View : 1021 Download: 0

캄보디아 대학 한국어 학습자 대상 『비즈니스 한국어』 교육과정 설계를 위한 요구 분석 연구

Title
캄보디아 대학 한국어 학습자 대상 『비즈니스 한국어』 교육과정 설계를 위한 요구 분석 연구
Other Titles
A Study on the Curriculum Design of for Cambodian University Students
Authors
Touch, Soklang
Issue Date
2018
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
During the past decade, as the status of Korea has been increasing internationally, the purpose of Korean language education has been diversified and prominent in the global stage. Foreigners who work in Korean companies in their respective countries as well as foreigners who come to work in Korea are also rising steadily (Jeon Eun Sook, 2016). Furthermore, the number of Korean investors in Cambodia is also escalating to an unprecedented degree. However, Korean language education materials for business between Cambodia and Korea are still limited. Recently, the Korean language education in Cambodia was launched, and the subject of 'Business Korean' was included in the curriculum of the Korean Studies course in various Cambodian universities. Undoubtedly, the business related course can be beneficial for Cambodian learners who want to find a job in a Korean company and it will be an essential element to help a learner to get a job in Korea after graduation or for their business purpose. Therefore, the purpose of this study is to focus on and aim to analyze the needs of curriculum design in Cambodian universities. At the same time, it also examines the design and development direction of business Korean language courses so that more effective business classes and related classes can be conducted. Ultimately, it is expected that it will contribute immensely to help Korean language learners seeking jobs successfully with Korean companies in Cambodia. This thesis is categorized into five main sections ranging from introduction, theoretical background and prior research, the analysis of the needs of Korean companies and Korean learners in Cambodia, the results of research analysis and conclusion. Section Ⅰ describes the necessity and purpose of this research with composition of thesis. Section Ⅱ examines the theoretical background and literature review on Korean for business purpose in Korea and Southeast Asia. Section Ⅲ presents the current situation in analyzing the needs of Korean companies in Cambodia and the needs of Korean learners. Section Ⅳ analyzes the results of the research on needs of Korean companies and learners. Finally, Section Ⅴ summarizes the results of this study. We conclude this paper by presenting the limitations of this study and recommendation for future research. There are two research questions in this study. The first research question is, "What are the main requirements do Korean companies need from Cambodian employee?” In order to answer this question, we conducted a survey on Korean companies in Cambodia and analyzed the needs of Korean representatives and corporate managers from 11 Korean companies located in Phnom Penh. The Korean companies’ needs analysis revealed that Korean companies in Cambodia need to rank their Cambodian employee knowledge and skills in terms of personality and characteristics, Korean ability, and professionalism. On the other hand, the second research question is “What is the satisfaction level of Cambodian university students on classes?” We analyzed the current needs of 50 Korean students in the 4th grade and 45 Korean studies graduates who are currently or previously working in a Korean company. Based on this research, it is expected that there will be further study on business Korean language education in Cambodia. It is in the hope that research on the Korean language teaching materials for the Korean language learners of Cambodia will be started as soon as possible by collaborating with local professors from Cambodia and Korean professors. Considering the fact that there is no published 'Business Korean' textbook, this study will contribute to the development of appropriate 'Business Korean' textbooks and educational materials for Korean learners of Cambodia University.;최근 국제적으로 한국의 국가적 위상이 높아짐에 따라 한국어 교육의 목적도 다양화, 구체화되고 있으며 한국에 거주하는 인력뿐만 아니라 한국 기업에 취업하고자 하는 외국인도 꾸준히 증가하고 있는 추세로 이에 따른 비즈니스 한국어에 대한 요구도 높아지고 있다(전은숙, 2016). 뿐만 아니라 캄보디아에 거주하는 한국인 투자자 수도 점차 증가하는 추세이다. 그러나 캄보디아-한국 간의 비즈니스를 위한 한국어 교육 자료는 미흡한 실정이다. 최근 캄보디아에 한국어 교육이 개설되어 캄보디아 대학교 한국학과 교과 과정에‘비즈니스 한국어’라는 과목이 포함되었다. 이러한 비즈니스와 관련한 과목은 한국 회사에 취직하고자 하는 캄보디아 학습자에게 도움을 줄 수 있으며, 학습자가 졸업한 후 한국 직장 생활에 취직하여, 업무 수행을 하는데 도움을 줄 수 있는 필수적인 요소가 될 것이라 생각된다. 이에 본 연구에서는‘비즈니스 한국어’에 초점을 두고, 캄보디아 대학의 <비즈니스 한국어> 교육과정 설계를 위한 요구 분석을 실시하고자 한다. 본 연구는 보다 더 효과적인 비즈니스 수업과 관련 수업을 실시할 수 있도록 비즈니스 한국어 교육과정 설계 및 발전 방향을 알아보는 데에 그 목적을 두고 있다. 궁극적으로는 캄보디아에 있는 한국 회사에 취직하고자 하는 캄보디아 대학 한국어 학습자들을 잘 가르쳐 그 회사에 취직할 수 있게 도와주는 것, 한국 회사가 원하는 한국어 실력을 가지고 회사 생활을 잘 할 수 있게 하는 것에 기여하고자 하는데 목적을 두었다. 이를 위해 비즈니스 한국어 교육에 관련된 선행 연구를 검토하였고, 캄보디아 대학교의 비즈니스 한국어 교육 현황에 대해 살펴보았다. 캄보디아 대학교의 한국어 교육 현황을 간략하게 기술함으로써 비즈니스 한국어 교육의 현황을 제시할 계획이다. 즉 현재 캄보디아 내에 있는 한국 기업 요구 및 한국학과 한국어 학습자의 요구를 파악하고자 한다. 이를 토대로, 본 요구를 분석한 자료를 바탕으로 더 효과적인 비즈니스 한국어 수업 및 비즈니스 한국어 관련 수업을 하게 하기 위한 방안을 모색하고자 한다. 본 논문은 총 다섯 장의 목차로 구성된다. Ⅰ장에서는 본 논문의 도입부인 서론으로 비즈니스 목적 한국어 필요성과 비즈니스 목적 한국어 교육 및 비즈니스 목적 한국어 교재, 연구의 중요성에 관해 서술하고 본 연구의 필요성과 목적을 밝히고자 한다. 또한 본 논문의 전반적인 구성을 간략하게 소개하려고 한다. Ⅱ장에서는 이론적 배경과 선행연구를 고찰하고자 한다. 선행 연구 고찰에서는 한국에서의 비즈니스 목적 한국어 교육에 관련된 비즈니스 목적 한국어 교육 연구, 비즈니스 목적 한국어 요구 분석 요구, 비즈니스 목적 한국어 교재 개발 연구를 소개하고자 한다. 또한 동남아시아의 비즈니스 목적 한국어 연구 현황도 소개하려고 한다. Ⅲ장에서는 캄보디아 내 한국 기업체의 요구 및 한국어 학습자의 요구를 분석하여 그 현황에 대해 제시할 것이다. Ⅳ장에서는 연구 분석 결과 및 논의에 대해 기업의 요구 결과 분석, 한국어 학습자 요구 결과 분석, 그리고 전제 논의를 밝히도록 하겠다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과를 요약, 정리하고 본 연구가 가지는 한계점과 후속 연구에 대한 제언으로 마무리할 계획이다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫 번째 연구 문제는‘캄보디아 내 한국 기업이 사원 채용으로 어떤 요구를 필요로 하는가’에 대한 것이다. 이를 해결하기 위해 캄보디아 내 한국 기업 요구를 실시하며, 프놈펜에 위치하고 있는 11개의 한국 회사의 회사 대표자 및 회사 관리자인 한국인을 대상으로 설문 조사를 실시하고 요구를 분석하였다. 두 번째 연구 문제는‘캄보디아 대학 한국어 학습자들의 <비즈니스 한국어> 수업에 대한 만족도는 어떠한가’에 대한 문제이다. 이를 해결하기 위해 현재 한국학과 4학년 재학생 50명, 그리고 한국 회사에서 근무하고 있는 또는 근무한 적이 있는 한국학과 졸업생 45명을 대상으로 설문 조사를 실시하며 요구 분석을 할 것이다. 본 연구를 시작으로, 캄보디아 내 비즈니스 한국어 교육에 관한 연구가 점차 늘어날 것을 기대한다. 즉 현재보다 나아진 캄보디아 대학교‘비즈니스 한국어’교육이 될 수 있도록 후속 연구자들이 본 연구를 통해 구체적인 요구나 이 분야에 대해서 큰 관심을 가지기를 바란다. 또 하나는 캄보디아 대학 한국어 학습자를 위한 교재 제작의 필요성을 깨달아, 캄보디아 현지인 교수와 한국 교수가 공동 작업으로‘캄보디아 대학 한국어 학습자를 위한 비즈니스 한국어 교재’에 관한 연구를 최대한 서둘러 시작하기를 바란다. 출판된 ‘비즈니스 한국어’교재가 없는 현실을 감안할 때 본 연구가 캄보디아 대학 한국어 학습자를 대상으로 적합한‘비즈니스 한국어’교재와 교육 자료들을 개발할 수 있도록 하는 데에 기여하기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE