View : 1002 Download: 0

학기 초 만 3세 유치원 학급의 효율적인 운영을 위한 실행연구

Title
학기 초 만 3세 유치원 학급의 효율적인 운영을 위한 실행연구
Other Titles
Action Research on the Effective Management of the 3-Year-Old Kindergarten Classes at the Beginning of the Semester
Authors
원세나
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 학기 초 만 3세 유치원 학급의 효율적인 운영 방안을 모색하여 실행하고, 운영 방안이 유아와 교사에게 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 학기 초 만 3세 유치원 학급의 효율적인 운영 방안은 무엇인가? 2. 학기 초 만 3세 유치원 학급의 효율적인 운영 방안이 유아와 교사에게 미치는 영향은 무엇인가? 본 연구는 경기도 A시에 소재한 사립유치원 만 3세 학급에서 이루어졌으며, 연구대상은 만 3세 학급 유아 20명과 담임 교사 1명, 부담임 교사 1명이었다. 연구기간은 2017년 2월 20일부터 6월 5일까지였으며, 연구자가 만 3세 학급 담임에 대한 경험이 없어 학급 운영에 어려움을 느끼는 데에서 이에 대한 해결방안을 찾고자 연구를 시작하였다. 연구는 문제점 인식 및 1차 실행방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가 및 2차 실행방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 평가 및 3차 실행방안 모색, 3차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 연구기간 동안 동영상 녹화, 사진 촬영, 음성 녹음 등을 자료로 수집하고, 유아 관찰 일화 기록, 유아 발달 평정 척도 체크리스트, 부모 면담, 교사 협의 자료도 필요한 경우 추가로 수집하였다. 연구를 실행하는 동안 자료 수집과 동시에 실행에서 나타나는 유아의 반응, 연구자의 느낌이나 해석, 새롭게 알게 된 사실 등을 수집된 자료에 첨부하여 기록하며 자료 분석을 실시하였고, 이를 범주화하고 코딩한 후 연구문제별로 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학기 초 만 3세 유치원 학급의 효율적인 운영을 위한 1차 실행 방안은 유아-교사 간의 친밀한 관계 형성하기, 만 3세 유아에 적합한 활동 구성하기, 가정과 연계하여 정보를 공유하기였다. 1차 실행 결과 만 3세 유아들이 학기 초 유치원 학급 내에서 생활하는 데에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 학급 내 또래와 갈등 상황이 발생할 때 공격적 행동을 보이는 유아들이 증가하였다. 따라서 또래에 관심을 가지고 함께 어울리는 경험을 제공해주어야 하는 필요성이 제기되었고, 학급 내 만 3세 유아들에게 다소 적합하지 않은 교육 과정 구성으로 인해 보다 유아의 흥미와 발달을 고려한 교육과정 재구성이 요구되었다. 2차 실행 방안은 1차 실행에 이어 학급 내 긍정적인 또래 관계 지원하기, 학급 내 유아들의 발달 특성에 맞도록 교육과정을 재구성하기로 선정되었다. 2차 실행 결과, 유아들은 학급 내 또래에게 관심을 보이고 다양한 친사회적 행동과 언어적 상호작용을 경험하며, 점차 긍정적으로 인식하여 다툼이 줄어드는 모습을 보였다. 또한 자유 선택 활동, 미술 활동, 신체 활동, 실외 활동을 위주로 재구성된 교육과정에 흥미를 보이며 적극적으로 참여하였다. 그러나 유치원 일과에 적응하여 규칙을 잘 지키지 않아 다툼이 발생하고, 교사의 지도에 불응하려는 모습을 보였다. 교사 또한 이에 대해 다양한 새로운 어려움을 느껴 학급 운영에 부정적인 영향을 미치게 되었다. 이러한 문제점을 해결하고자 계획한 3차 실행 방안은 유치원 생활에 필요한 규칙 지원하기, 교사에게 나타난 내외적인 어려움을 분석하고 해결하기였다. 둘째, 학기 초 만 3세 유치원 학급의 효율적인 운영 방안을 모색하기 위해서는 학급 내 구성원인 유아와 교사 모두를 대상으로 방안을 실시하는 것이 요구되었다. 그 결과, 유아는 학기 초 유치원을 긍정적으로 인식하게 되었고 사회적 기술 습득을 기반으로 한 원만한 또래 관계를 형성할 수 있게 되었으며, 유치원 생활에 필요한 규칙을 습득하고 자율적인 태도가 함양되었다. 또한 교사는 학기 초 유치원 만 3세 학급 담임 교사로서의 역할들을 파악할 수 있게 되었으며 만 3세 유아에게 효과적인 생활 지도 방법을 이해하여 실천할 수 있게 되었고, 만 3세 유아에게 적합한 교육과정을 수립하여 운영할 수 있게 되었다. 즉, 본 연구의 실행방안은 만 3세 학급 내의 유아와 교사 모두에게 긍정적인 효과를 가져왔다. 본 연구는 학기 초 만 3세 학급의 효율적인 운영 방안을 모색하여 실행하였다. 이러한 실행방안을 통해 연구자는 학기 초 만 3세 학급을 효율적으로 운영할 수 있게 되었으며, 유아들에게도 긍정적인 효과가 나타났다. 본 연구가 교육현장에서 만 3세 학급의 담임 경험이 부족한 교사들이 느끼는 어려움에 대해 방향을 제시하고 그에 대한 다양한 방안을 마련하는데 도움이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study was to find out the effective management plan of the kindergarten class and to examine the influence of the preschool children. The research problems set according to the research purpose are as follows. 1. What is the effective management method of the 3-year-old kindergarten class at the beginning of the semester? 2. What is the impact for infants and teachers to effective management of the 3-year-old kindergarten class at the beginning of the semester? This study was conducted in a private kindergarten in Gyeonggi-do, A 3-year-old class. The subjects of the study were 20 infants in 3-year-old class, one homeroom teacher and one burden teacher. The research period was from February 20, 2017 to June 5, 2017. Since the researchers had difficulty in classroom management because they did not have experience in classroom teaching at the age of 3 years, they started research to find a solution to this problem. The study was conducted in order of problem recognition and primary implementation, first execution, first execution evaluation and second execution plan, second execution, second execution evaluation and third execution plan, third execution evaluation and final evaluation. During the study period, video recordings, photo shoots, and voice recordings were collected, and an anthropological observation record, an infant developmental rating scale checklist, a parent interview, and teacher consultation data were also collected if necessary. During the course of the study, data were analyzed by analyzing the data of the children's reactions, the feelings and interpretations of the researchers, and the newly discovered facts in the data collection and execution at the same time, and they were categorized and coded, And the results were analyzed. The results of this study are summarized as follows. First, the first implementation plan for the efficient operation of the kindergarten class in the early third term was to form an intimate relationship between the infant and the teacher, to organize activities suitable for the 3-year-old infant, and to share information in connection with the family. The results of the first stage of the study showed that 3-year-old infants had a positive effect on living in a kindergarten class at the beginning of the semester, but the number of infants who showed aggressive behavior increased when conflict with their peers in the class occurred. Therefore, it is necessary to provide an experience to be interested in peers and it is required to reconstruct the curriculum considering the interest and development of the infant because of the curriculum structure which is not suitable for the 3-year-old infants in the class. The secondary action plan was chosen to support positive peer relationships within the class following the primary action and to reorganize the curriculum to match the developmental characteristics of the children in the classroom. As a result of the second round, the infants showed interest in their peers, experienced various prosocial behaviors and verbal interactions, and gradually showed positive attitude and decreased contention. In addition, I participated actively with interest in the curriculum reconstructed mainly with free choice activities, art activities, physical activities, and outdoor activities. However, the teacher did not obey the rules of the kindergarten routine, and the students were dissatisfied with the instruction. Teachers also felt a variety of new difficulties and had a negative impact on classroom operation. The third plan to solve these problems was to support the rules necessary for kindergarten life and to analyze and solve the internal and external difficulties that appeared to teachers. Second, in order to find effective ways to operate the kindergarten class at the beginning of the semester, it was required to implement a plan for both the infant and the teacher who are members of the class. As a result, the infants became to recognize the kindergarten in the beginning of the semester positively, and they were able to form a good peer relationship based on the acquisition of social skills, and learned the rules necessary for kindergarten life and developed autonomous attitude. In addition, the teacher has been able to grasp the role of teacher in the kindergarten at the beginning of the semester as a class teacher, and it is possible to establish and operate an appropriate curriculum for the 3-year-old infant. It was. In other words, the implementation of this study has had a positive effect on both children and teachers in the 3-year-old class. This study sought to implement effective management methods for 3-year-olds at the beginning of the semester. Through these practices, the researcher was able to efficiently operate the 3-year-old class at the beginning of the semester, and the positive effect was also felt for the infants. It is hoped that this study will be useful for presenting direction and difficulty in teachers' experiences of teachers who do not have experience of 3 years old classroom in education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE