View : 1115 Download: 0

Franz Liszt의 가곡 『Tre sonetti di Petrarca』초판과 개정판 비교 분석 연구

Title
Franz Liszt의 가곡 『Tre sonetti di Petrarca』초판과 개정판 비교 분석 연구
Other Titles
A study on Song Cycle 『Tre sonetti di Petrarca』 by Franz Liszt
Authors
조예원
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
This thesis compares the first edition and revision of 『Tre sonetti di Petrarca』 that is the lied of Franz Liszt(1811-1886), who represents a romanticism musician in the 19th century. Liszt was a composer and excellent technical pianist who was born in Hungary, and he was fame as a conductor, arranger, and educator. Liszt wanted to express his music inspired by novels and poems, as he had a lot of interests of literary works in ordinary times, so these literary factors can be found from his diverse melodies and arrangement works. 『Tre sonetti di Petrarca』 is the lied, which Liszt composed after reading that is the collected poems of Francesco Petrarca (1304-1374), who was a representative lyricist and humanist of Italy. Later, this work was revised in starkly different mood from the first edition after arranged for the piano twice. Contrary to the fact that other works play with their revised editions, 『Tre sonetti di Petrarca』 has been more played with the first edition. This author, starting this study with questions about the above point, compared and analyzed two works after first grasping the points of Liszt’s music and the points of Italy bel canto opera and Germany art music in the 19th century, Liszt’s time. In the conclusion, as different from the first edition which has magnificent and dramatic opera’s rendering components, the revised edition has a reduced and simplified form and was focused on lyrics. Above all things, this author concentrated on analyzing sonetto 104 「Pace non trovo」 because it prominently showed transformations, being different from sonetto 47 「Benedetto sia’l giorno」 and 123 「I vidi in terra」, where their first editions and revisions are similar one another. This author wants this study to help performers discover value through the precise recognition of each version of characteristics, transfer more improved rending aesthetics, and assist performer’s choices.;본 논문은 19세기 낭만주의 음악가를 대표하는 프란츠 리스트 (Franz Liszt, 1811-1886)의 가곡『Tre sonetti di Petrarca』의 초판과 개정판을 비교 분석한 것이다. 리스트는 헝가리 태생의 작곡가이자 뛰어난 기교의 피아니스트로 활동 하였으며, 동시에 지휘자, 편곡자, 교육자로도 명성을 떨쳤다. 평소 문학작품에 관심이 많았던 리스트는 시나 소설에서 영감을 받아 음악으로 표현하고자 하였는데, 이러한 문학적인 요소는 그의 다양한 가곡이나 편곡작품 등에서 찾아볼 수 있다. 『Tre sonetti di Petrarca』는 리스트가 이탈리아를 대표하는 서정 시인이자 인문학자인 프란체스코 페트라르카(Francesco Petrarca, 1304-1374)의 시집 <칸초니에레>를 읽고 영감을 받아 작곡한 곡으로, 당시 그의 연인이었던 백작부인 마리 다구(Marie d'Agolt) 와의 염문으로 인해 이탈리아로 옮겨간 시기에 쓰였다. 후에 이 작품은 피아노 버전으로 두 번의 편곡을 거친 뒤 초판과 전혀 다른 분위기의 가곡으로 개정되었다. 많은 작품들이 개정판으로 연주가 되는 것과는 반대로,『Tre sonetti di Petrarca』는 초판으로 더 많은 연주가 이루어지고 있다. 이 점에 대한 의문이 생겨 본 연구를 시작한 필자는 당시 리스트가 머물렀던 19세기 이탈리아 벨칸토 오페라 및 독일 예술가곡의 특징과 리스트 가곡의 특징을 우선적으로 파악한 후, 시인 페트라르카와 그가 완성시킨 소네토 형식을 바탕으로 시를 분석하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 가장 두드러진 변화가 나타난 소네트104번「Pace non trovo」를 중심으로 두 개의 판의 형식과 구조, 선율과 리듬, 피아노 반주의 표현과 역할들을 개정판과 비교 분석하여 왜 초판이 더 선호되는지 연주자의 관점에서 고찰하였다. 또한 초판과 개정판에서 가사를 다루는 리스트의 음악이 어떠한 형태로 변화하였으며 발전하였는가에 연구하였다. 그 결과, 오페라 아리아처럼 폭넓고 서정적인 선율과 연주자의 화려한 기교가 돋보이는 초판이 극적 연주 효과를 이끌어 낸다는 점을 발견하였다. 또한 초판에 비해 상대적으로 단조로운 곡의 형태와 구조나 선율로 이루어진 개정판은 연주 효과면에 있어서는 약하지만, 가사의 정확한 전달에 있어 이전보다 발전된 모습을 보여주고 있다는 점을 발견하였다. 이는 개정판도 그 자체로의 가치를 가지고 있다는 점을 시사하고 있다. 본 논문이 연주자들로 하여금 각 버전의 특성에 대한 정확한 인식을 통해 가치를 발견하고 더 발전된 연주미학의 전달이 가능해지길 바라며, 동시에 연주자의 선택에 도움이 되고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE