View : 1251 Download: 0

특성화고등학생의 학교생활적응에 미치는 영향 분석 연구

Title
특성화고등학생의 학교생활적응에 미치는 영향 분석 연구
Other Titles
Study on Analysis of Effect Given to Adaption of Characterization High School Student to School Life : Centered on 'A' Characterization High School, Seoul Metropolitan City
Authors
문지현
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한유경
Abstract
이른 아침부터 저녁까지 가장 많은 시간을 학교에서 생활하는 고등학생들에게 학교는 삶의 터전이자 동시에 그들이 올바른 성인으로 건전하게 성장할 수 있는 환경이어야 한다. 또한 동시에 타인과의 바람직한 관계들 속에서 자신의 역할과 위치를 알고 효과적이고 능률적으로 책임을 다하고, 자신의 비전을 실현시킬 수 있는 곳이어야 한다. 따라서 청소년의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 탐구하는 것은 중요하다. 특성화 고등학교 학생들은 타 고등학교 학생들과는 달리 입학을 결정한 고등학교에 따라 진로가 이른 시기에 이미 결정되어지는 특성, 그리고 다른 고등학교 학생들이 성인이 된 후에 설정하는 취업이라는 목표를 청소년기에 일찍 설정한다는 특성을 가지고 있어 학생의 학교생활 적응이 더욱 중요하다고 할 수 있다. 이 연구는 특성화고등학교 학생들의 학교생활적응에 영향을 미치는 변인이 무엇인지를 알아보고자 한다. 학교생활적응에 영향을 미치는 변인은 학생 변인, 가정 변인, 학교 변인으로 나누어서 살펴보았으며, 특성화고등학교 학생들의 학교생활적응은 학교 변인에 따라 차이가 있는지를 비교하였다. 또한 학교생활적응에 유의미한 영향을 미치는 변인들은 무엇인지 분석하고, 학생들의 학교변인이 학교생활적응에 얼마나 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 이 연구에서는 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 특성화 고등학교 학생들의 학교생활적응은 학교변인에 따라 차이가 있는가? 둘째, 특성화 고등학교 학생들의 학교생활적응에 유의미한 영향을 미치는 변인은 무엇인가? 셋째, 특성화 고등학교 학생들의 학교변인이 학교생활적응에 얼마나 영향을 미치는가? 이 연구에서는 서울특별시 A 특성화 고등학교 1학년 259명, 2학년 249명, 3학년 256명으로 구성된 총 764명의 학생들을 대상으로 설문을 실시하였다. 이를 통해 얻어진 결과를 연구 문제 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 특성화 고등학교 학생들의 학교 변인에 따른 학교생활적응의 차이는 다음과 같다. 학교의 적응지원 수준이 높을수록, 학교의 진로지도 노력 수준이 높을수록 학생들의 전체 학교생활적응도가 높음을 알 수 있었다. 학교시설 만족도에 따라 전반적인 학교생활적응에 차이가 있으며, 방과 후 학교 만족도가 높을수록 학교생활적응도 높게 나타났다. 둘째, 특성화 고등학교 학생들의 학교생활적응에 유의미한 영향을 미치는 변인은 다음과 같다. 학생, 가정 및 학교 총 17개의 변수들 중에서 학생들의 전체 학교생활적응에 유의미한 영향을 미치는 요인이 무엇인지 분석한 결과 전체 변수 중 교사의 학생지지, 자아존중감, 학교적응지원, 희망학과여부, 취업기대 부합도, 진로결정수준 및 부모의 관심이 학생의 전체적인 학교생활적응에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 개별 변수의 전체 학교생활적응에 대한 기여도와 통계적 유의성을 검정한 결과, 유의수준 .05에서 일곱 가지 변수 모두 전체 학교생활적응에 유의미하게 영향을 미치는 변수로 나타났고, 일곱 가지 변수 간 전체 학교생활적응에 대한 상대적 기여도를 나타내는 표준화 계수에 의하면, 교사의 학생지지, 자아존중감, 학교적응지원, 희망학과여부, 취업기대 부합도, 진로결정수준, 부모의 관심 순으로 전체 학교생활적응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 특성화 고등학교 학생들의 학교 변인이 학교생활적응에 영향을 미치는 정도는 다음과 같다. 3단계 개별 독립변수의 전체 학교생활적응에 대한 기여도와 통계적 유의성을 검정한 결과 유의수준 .05에서 전체 학교생활적응에 유의하게 영향을 미치는 변인은 교사의 학생지지, 희망학과여부, 자아존중감, 학교적응지원, 부모의 관심, 아버지 교육수준, 진로결정수준, 학년 순으로 나타났다. 이 중 학년과 아버지 교육수준은 학생의 전체 학교생활적응과 부적인 관계를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 결과는 학교 변인이 학생 및 가정 변인을 통제한 상태에서 학생의 전체적인 학교생활적응에 유의한 영향을 미치고 있으며, 이를 향상시키기 위해서는 교사의 학생지지와 학교적응지원을 강화할 필요가 있음을 의미한다. 주요 연구결과를 통해 학교생활적응과 관련하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 학교생활적응 중 친구적응은 자아존중감, 부모의 관심 순으로 친구적응에 유의한 영향을 미치고 있으나, 학교 변인이 학생 및 가정 변인을 통제한 상태에서 학생의 친구적응에 유의한 영향을 미치지 못했다. 그러므로 학생의 친구적응과 관련한 사항에서는 학생의 가정 변인과 관련한 사항에 관해서도 학교 입장에서 또 교사입장에서 높은 관심 수준을 유지해야할 것이다. 학생의 친구적응에 관하여 가정에서 부모 또한 지속적 관심을 보여야할 것이다. 둘째, 학생의 교사적응도를 위해서는 교사는 학생지지를 강화하고 학교입장에서의 적응지원도 강화되어야 할 것이다. 최근 특성화고는 입학 전 예비신입생들에게 다양한 형태의 설명회를 제공하고 그 수를 늘리는 추세이며, 입학 후에도 다양한 형태의 오리엔테이션을 제공하는데, 이것이 학생의 학교생활적응 뿐만 아니라 학생의 교사적응에도 큰 도움이 된다고 할 수 있겠다. 셋째, 학교생활적응 중 수업적응은 진로결정수준과 취업기대 부합도 순으로 유의한 영향을 미치고 있다. 다른 고등학교와 비교하여 특성화고가 가지는 가장 큰 차이점 중에 하나가 전혀 새로운 수업과정 및 과목을 가진다는 것인데, 학생들의 수업적응 수준을 가장 효과적으로 높일 수 있는 방법이 진로결정수준을 높이고 학생들의 취업기대를 충족시켜주는 것이다. 학생 개인의 진로결정수준을 교사와 학교가 높일 수는 없겠지만 올바른 진로결정을 위해 효과적이며 수준 높은 진로프로그램 및 상담을 제공해야 할 것이다. 취업기대 부합 또한 학교는 처음의 취업기대 설정부터, 그 기대를 체계적으로 실현시킬 수 있는 교육의 경험을 올바르게 설계하는데 노력해야 할 것이다. 넷째, 전체 학교생활적응에 유의하게 영향을 미치는 변인은 교사의 학생지지, 희망학과여부, 자아존중감, 학교적응지원, 부모의 관심, 진로결정수준으로 나타났다. 이것은 특성화 고등학교 학생의 학교생활적응을 높이기 위해서는 학생특성, 가정특성, 학교특성을 모두 고려해야 한다는 것을 의미한다. 또한 교사의 학생지지, 학교적응지원 등의 변인이 학생변인이나 가정변인 못지않게 크다는 것도 의미한다. 나머지 변인들에 비해 학교 변인들은 교사와 학교의 의지가 크게 반영될 수 있는여지가 크기 때문에, 학교 변인들의 수준을 높여 학생들의 학교생활적응 향상을 위해 노력해야 할 것이다. 그러나 학교생활적응을 친구, 교사, 수업, 규칙, 전공 등 위의 5가지의 요인만으로 실제 학생의 복잡한 학교생활적응을 모두 측정한 점, 학생생활적응을 측정하기 위한 조사도구의 변인 투입과 설문 문항 수가 불균형한 점, 마지막으로 특정 한 학교의 학생들만을 대상으로 연구하였다는 점은 후속 연구에서 고려되어야 할 것이다.;As for the high school students that shall live in the school for the most time from morning to evening, the school shall be not only the living foundation but also the environment that they can be grown as the upright adults. Also, it shall be the place where they can know their own roles and positions among the desirable relations with others, fulfill effectively and efficiently their responsibilities and realize their visions. Therefore, it is important to examine what are the factors to affect the adaptation of the youth to the school life. As the characterization high school students, being different from other high school students, have the characteristics that the course is decided at the early time as per the high school that the entrance is decided, and that the target called employment, which is fixed by other high school students after becoming adults, is decided early at the youth time, it can be said that it is more important for the students to be adapted to the school life. This research is to examine what are the factors to affect the adaptation of the characterization high school students to the school life. This research examined the factors to affect the adaptation to the school life by being divided into the student factor, home factor and school factor, and also examined if the factors to affect the adaptation of the characterization high school students to the school life has the difference as per the school factor. Also, this research analyzed what are the factors giving the meaningful effect to the adaptation to the school life and examined how much the school factor of the students affects the adaptation to the school life. This research has set the research subjects as follows. Firstly, does the adaptation of the characterization high school students to the school life have the difference as per the school factor? Secondly, what are the factors to affect the meaningful effect to the adaptation of the characterization high school students to the school life? Thirdly, how much the school factor of the characterization high school students is affected to the adaptation to the school life? This research executed the questionnaires for total 764 students of 'A' Characterization High School being composed of 259 persons of the first year students, 249 persons of the second year students and 256 persons of the third year students. If the results acquired through this are summarized being centered on the research subjects, these will be as follows. Firstly, the difference of the adaptation to the school life relative to the school factor of the characterization high school students is follows. It showed that the higher is the adaptation support level of the school and the higher is the course guide of the school, the higher is the adaptation of the whole students to the school life. It showed that there is the difference of the overall adaptation to the school life as per the satisfaction degree of the school facilities, and the higher is the school satisfaction degree after class, the higher is the adaptation level to the school life. Secondly, the factors to give the meaningful effect to the adaptation of the characterization high school students to the school life are as follows. As per the results analyzing what are the factors giving the meaningful effect to the overall adaptation of the students to the school life among total 17 factors of the student, home and school, it was analyzed that the teachers' support for the students, self-respect, school's support for the adaptation, whether to be the desired major, conformity for the employment expectation, course decision level and parents' concerns are factors to give the meaningful effect to the overall adaptation of the students to the school life. As per the examination for the contribution degree of the individual factor to the overall adaptation to the school life and the statistical significance, all seven factors give the meaningful effect to the overall adaptation to the school life at .05 of significance level, and as per the standardization coefficient indicating the relative contribution degree to the overall adaptation to the school life among seven factors, the meaningful effect is given to the overall adaptation to the school life in the sequence of the teachers' support for the students, self-respect, school's support for the adaptation, whether to be the desired major, conformity for the employment expectation, course decision level and parents' concerns. Thirdly, the degree, which the school factor gives the effect to the adaptation of the characterization high school students to the school life, is as follows. As per the contribution degree for the overall adaptation to the school life and the statistical significance of the 3rd stage individual independent variable, the factors to give the meaningful effect to the overall adaptation to the school life are shown in the sequence of the teachers' support for the students, whether to be the desired major, self-respect, school's support for the adaptation, parents' concerns, educational level of the father, course decision level and school year at .05 of significance level. Among these, it shows that the school year and the educational level of the father has the negative relation with the overall adaptation to the school life of the students. The above results give the meaningful effect to the overall adaptation to the school life of the students under the condition that the school factor controls the student and home factors, and it means that so as to improve this, it is necessary to intensify the teacher's support for the students and the school's support for the adaptation. Relative to adaptation to the school life through the major research results, the following conclusion can be made. Firstly, as for the friend adaptation among the school life, the friend adaptation is meaningfully affected in the sequence of the self respect and parents' concerns, but the meaningful effect is not given to the friend adaptation under the conditions that the school factor controls the school and home factors. Therefore, as for the relative matters to the friend adaptation of the students, the high concerns level shall also be maintained to the matters relative to the home factor in the position of the school and the teacher. The parents at home shall also show the continuous concerns for the friend adaptation of the students. Secondly, as for the teacher adaptation of the students, the teacher shall intensify the student support and also intensity the adaptation support in the school position. Recently, the characterization high school has the trend to provide various types of orientations before the school entrance and to increase its number, and also provides various types of orientations even after the school entrance, and it can be said that these will give the big help not only to the adaptation of the students to the school life but also the teacher adaptation of the students. Thirdly, the class adaptation among the adaptation to the school life gives the meaningful effect in the sequence of the course decision level and the confirmity for employment expectation. One of the biggest differences, which are owned by the characterization high school being compared with other high schools, is to have the completely new curriculum and subject, and the method to heighten the class adaption degree of the students most effectively is to heighten the course decision level and to satisfy the employment expectation of the students. The teacher and the school can not heighten the course decision level of the student individual, but they shall provide effectively the high level of the course program and consulting. As for the confirmity for the employment expectation also, the school shall try to design the educational experience that can realize such expectation systematically from the first conformity for employment expectation. Fourthly, the factors giving the meaningful effect to the overall adaptation to the school life are shown in the sequence of the teachers' support for the students, whether to be the desired major, self-respect, school support for the adaptation, parents' concerns and course decision level. It means that all of the student characteristics, home characteristics and school characteristics shall be considered so as to heighten the adaptation of the characterization high school students to the school life. Also, it means that the factors such as teacher's support for the students, school's support for the adaptation and etc. are big no less than the student factor or the home factor. As the school factor, being compared with the rest factors, has the big room that the will of the teacher and the school can be largely reflected, it shall be tried to increase the adaptation of the students to the school life by heightening the levels of the school factors. However, as for the adaptation to the school life, the point, which the overall adaptation to the school life were measured only with the above 5 kinds such as friend, teacher, class, regulations, major and etc., the point, which the factor input of the examination device and the number of questions for the questionnaires were not balanced, and the point, which the research was made for the specific one school students only, shall be considered through the subsequent research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE