View : 787 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김수영-
dc.contributor.author이지은-
dc.creator이지은-
dc.date.accessioned2018-04-04T11:58:23Z-
dc.date.available2018-04-04T11:58:23Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000142302-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000142302en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/242081-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the mediating effect of unconditional self-acceptance on the relationship between evaluation concerns perfectionism and social anxiety among college students. Total 378 college students were recruited from different areas of South Korea (e.g., Seoul, Gyeonggi-do, Gangwon-do, Gyeongsang-do, Jeolla-do, Chungcheong-do). Correlations among evaluation concerns perfectionism, unconditional self-acceptance with social anxiety were obtained. The present study found the significant negative relationship between evaluation related perfectionism and unconditional self-acceptance. In other words, individuals who endorsed high levels of evaluation related perfectionism may experience lower levels of unconditional self acceptance. A significant negative correlation between unconditional self-acceptance and social anxiety was also found. The result suggested that higher individuals reported their unconditional self-acceptance, those individuals will be likely to report lower levels of social anxiety. Lastly, the positive relationship between evaluative concerns perfectionism and Social Anxiety was found. In other words, individuals who reported high level of evaluation related perfectionism may experience high level of social anxiety. In addition, the present study found differences in social anxiety by gender. Female college students reported higher level of social anxiety compared to male students. Lastly, the present study found full mediating effect of unconditional self-acceptance on the relationship between evaluative concerns perfectionism and social anxiety. This result revealed the important role unconditional self acceptance plays in the relationship between perfectionism and social anxiety among college students. In view of the results so far achieved, I discovered therapeutic interventions emphasizing importance of unconditional self-acceptance can help reduce social anxiety that clients have. Based on the results, his study provides basic information for counseling interventions and program developments specifically for clients with social anxiety that emphasizes the importance of Unconditional Self-Acceptance.;본 연구의 목적은 대학생을 대상으로 그들의 평가염려 완벽주의와 사회불안의 관계에서 무조건적 자기수용의 매개효과를 확인함으로써 사회불안 내담자의 상담을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 먼저 대학생들의 평가염려 완벽주의, 무조건적 자기수용, 사회불안의 상관관계를 확인하고, 무조건적 자기수용의 매개효과를 확인하기 위하여 SPSS와 Mplus를 이용하여 검정하였다. 연구 대상은 서울시, 경기도, 강원도, 경상도, 전라도, 충청도에 소재하는 4년제 대학교 1∼4학년 재학생 총 378명이었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남녀 대학생의 평가염려 완벽주의, 무조건적 자기수용, 사회불안의 관계를 알아보기 위하여 상관관계를 확인한 결과, 대학생의 평가염려 완벽주의와 무조건적 자기수용의 유의한 부적 상관을 확인하였다. 즉, 대학생의 평가염려 완벽주의가 높을수록 무조건적 자기수용이 낮아짐을 의미한다. 무조건적 자기수용과 사회불안도 유의한 부적 상관이 확인되었다. 즉, 무조건적 자기수용이 낮을수록 사회불안이 높아짐을 의미한다. 평가염려 완벽주의와 사회불안은 유의한 정적 상관이 확인되었다. 즉, 평가염려 완벽주의가 높을수록 타인 앞에서의 수행상황과 상호작용상황에 불안을 느끼는 사회불안이 높아짐을 의미한다. 둘째, 사회불안의 남녀 대학생의 성차를 확인한 결과, 여자 대학생이 남자 대학생보다 사회불안이 높다는 성차가 확인되었다. 셋째, 남녀대학생의 평가염려 완벽주의와 사회불안의 관계에서 무조건적 자기수용의 매개효과를 검정한 결과, 무조건적 자기수용이 완전매개하는 것으로 확인되었다. 즉, 평가염려 완벽주의가 무조건적 자기수용을 매개로하여 사회불안에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이와 같은 결과들을 통하여 본 연구는 상담 장면에서 무조건적 자기수용의 수준을 높이기 위한 중요성을 강조하는 치료적 개입이 사회불안 내담자의 사회불안을 낮추는 데 효과가 있음을 발견하였다. 이를 바탕으로 사회불안 내담자를 위한 무조건적 자기수용의 중요성에 초점을 맞추는 상담 개입과 프로그램 개발의 기초적 근거자료를 제공하였다는데 본 연구의 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 및 연구모형 6 Ⅱ. 이론적 배경 7 A. 평가염려 완벽주의 7 1. 평가염려 완벽주의의 개념 7 B. 사회불안 10 1. 사회불안의 개념 10 2. 평가염려 완벽주의와 사회불안의 관계 12 C. 무조건적 자기수용 14 1. 무조건적 자기수용의 개념 14 2. 무조건적 자기수용과 평가염려 완벽주의, 사회불안과의 관계 16 Ⅲ. 연구방법 19 A. 연구대상 및 연구 절차 19 B. 측정도구 20 1. 평가염려 완벽주의 20 2. 무조건적 자기수용 21 3. 사회불안 23 C. 자료 분석 24 Ⅳ. 연구결과 25 A. 연구 변인의 기술통계 및 상관분석 25 B. 성별에 따른 사회불안의 차이 28 C. 측정모형 검증 28 D. 연구모형 검증 31 E. 매개효과 검정 33 Ⅴ. 결론 및 논의 34 A. 연구결과 요약 및 해석 34 B. 연구의 의의 및 제언 36 참고문헌 40 부록 (설문지) 51 ABSTRACT 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent556716 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc100-
dc.title대학생의 평가염려 완벽주의와 사회불안의 관계에서 무조건적 자기수용의 매개효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Mediating Effects of Unconditional Self-Acceptance on the Relationship between Evaluative Concerns Perfectionism and Social Anxiety of College Students-
dc.creator.othernameLee, Ji Eun-
dc.format.pagevi, 60 p.-
dc.contributor.examiner유성경-
dc.contributor.examiner박현정-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 상담심리전공-
dc.date.awarded2017. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE