View : 895 Download: 0

조원행 작곡 25현 가야금 독주곡 <비歌(Rain Song)> 분석연구

Title
조원행 작곡 25현 가야금 독주곡 <비歌(Rain Song)> 분석연구
Other Titles
Analysis of 25-String Gayageum Solo by Cho, Won-Haeng
Authors
홍민아
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
This study analyzes a 25-stringed gayageum solo piece, "Rain Song," composed by Cho Won-haeng based on the piece's musical traits, playing techniques, and composing philosophy of the composer. This study also aims at figuring out how 'rain' is musically expressed and represented. The conclusion is as follows. For the purpose of analysis, this study divides the piece into several sections. The 󰆲 section presents the gloomy mood when rain starts to come. Using V7 chords with dotted rhythm, this part indicates the irregularly fallen rain. It also utilizes upwardly progressing chords and a variety of tuplets such as quintuplets and sextuplets. The 󰆳 section expresses the scene in which rain drops calmly. V7 chords with dotted rhythm reappears, ostinato is newly used, and variety is added to the melody by means of dynamic marks. Rubato that functions as a connecting phrase is also seen in the middle of this section. The 󰆴 section expresses heavy rain. Augmented chords that suddenly appear after consonance trigger tension and enrich the composition of the whole piece. In addition, connecting phrases composed of staccato chords smooth the phrase. Ostinatos played by both hands are also heard, among which the one by left hand appears a significant characteristic of this section as well as of the entire piece. The 󰆵 section expresses a lull in the rain. The repetitive melody is soon given a change as tertian harmonies are heaped on the melody. The use of triplets emphasizes tonic that comes in the next measure. The appearance of arpeggio helps express tuneful and soft atmosphere. In addition, syncopation and dotted rhythm add variety to tuneful softness , avoiding the monotony of music. The 󰆴′ section expresses the rain that drops fast again. Despite the same progression of rhythm and chords with the 󰆴 section, the harmony between the octaves played by left hand and chords by right hand, and the upwardly progressing melodies make this section stronger and faster than the 󰆴 section. The section with Coda expresses the heavy rain. The dynamic marks embellish the tertian harmony and chords progress upward with open chords, giving a feeling of running toward cadence. Second, the playing techniques used in "Rain Song" can be divided into three, which are successive plucking, chords plucking, and the other contemporary techniques. Successive plucking in this study consists of one by right hand, one by left hand, and one by both hands, which are subdivided into two, three, and more than four tones successive plucking. The reason why I divide this technique as such is that this piece emphasizes this technique. This piece unfolds rain as time passes by means of several musical elements, especially left-hand successive plucking with ostinato patterns. The particular melancholy and darkness that rain has is expressed by low-pitched left-hand plucking, offering an effect of magnitude as well as trying to discard the flamboyant techniques by right or both hands that are usually used in 25-stringed gayageum pieces. I hope this thesis can help players who play this piece composed by Cho, who is an active composer, to understand and play well this piece. I also expect many 25-stringed solo pieces that the public can enjoy to be released.;본 연구는 조원행작곡 25현가야금 독주곡 <비歌(Rain Song)>에 나타난 여러 가지 음악적 특징과 연주기법, 작곡가의 작품세계를 바탕으로 곡 전체에 대한 분석과 내리는 ‘비’를 곡 안에서 음악적으로 어떻게 풀어내었는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 바탕으로 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 단락별 부분으로 악곡을 분석하면 󰆲단락은 비가 오기 시작하는 우울한 분위기를 나타내었다. V7도 화성의 반부점리듬을 사용하여 불규칙적으로 내리기 시작하는 비를 표현하였으며 상행진행하는 화음들과 다섯잇단음표, 여섯잇단음표의 다양한 잇단음표들이 사용되었다. 󰆳단락은 잔잔하게 내리는 비를 표현하였다. 󰆲단락에 등장하였던 V7도 화성의 반부점리듬이 재현되었고 오스티나토가 등장하였으며 셈여림으로 선율에 변화를 주었다. 그리고 단락 중간에는 연결구의 역할을 하는 루바토가 나타났다. 󰆴단락은 본격적으로 내리기 시작하는 비를 표현하였다. 어울림화음으로 연주되다가 갑자기 나오는 증화음을 통해 긴장감을 유발시키고 곡의 구성을 더욱 풍부하게 표현하였으며, 스타카토 화음의 연결구가 단락을 매끄럽게 만들었다. 또한 양손의 오스티나토가 나타나며 특히 왼손의 오스티나토가 단락과 곡 전체에 두드러지는 특징으로 나타났다. 󰆵단락은 소강상태에 접어든 비를 표현하였다. 반복되는 선율에 3도위로 화성을 쌓아 변화를 주었으며, 셋잇단음표가 사용되어 다음마디에 나오는 토닉을 강조하는 역할을 하였다. 아르페지오를 사용함으로써 선율적인 느낌과 부드러움을 표현하였다. 더불어, 당김음과 반부점리듬이 나타나 선율적인 부드러움에 포인트를 주며 음악의 단조로움을 벗어나는 역할을 하였다. 󰆴′단락은 다시 빠르게 내리기 시작하는 비를 표현하였다. 󰆴단락과 리듬 및 화성진행이 동일하게 나타나지만 왼손의 옥타브와 오른손 화음뜯기의 조화, 그리고 상행진행하는 선율들이 󰆴단락보다 더욱 빠르고 강한 느낌을 주었다. Coda단락은 폭우가 내리는 느낌을 표현하였다. 3화음 화성을 셈여림으로 변화를 주었으며 화성이 펼침화음으로 상행진행되어 종지를 향해 달려가는 느낌이 나타났다. 둘째, <비歌(Rain Song)>에 쓰이는 연주기법은 크게 세 가지로 나눌 수 있는데 이어뜯기, 화음뜯기, 그 외 현대적인 연주법으로 나뉜다. 이 곡에 나타난 이어뜯기는 오른손 이어뜯기, 왼손 이어뜯기, 양손 이어뜯기의 세 종류 아래에 세부적으로 두음 이어뜯기, 세음 이어뜯기, 네음이상 이어뜯기 등으로 나누어 보았다. 이어뜯기를 특별히 세부적으로 나눈 이유는 이 곡에서 왼손 이어뜯기가 강조되기 때문이다. 본 곡은 ‘비’를 시간에 흐름에 따라 여러 가지 음악적 요소를 통해 풀어내었는데 특히 오스티나토 패턴의 왼손 이어뜯기로 표현하 였다. ‘비’가 가지고 있는 특유의 우울함과 어두움을 낮은 음역대인 왼손이 연주함으로써 더욱 웅장한 효과를 주는 것과 동시에 보통의 25현가야금 독주곡들이 가지고 있는 오른손 연주와 양손 연주의 화려함을 탈피하려는 시도라고 볼 수 있다. 본 논문을 통해 현재 활발히 활동하고 있는 작곡가 조원행의 작품을 연주하는 연주자들로 하여금 곡을 이해하고 연주하는데 있어서 많은 도움이 되길 바라며 앞으로도 대중이 즐길 수 있는 25현가야금 연주곡이 많이 나오길 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE