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자연 소리의 시각형상화 연구

Title
자연 소리의 시각형상화 연구
Other Titles
A study on Visualizing Sound of Nature : The Atmosphere of Night Scenery
Authors
이효정
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서은애
Abstract
세상에서 일어나는 모든 자연 현상에는 소리가 존재한다. 나뭇잎이 바람에 흔들리는 소리, 낙엽의 떨어지는 소리, 꽃이 피고 지는 소리, 구름의 움직이는 소리 등 셀 수 없이 많은 자연현상은 소리를 내고 있다. 그 중에는 인간의 귀로 들리는 소리가 있는가 하면 들리지 않는 것도 있다. 그것은 그 소리가 인간이 들을 수 있는 범위를 넘어선 소리일 뿐 그 것이 존재하지 않는 것은 아니다. 본 연구에서 주목하고자 하는 소리는 자연 안에서 일어나는 미세한 떨림과 움직임, 또는 그 것이 가지고 있는 리듬과 간격, 운동성 등 그 안에 기운과 에너지의 흐름으로 느껴지는 모든 것을 통틀어 보는 소리의 개념이다. 인간은 소리의 풍경 속에서 살고 있다. 소리는 우리의 지각여부에 관계없이 항상 우리의 주위를 둘러싸고 있는 것이다. 그러나 우리 주위에 존재하는 소리의 심상은 지각하는 주체가 속한 시간과 공간에 따라 달라질 수 있다. 심상의 내용은 개인적이고 주관적이며 주변 환경에 영향을 받는 것이기 때문이다. 본 연구가 주목하는 것은 특히 밤이라는 시간적, 공간적 배경 요소이다. 이러한 요소의 고려는 본인의 개인적 경험으로부터 나온 것이다. 밤 산책을 즐겨 하며 느꼈던 자연의 미세한 소리 체험은 본인으로 하여금 밤 시간에 감각이 확장되는 것을 경험하는 계기가 되었다. 따라서 본인의 작업에서 밤이라는 시간적 요소는 중요한 모티브로 작용한다. 본인의 체험에서 밤은 모든 것이 잘 보이고 잘 들리는 낮보다는 어둡고 고요한 밤에 더 예민하고 민감하게 받아들여지는 배경이다. 그럼으로써 밤에 보이는 풍경은 낮에 보는 그것과는 또 다른 느낌으로 다가오게 된다. 본 연구는 앞에서 언급한 바와 같이 자연에서 나오는 미세한 울림을 밤이라는 배경에서 관찰하여 회화적으로 시각화하는 작업이다. 그렇게 함으로써 작품을 감상하는 이로 하여금 공감각적 심상을 이끌어내고, 풍부한 감각의 경험을 제시하고자 하는 것이 본 연구의 주된 목적이다. 따라서 본 논고에서는 인간이 가지고 있는 대표적인 감각의 종류와 특징에 대해 서술하고 그것이 자연 현상 안에서 인간에게 어떻게 다가오며, 어둡고 고요한 밤이 되었을 때는 그 감각들이 어떻게 인지되는지 이론적으로 고찰해 보고자한다. 또한 밤에 대한 일반적인 개념과 그것의 시간적·공간적 특성을 살펴보고, 본 연구에서 취하고 있는 밤의 이미지에 해당하는 19세기 독일 낭만주의 시인 아이헨도르프의 시문학 작품을 통해 밤이라는 시간 안에서 감각이 확장되어 표현되는 자연의 이미지를 찾고, 그것을 본인이 작품에서 표현하고자한 자연의 모습과 어떻게 견주어 볼 수 있는지 서술하였다. 표현 방법적 연구에 있어서는 밤이라는 주관적 시간 속에서의 자연이미지 표현을 먹과 아교의 고유한 특성을 이용한 다양한 시도를 하였다. 또한 자연 소리의 운율을 표현하기 위한 배경작업을 탐구하는 과정을 통해 동양화 재료에 대한 이해를 심도 있게 할 수 있었고, 자연 속에서 일어나고 있는 무수한 에너지의 흐름과 생명력, 그리고 그것이 내뿜는 운율을 형상화하여 분채를 사용해 추상적 조형언어로 원색적으로 표현한 내용적 측면을 연구하였다. 본인의 작업은 자연현상의 소리에 귀를 기울이고 평소 의식하지 못했던 자연의 미세한 움직임을 관찰하는 것으로부터 시작되었다. 그리고 그것을 회화적 시각언어로 표현해가는 과정을 본 논문에서 이론적으로 고찰하고 조형적으로 분석해보았다. 본 연구를 통하여 익숙한 환경 가운데 항상 자리하고 있는 소리 이미지를 감각의 확장이 일어나는 밤의 시공간 속에서 포착해 시각적으로 재조명해 보고자 하였으며, 그렇게 함으로써 작품을 보는 이로 하여금 잠재되어있던 감각을 들추어내고 감각의 폭을 넓힐 수 있는 계기를 가질 수 있길 기대해 본다.;Sound exists in all natural phenomena. These sounds include leaves waving through the wind, leaves falling, flowers blooming, clouds traveling and lots more. Some sounds are audible, while some are impossible to hear. Inaudible sounds are impossible to hear not because the sound does not exist, but because they are just out of the range which human can be aware of. This study focuses on the concept of sound through subtle shaking and movements, rhythm and terms, strength and energy within all sounds in nature. We as human, live inside the landscape of sound. Sounds exist around us whether we can hear it or not. However, mental imagery of each sound can be different according to space and time because mental imageries are personal, subjective and are influenced by environment. This study especially focuses on spatiotemporal condition during nighttime. This concept initiated from personal experience. The experience of focusing on subtle sound of nature during night walks enabled me to feel how senses could expand during evening. Therefore, the temporal setting of ‘nighttime’ acts as an important motive in my works. Scenery during night gives us a totally different impression compared to it during the daytime, since we become more sensitive during night. This study is a pictorial visualization of nature’s subtle vibration experienced during nighttime. The purpose of this study is to draw synesthetic imagery from people who enjoy the work and enable them to experience various feelings. Therefore, this study attempts to depict types and characteristics of typical senses which human have and theoretically consider how human perceive such senses in nature, especially during dark and silent nighttime. This study examines general concept of night and its spatiotemporal characteristics. Furthermore, its seeks how senses are expanded during nighttime and reflected in nature’s image through a poetry of Joseph von Eichendorff, a romanticism poet from 19th century, and how it could be compared to nature describe in my work. In terms of expression methods, there were various attempts to describe the image of nature during night by using intrinsic features of ink and glue. Plus, a deep understanding on materials of oriental painting was possible through the process of exploring ways to describe the rhythm of nature and also was able to study how the energy, rhythm and vitality of nature could be described in an abstract, plastic language using pigments. This work started from observing and carefully listening to subtle movements of nature, which we could hardly recognize during our normal days. Furthermore, this study tries to analyze and theoretically consider the process of visualizing those slight movements of nature. This study aims to reconsider the familiar images of sound which surround us after capturing it in the spatiotemporal setting of nighttime, which could eventually provide chances for the people who enjoy this work to expand their spectrum of senses.
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