View : 781 Download: 0

한애순 판소리 심청가와 김죽파류 가야금산조 비교연구

Title
한애순 판소리 심청가와 김죽파류 가야금산조 비교연구
Other Titles
similar melody of Pansori Simcheongga by Han Ae Soon and Kim Juk Pa-style Kayageum Sanjo
Authors
김민정
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
본 연구의 목적은 지역적 연관성과 음악적 연관성이 있는 한애순의 판소리 심청가와 김죽파류 가야금산조 사이의 유사선율을 찾아 가야금산조 선율과 판소리 선율사이에 연관관계를 알아보고자한다. 연구대상은 한애순 심청가의 대목에서 가장 다양한 선율진행이 나타나는 계면조 선율 전체 11대목 총 275장단과 판소리와 동일 장단인 김죽파류 가야금산조의 진양조 전체 100장단이다. 한애순 판소리 심청가와 김죽파류 가야금산조 진양에서 유사선율을 살펴보묜 다음과 같다. 첫째, 한애순 판소리 심청가의 진양 계면조는 전체 275장단으로 이중 49장단(17.818%)이 가야금산조와 유사성을 가지고 있다. 이러한 형태는 제1대목 4장단, 제10대목 3장단, 제13대목 2장단, 제19대목 7장단, 제26대목 9장단, 제28대목 3장단, 제38대목 4장단, 제44대목 7장단, 제47대목 1장단, 제55대목 5장단으로 나타났으며 김죽파류 가야금산조는 진양조 전체 100장단 중 1장단이 판소리 선율과 중복되어 28장단(28%)이 유사한 선율로 나타났다. 두 선율 사이에 나타난 유사선율은 총 49개이다. 둘째, 두 선율 사이에 나타난 유사선율 중 가야금 선율이 옥타브 차이로 변형된 선율이 나타났으며 28개의 선율 중 12개(42.857%)가 나타났다. 셋째, 판소리가 기악화 되면서 악기 특성과 연주기법에 따른 특징적 변화가 나타났다. 특히 사람의 목소리는 음을 길게 뻗거나 유지할 수 있는 반면 가야금은 악기특성상 음의 지속이 짧아 성악이 한 음을 길게 유지할 때 아래와 같은 특징을 이용해 선율을 유지했다. 악기특성과 연주기법에 따른 특징적 변화로 농현 기법에서는 가는 농현과 굵은 농현의 방법으로 선율의 표현을 극대화 하고, 주요음을 길게 유지하는 특징이 나타났으며 추성기법에서는 본음보다 낮은 음정에서 현을 눌러 내거나 본음을 눌러 표현을 극대화 하였다. 가야금주법인 연튕김주법을 이용해 리듬을 다양하게 분할하여 동음의 리듬변화를 나타냈다. 사이음은 주요음의 2도에서 3도사이의 음정을 이용해 구성음을 만들어 출현음을 추가하였다. 앞꾸밈음은 1도에서 9도 사이의 음정을 이용해 상행하거나 하행하는 선율로 주요음을 꾸몄다. 주요음을 굴려 4도 혹은 5도 위로 상행하는 전성의 특징으로 확장·변형된 선율진행이 나타났다. 본 연구를 통해 판소리 심청가와 김죽파류 가야금산조 사이의 연관성과 가야금 산조가 판소리의 영향을 받았으며 판소리의 영향을 받은 가야금산조의 선율이 악기특성과 주법에 따라 변화 되었다는 것 또한 알 수 있었다.;The purpose of this study is to find similar melody of Pansori "Simcheongga" by Han Ae Soon and Kim Juk Pa-style Kayageum Sanjo which has regional and musical relationship to examine the relationship between melody of Kayageum Sanjo and Pansori. The study subjects are 11 passages and total 275 rhythms of gyemyeonjo which has the most diverse melody in Simcheongga by Han Ae Soon and entire 100 rhythms of Jinyangjo of Kim Juk Pa-style Kayageum Sanjo. The similar melody in Pansori "Simcheongga" by Han Ae Soon and Kim Juk Pa-style Kayageum Sanjo are as below. First, the Jinyang Gyemyeonjo of Han Ae Soon's Pansori Simcheongga is made up of entire 275 rhythms. Among 275 rhythms, 49 rhythms(17.81%) share similarity with Kayageum Sanjo. This format appears in scene 1 rhythm 4, scene 10 rhythm 3, scene 13 rhythm 2, scene 19 rhythm 7, scene 26 rhythm 9, scene 28 rhythm 3, scene 38 rhythm 4, scene 44 rhythm 7, scene 47 rhythm 1, scene 55 rhythm 5. As for the Kim Juk Pa-style Kayageum Sanjo, 1 rhythm among 100 Jinyangjo rhythm overlapped with Pansori melody and 28 rhythms(28%) were similar. There were 49 similar melodies. Second, among the similar melodies between two melodies, there were transformed melodies due to an octave gap of Kayageum melody. 12 melodies among entire 28(42.857%)were transformed. Third, as Pansori was instrumentalized, it came to have characteristic changes in its instrument characteristic and performing technique. Especially, human voice can be stretched out and keep the tune while sound of Kayageum is short in term, so it maintained its melody using the characteristics below when vocal stretches one tune for long term. As for the characteristic changes by instrument characteristics and performing technique, Nonghyun technique maximizes the expression of melody by thin and thick Nonghyun, and maintains the major tune for long term while Chuseong technique maximizes the expression by pushing Hyun at the lower tune or pushing the main tune. By using the Yeontuiggim technique, one of the Kayageum technique, rhythm was divided diversely to create rhythm changes in same tune. The between sound created tone using tune between 2 to 3 degree of major tune to add emerging tune. As for the appoggiatura, the tune between 1 to 9 degree was used to create major tune in melody that goes up or down. There was also expanded and transformed melody with the characteristic of tune that goes up 4 or 5 degrees by rolling the major tune. This study has confirmed that the relationship between Pansori Simcheongga and Kim Juk Pa-style Kayageum Sanjo, the influence of Pansori on Kayageum Sanjo, and that the melody of Kayageum Sanjo under the influence of Pansori transformed by the instrument characteristics and performing technique.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE