View : 1014 Download: 0

Johannes Brahms Viola Sonata No.2 in E♭Major, op.120에 관한 연구 및 작품 분석

Title
Johannes Brahms Viola Sonata No.2 in E♭Major, op.120에 관한 연구 및 작품 분석
Other Titles
A study on Johannes Brahms’s Viola Sonata No.2 in E♭Major, op.120
Authors
문상연
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
19세기 낭만주의 시대가 되면서 화려한 기교에 중점을 둔 음악가들로 인해 새 시대를 향한 도전을 보이는 작곡가들이 등장했던 반면, 지나간 전통을 지키며 유지해나간 작곡가들도 있었다. 그에 상응하는 대표적 작곡가인 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 고전주의의 전통적 음악 양식을 바탕으로 낭만주의의 감성적 특징을 고수하는 ‘고전적 낭만파’중 한 사람으로, 화려한 기교와 감정을 중시하는 낭만주의 음악에서 19세기 이전의 전통적인 기법을 사용하여 하이든, 모차르트, 베토벤과 같은 작곡가들의 뒤를 이어갔다. 그는 오페라를 제외한 모든 분야에서 많은 작품을 남겼는데, 다양한 관현악곡과 실내악곡에 큰 비중을 두었으며 그 중 총 24곡의 실내악 작품을 발표하였다. 오늘날 브람스의 실내악곡에 대한 평가는 19세기 후반부를 대표할만한 예술로 인정받고 있으며 그가 낭만주의를 대표하는 작곡가로 발돋움 하는데 큰 영향을 미쳤다. 이 논문에서 연구, 분석할 브람스의 <비올라 소나타 제 2번(Viola Sonata No.2 in E♭Major, op.120)>은 브람스의 실내악 작품 중 가장 마지막 곡으로 원래는 클라리넷 소나타로 쓰여 졌으나, 후에 비올라 소나타로 편곡되었다. 이 작품은 전통적인 소나타 형식으로 중후한 북독일적 감성과 낭만주의 특유의 아름다운 서정성을 느낄 수 있다. 또한 고전적인 형식과 작곡기법을 근본으로 하면서, 화성과 음색에서는 대담하고 새로운 시도를 하여 당대 조성 음악의 개념을 바꾸어 놓았다. 더불어 피아노가 반주 역할에 그치지 않고 비올라와 대등한 선율을 나타내며 조직적인 균형을 이루는데 주안점을 두었다. 필자는 이 작품의 연구를 통해 브람스의 생애와 음악적 특징 및 이 곡이 작곡되었을 당시의 작품 배경을 살펴보고, 그 속에서 브람스가 추구하고자 했던 음악관을 체계적으로 분석하고자 한다. 이로써 브람스만의 차별화된 기법이 연주자들에게 그의 음악을 조금 더 깊이 있게 연구하고 이해하는데 도움이 되기를 바란다.;Composers responded to the advent of the 19th century Romantic Movement in different ways. Some fully welcomed and reflected the spirit of the era to compose subjective, emotional, virtuosic music, but others stayed faithful to the heritage of the compositional techniques of the Classical masters. Johannes Brahms (1833-1897) is widely recognized as a musician who adhered to the traditional pre-19th century classical structure and techniques in his works in expressing the emotional characteristics of the Romantic era. He inherited the traditions of Mozart, Haydn and Beethoven, amid a flood of Romantic music with its heavy focus on rich emotional expression and music requiring greater technical proficiencies. Brahms's legacy includes works in all kinds of genres except operas, with a big emphasis on orchestral and chamber music. He published a total of 24 pieces of chamber music. His chamber music is recognized as one of the most profound representation of the late 19th century art. It played a major role in establishing him as one of the leading musician of Romanticism. The Viola Sonata No.2 in E♭ Major, op.120, the subject of this study, was the last chamber music he had composed. It was initially written as a clarinet sonata, but was later rearranged into a viola sonata. The work features within a sonata form, dignified emotional expression reminiscent of Northern Germany with beautiful Romantic Period lyricism. The sonata is based on classical structure and composition techniques, but shows new and bold attempts in tonality and harmony, which had profound influence in transforming the concepts of tonal music in its time. Furthermore, the piano's melody is placed on equal footing with that of the viola, creating a systematic balance. The purpose of this study is to examine the life of Brahms as well as the characteristics of his music, along with the circumstances around which the work was composed, to systematically analyze the musical philosophy he had aspired to. This study aims to contribute to the deeper understanding and appreciation of the unique techniques found in Brahms's music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE