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몽골 암각화의 이미지를 응용한 패턴 연구

Title
몽골 암각화의 이미지를 응용한 패턴 연구
Other Titles
A Study on the pattern using petroglyphs of Mongolia
Authors
정혜윤
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 섬유디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
차임선
Abstract
동북아시아 기원의 대표적인 나라인 몽골은 칭기스칸이 세운 제국으로 세계에서 가장 거대한 영토를 가졌던 국가이며, 한국과 문화적 유사성을 띄는 부분이 많아 우리에게 친근한 이웃나라이다. 본 논문에서는 세계의 암각화 중에서도 몽골의 암각화를 범주로 정하여 연구하였다. 암각화는 문자가 발명되기 전 선사인들이 남긴 그림문자로 당대의 생활과 문화를 고스란히 기록하고 있다. 암각화는 한국과 몽골을 비롯하여 세계 각국에서 발견되고 있는 인류 공통의 문화유산이다. 그 중 몽골의 알타이산맥을 중심으로 뻗어있는‘알타이의 암각 예술군(群)’은 보존력이 우수하고 수적으로도 풍부하여 유네스코 세계유산에 등재되어있는 대표적인 암각화이다. 몽골의 암각화는 한국의 암각화와 비교하여 볼 때, 표현되는 대상이나 형식에서 한국과 유사한 형태를 띄고 있다. 이로보아 문화적, 역사적으로 인류 최초의 역사서라는 점에서 소중한 자원이며 연구가치가 크다. 더불어 암각화는 미술학적으로 볼 때 점, 선, 면을 기초로 하는 최초의 인류예술이라는 점에서 조형적인 가치를 지니고 있어 오랜시간 연구의 대상이 되어왔다. 그러나 지금까지의 암각화 연구는 최근 5년동안의 학술자료를 통해 볼 때 역사적 측면의 연구와에 그치고 있는 실정이며 디자인적 측면으로 접근한 연구는 미약한편이다. 이에 본 연구자는 디자인적으로 접근하여 연구하였다. 본 연구는 몽골의 암각화를 모티프로 한 패턴디자인과의 연계성을 모색하여 텍스타일의 확장된 분야로 발전시키는데 목적이 있다. 본 연구자는 암각화를 단순한 형태의 조형예술을 넘어선 그 시대의 정신을 담고 있는 종합예술으로 보고 몽골의 암각화에서 보여지는 표현적인 특징과 더불어 본질에 대해 연구하여 모티프를 개발하고 패턴디자인으로 전개하였다. 본 연구의 전개는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 목적을 밝히고 연구 전반에 관한 이론적 배경에 대해 살펴보았다. 둘째, 암각화의 정의와 표현기법에 대해 조사하고 몽골 암각화에서 보이는 소재를 세 분류로 나누어 표현적인 특징에 대해 고찰하였다. 셋째, 위의 이론적 배경과 특징을 바탕으로 암각화에서 표현되는 모티프를 핸드드로잉과 컴퓨터프로그램 작업을 거쳐 패턴디자인을 하였다. 넷째, 디지털 프린팅 작업을 통하여 몽골의 암각화를 모티프로 한 총 8점의 패턴디자인을 개발하였다. 본 연구과정을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 몽골 암각화가 가지는 의미와 상징성을 탐구하고 암각화의 본질과 의의를 얻을 수 있었다. 둘째, 몽골 암각화의 표현을 고찰하여 암각화의 표현적인 특징에 대한 공통점을 발견하였다. 셋째, 핸드드로잉과 컴퓨터 프로그램을 통한 모티프의 변형, 중첩, 반복 등의 작업으로 암각화의 이미지를 재구성하고 새로운 디자인으로 끌어낼 수 있었다. 넷째, 암각화의 본질을 내포한 스카프디자인 4점과 홈 퍼니싱 디자인 4점으로 총 8 점의 작품을 제시하였다. 이와 같이 본 연구자는 몽골 암각화의 특징과 본질에 대해 이론적 배경을 조사한 뒤, 모티프를 분류하고 연구하여 이야기가 있는 새로운 형태의 무늬와 패턴을 제시하였다. 이 과정에서 텍스타일디자인에 있어서 암각화를 모티프로 한 무궁무진한 패턴표현이 가능하다는 점을 확인하였고 점차 광범위해지는 텍스타일 디자인의 영역을 보다 넓은 시선으로 바라볼 수 있었으며 이에 따라 암각화 모티프가 텍스타일의 확장된 분야로 발전하기를 기대한다.;Mongolia, a representative country of Northeast Asia origin, is a country that has the largest territory in the world, and is a familiar neighbor of Korea for many cultural similarities. In this paper, among the petroglyphs of the world, I studied the petroglyphs of Mongolia as a subject. Petroglyph is graphic scripts of prehistory, which keeps a record of life and culture of that time. Petroglyphs are located in various parts of the world, including Korea and Mongolia. Among them, Petroglyphic Complexes of the Mongolian Altai, which stretches around the Altai in Mongolia, is regarded as a UNESCO World Heritage Site for their numerous, well preserved petroglyphs. The petroglyphs of Mongolia which have similar form with those of Korea, are valuable in aspects of culture, history and research. In addition, petroglyph has been one of the popular research subjects because of its formative artistic values. However, researches have ceased to be a historical aspect, and research approaches to design aspects are weaker. Therefore, this paper focused on design properties of petroglyphs. I regard petroglyph as a sort of composite art which keeps the spirit of that era beyond the simple formative arts. This paper studied about expressive characteristics and natures shown in the Mongolian petroglyphs for developing motifs then progressing into pattern designs. Furthermore, the purpose of this paper is seeking the connectivity with the pattern designs, motivated from petroglyphs of Mongolia, and developing it into expanded areas of textile. The development of this study is as follows. First, I identified the purpose of this study and explored the theoretical background of the study. Second, I researched the definitions and expressions of the petroglyph and explored the expressions of the motifs in the Mongolian petroglyph into three classifications. Third, based on the above theoretical backgrounds and characteristics, motif in petroglyph was patterned through hand drawing and computer program work. Fourth, a total of eight patterned designs were developed featuring the motif of the Mongolian petroglyphs processing through digital printing.. The results obtained through the course of this study are as follows. First, the meaning and the symbolism which petroglyphs of Mongolia have were explored and gained. Second, I found common ground on expressive features of petroglyphs through studying the surfaces of petroglyphs of Mongolia. Third, the works about transformation, reiteration and repetition of the motifs through the hand drawings and computer programs allowed me to reconstruct the image of the petroglyphs and draw it into a new design. Fourth, a total of eight pieces of artwork were presented - four pieces of scarf design and four pieces of homefurnishing design, featuring the essence of the petroglyph. As mentioned above, after researching properties and natures of Mongolian petroglyphs, this paper suggests new formation of graphic and pattern which has a story based on classified motifs of them. In this process, I made sure that numerous expressions motivated from petroglyph can be applied in textile design, which has expanded its area. I hope, through this study, motifs from petroglyphs to be developed as an expanded part of textile.
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