View : 1527 Download: 0

Robert Schumann의 에 관한 연구

Title
Robert Schumann의 에 관한 연구
Other Titles
A Study on Schumann's Piano Sonata No. 2, Op. 22
Authors
이자현
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
로버트 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810~1856)은 낭만주의의 대표적인 음악가이며 동시에 교육자이자 평론가이다. 슈만은 한때 법학을 공부했기에 인문학적 소양이 깊은 작곡가이고 피아니스트였다. 슈만의 음악은 수수께끼를 연상케 하는 경향이 있으며 그의 음악을 해석하는데 적지 않은 어려움을 주기도 한다. 동시에 그는 바흐와 베토벤으로부터 계승된 절대음악의 맥을 이어가며 음악의 절대적 가치를 바탕으로 자신의 음악적 신념을 가지고 변화를 시도한 19세기 낭만시대의 대표적인 음악가이다. 슈만의 중요한 업적은 예술가곡과 성격소품에서 빛을 발하였지만 고전주의 전통음악에서 비롯된 절대음악의 대규모 소나타인 f#단조 , g단조 , f단조 도 빼놓을 수 없는 중요한 작품이다. 이 세 개의 소나타 외에 1853년에 자신의 딸들의 교육을 위하여 작곡한 3개의 소나타 도 있지만 오늘날에는 , , 작품들이 주로 연주되어 많이 알려져 있다. 슈만이 남긴 이들 3개의 대규모 소나타는 1832년에서 1838년 사이에 작곡되었으며 모두 4개의 악장으로 구성되어있고 단조곡이다. 본 논문에서 다루는 의 구성을 보면 제 1악장은 소나타 알레그로 형식, 제 2악장은 변주곡 형식, 제 3악장은 스케르초 3부 형식, 제 4악장은 론도 형식으로 고전주의 소나타의 기본적인 틀을 따르고 있다. 악장 간 조성 관계는 C장조인 제 2악장을 제외하고 모두 g단조의 조성을 취한다. 본 논문에서는 슈만의 생애와 그의 피아노 작품의 목록을 정리하여 각 작품에서 나타나는 슈만 음악의 대표적인 특징들을 살펴본 후 에 대하여 분석 연구하였다. 이를 통해 슈만의 작품세계와 을 이해하는 것에 본 논문의 의의가 있다.;Robert Alexander Schumann(1810-1856) was a major musician representing romanticism as well as an educator and music critic. Schumann was a composer and pianist with much knowledge in the humanities, having studied law. His music tends to evoke mystery and consequently makes interpretation difficult. Continuing the tradition of absolute music inherited from Bach and Beethoven, he became a musician representing 19th century romanticism through his attempts at change which were carried through his musical convictions based on the absolute value of music. Although he excelled in the Lied and character piece, his large-scale sonatas including in F-sharp minor, in G minor, and in F minor are important works cited as major accomplishments, which originated from traditional classical music. He also composed 3 other sonatas - - for the education of his daughters, but today , , and are the most widely performed and well-known. These three large-scale sonatas were composed between 1832 and 1838, and are all in minor keys, comprised of 4 movements. The composition of dealt with in this study shows the first movement in sonata allegro form, the second movement in variation form, the third movement, Scherzo in ternary form, and the fourth movement in rondo form, following the basic framework of the classical sonata. All movements are in g minor except for the second movement which is in C major. The study analyzes and researches after examining Schumann's life and the characteristics of Schumann’s piano music. The significance of the study lies in understanding Schumann's musical style and his .
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE