View : 1199 Download: 0

지역적이고 지속적인 환경동아리 특성 탐색

Title
지역적이고 지속적인 환경동아리 특성 탐색
Other Titles
Exploring the characteristics of the local and continuous environment club
Authors
김한슬
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임미연
Abstract
본 연구는 지역사회 중심의 지속적인 환경동아리 활동을 하고 있는 경기도 파주시 소재의 공업계 특성화 S고등학교 환경동아리 ‘e-아름다운 세상’을 연구 대상으로, “지역적이고 지속적인 환경동아리”의 특성에 대해 살펴보고자 하였다. 자료 생성은 환경동아리 ‘e-아름다운 세상’의 동아리원인 고등학교 1~3학년 학생 25명이 작성한 동아리 활동 계획서, 자원순환 리더십 프로젝트 포트폴리오, 개별 활동 소감문, 사진 등과 동아리 활동의 전반적인 사항에 대해 자기 보고서 형태로 작성한 설문지 수집을 통해 이루어졌다. 이를 바탕으로 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다. “지역적이고 지속적인 환경동아리”의 특징은 첫째, 동네 하천 생태탐사를 통해 지역사회를 중심으로 한 장소기반교육이 이루어졌다. 학생들은 하천에 서식하는 동식물들을 관찰하고, 자연을 직접 경험하면서 자연의 가치를 이해했다. 이 과정에서 습득한 지식을 지역사회 구성원들에게 공유하며 지역 생태에 대한 소중함을 깨달았다. 이는 동네와 동네 생태에 대한 애정과 관심으로 이어졌으며, 장소에 대한 애착은 내가 사는 동네인‘우리 고장’을 스스로 지키고 보호하겠다는 책임감 있는 태도를 형성하게 하였다. 둘째, 프로젝트 학습을 통한 실제적 탐구의 기회가 제공되었다. 학생들은 자신이 거주하고 있는 지역사회의 실제 환경문제를 발견하였다. 문제를 해결하기 위해 조사하고, 계획한 것을 생태지도와 교내외 캠페인 및 부스 운영 등을 통해 지역사회 구성원들에게 공유하는 학생 주도의 학습을 수행하였다. 이를 통해 학생들은 지역사회의 환경과 환경문제에 대한 지식과 이해 증진뿐만 아니라 환경문제 해결에 필요한 기능을 습득하였으며, 일상생활 속에서 환경을 위한 태도를 함양하고, 실천을 생활화하였다. 마지막으로 학생들은 환경이라는 공동의 관심사를 바탕으로 형성된 환경학습공동체를 통해 공동체의 문화를 형성하며 동아리 활동에 책임감을 갖게 되었다. 동아리원들과의 상호작용을 통해 동아리 활동에 더욱 적극적으로 참여하게 되었으며, 자신의 능력을 강화하고 개발하며 변화와 성장을 경험하였다. 결과적으로 공동체와 개인의 의미 있는 변화와 성장은 동아리 활동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과를 통해, “지역적이고 지속적인 환경동아리”는 학생들의 거주 지역 내 장소를 이용해 자연과의 직접적이고 지속적인 상호작용을 제공하여, 학생들의 환경감수성 증진과 친환경적인 태도에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 자연 속에서 스스로 실제 문제를 발견하고, 문제 해결을 수행하며 지식과 기능을 습득하고, 이를 일상생활에서 행동으로 실천하게 하였음을 알 수 있다. 또한 학생들이 동아리 활동에 책임감을 갖고 참여하며, 장기적으로 지속하는 데에는 학습공동체 형태의 동아리 활동을 통한 공동체적 학습과 의미 있는 상호작용이 중요한 역할을 하였음을 알 수 있다. 이러한 연구 결과는 바람직한 환경동아리 운영과 다양한 형태의 환경동아리 활성화를 위한 방안으로 학생들의 거주 지역에 초점을 둔 장소기반 환경교육과 학생 주도의 프로젝트 학습을 통한 환경교육, 마지막으로 동아리 활동의 참여를 강화시키고, 활동을 지속하게 하는 학습공동체 내의 상호작용이 중요한 요소임을 시사한다.;The purpose of the study is to investigate the characteristics of the “local and continuous environment club” with ‘e-아름다운 세상’, a environment club, which is conducting constant environment club activity, of S high school: an engineering specialized high school in the city of Paju, as a subject of the study. Data creation was accomplished with surveying on self-report such as Activity plan, Portfolios on the resource-circulation-leadership program, Individual opinions on activity, Pictures of 25 1~3 grade high school students, who are the members of the club, on the overall club activities. The results based on data are as follows: “The characteristics of the local and continuous environment clubs” are : First, place-based education, with local community as the center, has been conducted via exploration of the ecosystem of local stream. The students understood the value of the environment observing plants and animals inhabiting the stream and directly experiencing the nature. They realized the preciousness of the local ecosystem sharing the knowledge gained from these activities to local-community members. This led to the attention and affection to the neighborhood and the nature of it, and this affection formed responsible attitude to preserve and protect the “My neighborhood” in which I live. Second, opportunities for practical research was provided. The students found realistic environmental problems of the local society that they are living in. The students discovered and set the realistic objectives to solve for the problems that actually matter in the natural environment of the region they are living in. The students conducted student-led project education that shares the result with the members of community through operating the stand and conducting campaign in and out of the school. Throughout the activities, the students not only improved their knowledge and understanding on the nature of their local community and environmental problems, but also gained the function to solve those problems. And they recognized the necessity of constant practice, built living attitude for the nature, and habitualized proactive action. Lastly, students gained responsibility to club activity learning culture of community through ‘Nature Study Community’ formed with common interest which is nature. Additionally, they became more active in the club activity via interaction with the members of the club, they experienced change and growth reinforcing and improving their own abilities. Consequently, meaningful changes and growth of individuals and the group had positive influence on the club activity. The result of the study suggests that local and continuous environment club activity enhanced environmental sensitivity and built eco-friendly attitude of the students, providing students with direct and continuous interaction utilizing the places of the students` neighborhood. And suggests that the club activity made students acquire the knowledge and functions they need to solve the problems, and made them practice in their every day life. And it also suggests that the communal learning and meaningful interaction had impact on the maintaining the long-term club activity with active participation and responsibility to the club activity. The finding implies that environmental educations through environmental education based on the neighborhood and spontaneous student-led project learning are the measures to activate the environment club in many types and to manage environment clubs in proper ways, and lastly that interaction within the education community that enhance participation and maintain the activity is the crucial factor.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE