View : 1401 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김연희
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 본인의 졸업연주회 프로그램 중 독일의 낭만주의 여성 작곡가 클라라 슈만(Clara Schumann, 1819-1896)과 스페인을 대표하는 근대 민족주의 작곡가 그라나도스(Enrique Granados, 1867-1916), 그리고 영국의 20세기를 대표하는 작곡가 헤드(Michael Head, 1900-1976)의 가곡들을 연구하였다. 클라라 슈만은 첫 번째로 출판된 가곡 모음집 《세 개의 가곡, Op.12》(Three songs, Op.12)에서 반주부에 비해 단순하고 선율적인 성악선율을 사용하여 시를 효과적으로 표현하였다. 첫 번째 곡인 <그는 폭풍과 비를 뚫고 왔네>(Er ist gekommen in Sturm und Regen)는 성악선율의 당김음과 다양한 셈여림 그리고 반주부의 화려한 아르페지오를 통해 시에서 폭풍우가 몰아치는 모습을 효과적으로 표현하였다. 그리고 두 번째 곡인 <아름다움 때문에 사랑한다면>(Liebst du um Schönheit)에서는 중요한 단어들을 완전4도의 도약진행으로 동일하게 강조하였으며, 점점 여리게 순차하행하는 성악선율과 반주부의 증2도 불협화음을 사용하여 가사에서의 부정적인 의미를 표현하였다. 마지막 곡인 <당신은 왜 다른 사람들에게 묻나요>(Warum willst du and’re fragen)는 3절의 유절가곡으로 매 절마다 성악선율과 반주부가 아치형태의 선율로 함께 병행하여 진행하고, 이어서 나오는 가사의 절정 부분에서는 반음계로 상행하는 선율로 나타난다. 그라나도스는 스페인 음악에서 나타나는 고유한 특징들과 낭만음악의 형식을 조화롭게 사용하여 작곡하였다. 그의 가곡 모음집 《사랑의 노래집》(Canciones Amatorias) 중에서 <사랑이여, 날 내버려두세요! 난 아직 어린 소녀예요.>(Mira que soy niña, ¡amor, déjame!)는 스페인의 기타 주법을 반주부에 사용하였으며, 화자의 감정을 박자와 악상기호의 급격한 변화를 통해서 표현하였다. <울지마오, 어여쁜 눈이여>(No lloréis, ojuelos)의 성악선율에서는 긴 멜리스마와 템포 루바토를 사용하여 즉흥성이 강한 스페인풍의 음악을 잘 나타내주었다. <잣나무 숲에 가서>(Iban al pinar)는 반주부에 장식적인 꾸밈음을 끊임없이 등장시켜 시의 경쾌한 분위기를 통일감 있게 유지시켰다. <나의 아름다운 여인이여>(Gracia mia)는 각 부분의 끝과 시작을 템포 루바토로 연결하여 집시음악의 분위기로 한껏 고조시킨 후 다시 본래의 빠르기로 돌아오면서 가사에 따른 장면의 전환을 확실하게 하였으며, 빠르기말과 음가의 대조되는 변화를 통해 화자의 감정변화를 표현하였다. 헤드는 그의 첫 번째 연가곡 《달의 가장자리》(Over the Rim of the Moon)에서 가사를 강조하는 방법으로 테누토를 자주 사용하였다. 첫 번째 곡인 <아카디로 가는 배>(The Ships of Arcady)의 성악선율은 주로 온음계로 진행하며, 음정의 높낮이에 변화를 주어 가사의 내용을 직접적으로 선율에 표현하였다. 두 번째 곡인 <사랑하는 연인>(Beloved)은 성악선율과 반주부에서 동일하게 짧은 8분음표에 이어서 나오는 당김음의 리듬으로 화자의 마음을 경쾌하게 표현하였으며, 중요한 단어는 고음에 위치시키고 저음에서 고음으로 순차상행하는 성악선율로 강조하였다. 세 번째 곡인 <검정지빠귀가 노래하네>(A Blackbird Singing)에서 죽은 연인을 상징하는 세 단어에서는 약박과 강박의 모든 음절에 테누토를 표시하여 연인을 향한 간절한 그리움을 표현하였고, 상행하는 큰 도약 음정의 공통적인 선율진행으로 통일감을 주었다. 그리고 마지막 곡인 <야샹곡>(Nocturne)은 딜리우스(Frederick Delius, 1862-1934)에게 영향을 받은 반음계기법을 많이 사용하였으며, 화자의 다양한 감정변화를 표현하기 위해서 다양한 빠르기와 대조가 되는 악상기호를 사용하여 곡의 분위기를 표현하였다.;This master´s thesis is a study on the art songs, which were performed at the graduation recital, by German romantic female composer Clara Schumann(1819-1896), Spanish modern nationalist composer Enrique Granados(1867-1916), and 20th century English composer Michael Head(1900-1976). Clara Schumann used simple and lyrical vocal line compared to accompaniment on her first published collection of lieder, 《Three songs, Op.12》 to effectively express the poems. In the first lied, the storm and rain were effectively depicted through syncopations and various dynamics in the vocal line and fancy arpeggios in the accompaniment. In the second lied, the key words were equally emphasized in perfect fourth intervals. Meanwhile, the negative meanings of the lyrics were presented through decrescendo descending stepwise motion in the vocal line and augmented second dissonance in the piano. The last lied, is set in strophic form of three stanzas. In each stanza, the vocal line and the accompaniment progresses in an arch form at the same time, followed by an ascending chromatic melody at the climax of the text. Granados harmonically merged the Spanish distinct features to the romantic music forms in his compositions. which is from his song collection 《Canciones Amatorias》 uses a Spanish guitar playing style in the accompaniment and expresses the narrator's emotion through rapid modification in tempo and musical symbols. The vocal line in uses long melisma and tempo rubato to well indicate the spontaneity of the Spanish music. In continuous ornaments appear in the accompaniment to consistently maintain the cheerful mood. In the end and the beginning of each phrase are connected in tempo rubato, which builds up to a gypsy music then comes back to its original tempo. This allows to present a definite shift of the scene according to the lyrics. The contrasting change of tempo and note value articulate the narrator's changing emotion. Head frequently used tenutos on his first song cycle,《Over the Rim of the Moon》 to emphasize the text. In the first song, the vocal line dominantly progresses in diatonic scale and the text is directly expressed in the melody by giving variety to the pitch. In the second song, the syncopation rhythm comes after a short eighth note identically in the vocal line and the accompaniment to cheerfully express the narrator's mind. Key words are placed at the high notes of the vocal line, which are underlined by making an ascending conjunct progression. In the third song, the title represents the death of two lovers. Over these three words, the composer expressed the yearning heart toward each lover by marking tenutos in every down and up beat. Upward intervals give unity to the melodic progression. In the last song, the chromatic style is dominant as of an influence from Frederick Delius(1862-1934). In addition, different tempos and contrasting musical symbols are used to well express the narrator's changing emotions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE