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적극적 여가활동의 소비자들

Title
적극적 여가활동의 소비자들
Other Titles
Consumers of Active Leisure Activities : Characteristics by Cluster Type according to Leisure Motivation and Factors Influencing Life Satisfaction.
Authors
김혜선
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
본 연구는 현재 자신의 행복수준과 삶의 질을 높이는 여가소비문화가 확산되며 동시에 한국의 여가소비 성향이 기존의 수동적 여가활동에서 능동적 여가활동까지 포함하도록 확장되어 가는 여가 중심 사회에 주목하면서 본 연구를 시작하게 되었다. 특히 적극적 여가활동에 참여하는 것은 삶의 질과 정적인 상관관계가 있으며 앞으로 더 다양화될 것으로 전망되고 있기에 적극적 여가활동에 대한 포괄적 연구가 필요하다고 판단하였다. 이에 본 연구의 목적은 한국 여가 소비자들의 행복수준 및 삶의 질을 높일 수 있도록 적극적 여가활동을 더 활성화하기 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위하여 적극적 여가활동 소비자들의 여가활동 실태와 여가동기, 삶의 만족도 등을 분석하였다. 또한 적극적 여가 소비자들은 여가동기에 따라 어떠한 군집유형으로 나뉘는지, 일반적 특성과 중요한 여가활동 유형에 따라 군집별 차이는 있는지, 끝으로 삶의 만족도에 영향을 미치는 변인들은 무엇인지 등에 대하여 파악하고자 하였다. 따라서 적극적 여가활동의 참여 경험이 있는 소비자들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, 요인분석 및 신뢰도분석, 계층적 군집분석, K-평균 군집분석, 교차분석, 카이제곱검정, One-way ANOVA, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과 내용은 다음과 같다. 첫째, 적극적 여가활동 소비자들은 총 4개의 군집으로 나뉘었다. 군집1은 모든 여가동기 점수가 평균보다 낮아‘동기부족형’으로 명명하였다. 군집2는 모든 여가동기 점수가 평균보다 높아 ‘다양한 동기부여형’이라 명명하였다. 군집3은 신체적 동기와 사회적 동기만이 평균보다 높게 나타나 ‘건강·관계 동기부여형’이라 명명하였다. 군집4는 사회적, 과시적 동기는 평균보다 낮은 반면, 자기만족을 위한 심리적, 신체적, 지적 동기는 평균보다 높게 나타나 ‘자기만족 동기부여형’이라 명명하였다. 군집별 응답자 비율은 건강·관계 동기부여형(32.8%), 다양한 동기부여형(32.5%), 동기부족형(17.9%), 자기만족 동기부여형(16.9%) 순이었다. 둘째, 일반적 특성과 중요한 여가활동 유형에 따라 군집별 차이가 있는지 분석한 결과, 일반적 특성 중 은퇴여부 변수만이 유의한 차이를 나타냈으며, 특히 그 차이는 은퇴한 집단에서 두드러지게 나타났다. 또한 중요한 여가활동 유형에 의한 군집별 차이도 유의한 것으로 나타났다. 동기부족형의 경우, 문화참여형 여가와 사회적 여가를, 다양한 동기부여형의 경우 자기계발형 여가를, 건강·관계 동기부여형의 경우 운동지향형 여가를, 중요한 여가활동으로 응답한 비율이 높았다. 자기만족 동기부여형의 경우에는 특히 자연친화형 여가를 중요한 여가활동으로 응답한 비율이 월등하게 높게 나타났다. 셋째, 삶의 만족도에 미치는 일반적 특성과 여가동기유형, 중요한 여가활동 유형의 영향력을 분석한 결과, 연령대가 낮을수록, 미혼보다 기혼의 집단이, 동기부족형 집단에 비해 자기만족 동기부여형 집단의, 삶의 만족도가 높은 것을 확인하였다. 종합적으로 적극적 여가활동 소비자들은 여가동기유형에 따라 동기부족형, 다양한 동기부여형, 건강·관계 동기부여형, 자기만족 동기부여형으로 나뉘는 것을 확인하였으며, 은퇴여부와 중요한 여가활동 유형에 따라 군집별 차이가 유의함을 알 수 있었다. 또한 삶의 만족도에는 기혼, 동기부족형, 연령대 순으로 영향을 미치는 것을 확인하였다. 그러므로 본 연구는 여가동기 차원에서 적극적 여가활동의 소비자들을 세부적으로 이해할 수 있는 단초를 제공했다는 의의가 있다. ;More and more people are enjoying the active leisure activities such as traveling, mounting climbing, cycling, outdoor camping for their own happiness in Korea. It means that Korea's leisure culture is changing from former passive leisure activities to active leisure activities. With these changes this study was started. The purpose of this study is to provide a basic data for more increasing active leisure activities to raise the happiness level of Korean leisure consumers. This study intended to analyze actual leisure activities, leisure motivation, life satisfaction of consumers who have experiences in active leisure activities. Specially this study was designed to classify the types of consumers who have experiences in active leisure activities according to the leisure motivation, and to investigate the differences in cluster types based on demographic characteristic and important leisure activities, finally to find the factors influencing life satisfaction. In this study the online survey was conducted on the consumers who have experiences in active leisure activities. As a result of survey, the data were collected from a sample of 308 people. The collected data was used to statistic analysis. K-means Clustering was conducted to classify the types of consumers who have experiences in active leisure activities based on leisure motivation. Cross-Analysis and Chi-Squared test were conducted to check the differences in cluster types according to demographic characteristic and important leisure activities. Finally Hierarchical Analysis was conducted to find the factors influencing life satisfaction. Through verifying factors of all variable, the factors of leisure motivation were classified into 5 factors: learning motivation, psychological motivation, ostentatious motivation, social motivation, physical motivation. The major findings were summarized as follow: First, the consumers who have experiences in active leisure activities divided into 4 cluster groups. Cluster 1 was named as 'insufficient motivation type' because all leisure motivation scores were lower than the average. Cluster 2 was named as 'Various motivations type' because all leisure motivation scores were higher than the average. Cluster 3 was named as 'health&relationship motivation type' because only physical motivation and social motivation were higher than the average. Cluster 4 was named as 'self-oriented motivation type' because social motivation and ostentatious motivation were lower than the average, but psychological, physical, and learning motivation for self-satisfaction were higher than the average. The percentages of each cluster type were 32.8% (health&relationship motivation type), 32,5%(various motivation type), 17.9%( insufficient motivation type), 16.9%(self-oriented motivation type). Second, the results to check the differences in the demographic characteristics of leisure consumers showed a significant difference statistically in retirement status. Particularly, in case of the retired noticeable differences can be seen. Also the results to check the differences in the important leisure activities types of leisure consumers showed a significant difference statistically. In the detail, the type of insufficient motivation showed the relatively high values in cultural leisure and social leisure, and the type of various motivation showed the relatively high values in self-development leisure. The type of health&relationship motivation showed the relatively high values in sports leisure. Specially, the type of self-oriented motivation showed the highest values in eco-friendly leisure as an important leisure activities. Finally, I investigated the relative influence of the general characteristics, leisure motivation, and the type of important leisure activities on the level of life satisfaction. The findings showed as the age was lower, the level of life satisfaction was higher, and the married showed higher level of life satisfaction than the single, and the type of self-oriented motivation showed higher level of life satisfaction than the type of insufficient motivation. Overall, the consumers who have experiences in active leisure activities divided into 4 cluster groups such as insufficient motivation type, various motivation type, health&relationship motivation type, self-oriented motivation type based on leisure motivation. In addition, there were significant differences in retirement status and important leisure activities by cluster type. I could confirmed the factors influencing life satisfaction was the married, insufficient motivation type, the age. Thus this study will provide a useful data to help understanding of the consumers who have experiences in active leisure activities in terms of leisure motivation.
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