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헤리티지를 활용한 지역 문화상품 개발에 대한 연구

Title
헤리티지를 활용한 지역 문화상품 개발에 대한 연구
Other Titles
A study about Development of local cultural products using heritage : Focused on JejuHaenyeo
Authors
김은주
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
본 논문은 2016년 유네스코 인류무형문화유산에 등재된 제주해녀문화(2016년 11월 30일 확정)를 대상으로한 문화상품 개발을 연구하였다. 세계적으로 인정받은 가치 있는 제주해녀문화는 우리나라의 19번째 인류무형문화유산으로 등재되었다. 현대 사회는 정보 홍수 상태로 인하여 빠르게 정보가 공유되고 있으며, 급변하고 있는 정보화 사회에 익숙해져 버린 현대 사회의 지역 문화상품을 분석해 보았을 때 여전히 전통적인 디자인에 국한되어있고, 현대적 미적 부문이 취약한 현상으로 나타났다. 정보화 사회에 맞서 문화상품 디자인의 다양한 접근이 필요하였다. 과거가 없으면 현재도 없지만 전통문화를 지키기 위하여 토속적인 문화를 있는 그대로 반영하는 것만이 전통문화를 지키는 해결책은 아니다. 역사 스토리 전개의 공감대 형성을 기반으로 현대화와 세계화를 위해 소비자의 니즈를 반영하여 대중적인 디자인으로 경쟁력 있는 지역 문화상품 디자인 개발이 필요하였다. 현대 사회는 경제 패러다임이 지식에서 창조성 중심 시장으로 도래하여 상품이 아닌 이미지를 파는 시대로 도약하였다. 본 연구에서는 제주해녀 문화상품 개발에 앞서 제주해녀의 고유한 문화와 삶의 터전인 물질 인생사의 역사 표현을 대중적으로 공감 될 수 있게 제주해녀의 물질 모습을 기초로 단순화 하여 소비자의 니즈와 트렌드에 부합될 수 있도록 헤리티지를 활용하여 국내·외 소비자들에게 감성을 자극할 수 있는 제주해녀 박물관 문화상품으로 재해석 하였다. 이와 같은 문화상품을 개발함으로서 제주해녀에 대한 정체성 인식 제고와 세계적인 시장 경쟁력 확장으로 표출되었으면 한다. 향후 본 연구를 바탕으로 2016년 유네스코 인류무형문화유산에 등재된 제주해녀문화가 세계적으로 인정받은 문화유산인 만큼 그 가치를 구축하여 보호하고 보존될 수 있도록 부가가치를 높이고 대중화와 세계화로 확산될 수 있는 기초 자료가 되었으면 한다.;During the annual meeting of the Intergovernmental Committee for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage which took place from Nov. 28 to Dec. 2 in Ethiopia, the culture of JejuHaenyeo was decided to be listed as an Intangible Cultural Heritage of Humanity of UNESCO, and registered as the country’s 19th cultural heritage. The culture of JejuHaenyeo has been considered invaluable for a long time. The development of cultural products with those concepts of the JejuHeanyeo is introduced in this thesis. From the analyzing results of present local cultural products, the design of most products is limited in old fashions and lack of modern aesthetics. The needs for various approaches to design local cultural products are increasing continuously, therefore, the local cultural product development is performed by forming a social consensus from the grafting historical concepts to the design. This development also can satisfy the unspecificconsumer needs from the modernization and globalization. As the economic paradigm shifting, to the creativity from the knowledge, the business models are also changing to focus on the image selling instead of product selling. In this thesis, the design for diving actions of JejuHaenyeo is simplified to have affection similarities occurred from understanding their diving actions are same with their whole life and own culture. With these simplified designs, the products for the JejuHeanyeo museums are newly designed with considering various consumer’s emotional demands. The results from this thesis will help to improve the identity of JejuHaenyeo and the marketability of the local cultural products by integrating the historical concepts to the product.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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