엑센트를 강조한다. Ⅰ단락 󰆲부분에 나타난 주제선율을 원형대로 유지시켜 반복함으로써 곡의 흐름을 상기시킨다. 리듬형은 총 26개의 유형이 나타났으며 그 중 / 리듬형태가 빈번히 사용되었다. 피리 연주법은 전통주법의 혀치기 주법이 쓰였으며 현대주법의 텅잉과 스타카토 주법이 사용되었다. 이와 같이 피리독주곡 <배꽃일세>를 분석해본 결과 토속민요 <배꽃일세 배꽃일세>의 선율을 차용하였고, 동일한 메나리토리음계가 사용되었음을 알 수 있었다. 피리 연주법은 전통주법의 퇴성, 혀치기, 비청 주법이 사용되었으며 현대주법의 텅잉, 스타카토, 악센트 주법이 사용된 것을 알 수 있었다. 이를 통해 연주자에게는 토속민요를 바탕으로 한 피리독주곡과 창작곡의 연주 및 감상에 대한 이해를 돕고, 토속민요를 활용한 다양한 시도가 작곡자들을 통해 이어지길 기대해본다.;The object of study for this thesis is the premiere of piri solo during 'Hyunjung Ahn's Composition Receital X III「Feast of Solos」' which was held in Busan National Gugak Center on July 15th 2017. Piri solo which was written based on the vocal music piece , a folk song of Geumjung-gu of Busan city, was divided into five paragraphs, I, II, III, IV, V and was studied to see the development of melody, form of rhythm, and performing method of the piri. The results of the analysis can be summarized as follows. First, paragraph I has a total of 30 measures from measure 1 to measure 30 and was subdivided into 󰆲(ⓐ-ⓐ ́)- 󰆲 ́(ⓐ ̋-ⓑ-ⓑ ́)- 󰆳(ⓒ-ⓓ). The tempo is ♩= 60 with three-four time and is composed 'lyrically'. It used the lowest register of e ́ note to the highest register e ̋note and six chulhyeoneum. A menatori form of major 2nd- minor 3rd downward motion of g ́-f ́-d ́ and whole 4th upward motion of d ́-g ́ frequently appears. A total of 11 rhythm patterns were shown and the ♩󰁜♪/󰁜♪♩/ rhythm pattern was frequently used. In other words, in paragraph I, we were able to see that it did not stray too much from the rhythm pattern of the folk song . The 󰆳 part which was the ending part used ritardando(󰁒) to give paragraph I a wrap up feeling. Also, the characteristic of menaritori, to vibrate the finalis d ́note, displays the characteristics of menaritori scale. The performance method of piri used traditional playing styles such as twaesung and heyochigi and modern playing styles like the stacato playing style. Second, paragraph II has a total of 61 measures from measure 31 to measure 91 and is subdivided into 󰆴(ⓐ-ⓑ)- 󰆵(ⓒ-ⓒ ́)- 󰆵(ⓒ-ⓓ )- 󰆶(ⓔ-ⓕ)- 󰆷(ⓖ)- 󰆸(ⓗ-ⓗ ́)- 󰆸 ́(ⓗ ̋-ⓒ ́)- 󰆷 ́(ⓖ ́-ⓖ ̋) with a tempo of ♩=75 and three-four time. It used the register from the lowest register c ́ to the highest register g ̋ and 11 chulhyeoneums appear. g ́ and d ́ is repeatedly played with a ♪ and gives a strong feel. There were a total of 15 rhythm patterns and the / Rhythm pattern was frequently used. By using ♪♩ ♪/󰁟󰁔♩/♩⌣♩ syncopation which does not appear in the folk song , it displays various changes in rhythm within a time. In the form of f-mf and f-mp the form of giving and receiving is shown. The performance method of piri used traditional playing styles such as the twaesung, bicheong, and hyeochigi playing style and modern playing styles like the tonguing and accent playing style. Third, paragraph III has a total of 34 measures from measure 92 to measure 125 and is subdivided into 󰆹(ⓐ-ⓐ ́)- 󰆹 ́(ⓐ ̋)- 󰆹 ̋(ⓐ ́ ́́ ́)- 󰆹‴(ⓐ)- 󰆹 ̋ ̋(ⓐ ́ ̋ ̋). The tempo is ♩.=40 and is easily composed in six-eight time. The register used from the lowest register c ́ to the highest register g ̋ and a total of 11 chulhyeoneum appears. Measure 116 to measure 125 did a major 2nd transposition and used a register from the lowest register d ́ to the highest register f ̋ and a total of 9 chulhyeoneum appears. A total of 12 rhythm patterns appear and the // / rhythm pattern appears frequently. The performance method of piri used traditional playing styles like the bicheong playing style and modern playing style like the tonguing playing style. Fourth, paragraph IV has a total of 44 measures from measure 126 to measure 169 and is subdivided into 󰆺(ⓐ-ⓑ-ⓐ ́)- 󰆻(ⓒ-ⓓ-ⓒ ́)- 󰆺 ́(ⓐ-ⓑ-ⓕ). The tempo is ♪=270 and the time changes four times, eight-eight time seven-eight time eight-eight time seven-eight time eight-eight time and is composed 'passionately'. The register used from the lowest register c ́ to the highest register g ̋ and a total of 12 chulhyeoneum appears. It seems to be regular with the use of the simplest rhythm and various notes but the accent makes it seem irregular and thus makes it fun. There were a total of 12 rhythm patterns and // rhythm pattern was frequently used. It had more divisions in time than the folk song and because of these frequent rhythm due to the division of time, the melody sequence was diverse. The 󰆺 ́ part linked the c ̋ note in length and by using sfz(sforzando), the notes are emphasized. The performance method of piri used the traditional playing style like the bicheong playing style and modern playing style like the tonguing, accent, and stacato playing style. Fifth, paragraph V has a total of 45 measures from measure 170 to measure 214 and is subdivided into 󰆼(ⓐ-ⓑ)- 󰆼 ́́(ⓐ ́-ⓒ ́)- 󰆽(ⓓ-ⓔ)- 󰆲 ̋(ⓐ-ⓑ)- 󰆳 ́(ⓒ-ⓓ). The tempo is ♩=90 and it is composed 'cheerfully' with four-four time. The tempo of 󰆼-󰆼 ́́-󰆽 has a tempo of ♩=60 and used four-four time and is composed 'cheerfully'. The register used from the lowest register d ́ to the highest register d ̋ and a total of seven chulhyeoneum appears. A downward motion of major 2nd minor 3rd of g ́-f ́-d ́, which is a melody which is characteristic of menaritori is shown. The 󰆳 ́ part ends with a g ́ note and this perfectly shows the cadence form of the menaritori melody style. The melody style shown in measure 205 brings the subject motive melody itself shown in the part in paragraph I and reminds the subject melody of the song. There were a total of 26 types of rhythm pattern and / rhythm pattern was frequently used. It did not stray too much from the butjeom style of the folk song . The performance method of piri used the traditional playing style like the hyeochigi playing style and modern playing styles such as the tonguing and stacato playing style. Likewise, as a result of analyzing the piri solo , it borrowed melodies of the folk song and we were able to see that the same menaritori scale was used. The performance method of piri used traditional playing styles such as twaesung, hyeochigi, and bicheong playing style and modern playing styles like the tonguing, staccato, and accent playing styles. Through this, for performers, we are able to help with the understanding of performances and appreciation of piri solo songs and composed songs based on folk songs and we expect this to continue through various attempts using folk songs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE