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의료기관 인증제도 지원 동기, 기관 내부지원, 인증 조사과정이 제도만족도와 병원성과에 미치는 영향

Title
의료기관 인증제도 지원 동기, 기관 내부지원, 인증 조사과정이 제도만족도와 병원성과에 미치는 영향
Other Titles
The effects of accreditation motives, support within the hospital, survey process to the accreditation program satisfaction and hospital management performances
Authors
정유민
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 의과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이선희
Abstract
의료기관 인증제도는 환자 안전과 의료서비스의 질 향상을 위해 의료기관이 자발적으로 노력하여 국민에게 양질의 의료서비스를 제공하도록 2010년부터 자율 인증신청 방식으로 시행되었다. 이러한 인증제도는 제도의 설계와 시행단계에서 인증대상기관이 합리적이라고 인식하는 것이 매우 중요하며, 인증제도를 통해 조직성과를 개선할 수 있다는 성공사례들이 제시되어야 의료기관들의 참여를 이끌어내고 지속가능한 제도로 정착할 수 있다. 이 연구는 인증에 참여한 의료기관을 대상으로 인증 지원 동기, 기관 내부지원, 조사과정에 대한 인식을 파악하고, 이러한 요인들이 인증제도에 대한 만족도 및 의료기관 성과와 관련성이 있는지를 파악하여 인증제도의 활성화와 발전 방안을 제안하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구를 위하여 의료기관의 인증조사 준비 과정에서부터 인증 이후 의료기관 현황 등 인증과 관련된 전반적인 과정에 따라 주요 쟁점을 문항으로 설문도구를 개발하여 전문가 검토를 거친 후, 2010년부터 2014년 2월까지 의료기관 인증을 획득한 189개 급성기병원을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 이 중 98개소가 응답하여 설문응답률은 51.9%였으며, 최종 분석에 활용하였다. 지원 동기, 기관 내부지원, 인증 조사과정에 대한 의료기관의 인식을 파악하기 위해 연구에 참여한 의료기관을 종별로 구분하여 분석하였다. 분석 결과, 상급종합병원과 병원은 외적 동기 중 ‘국가정책 참여요건 획득’동기가 가장 컸으며, 종합병원은 ‘의료기관 홍보 및 이미지 향상’동기가 가장 컸다(p<0.01). 또한 인증 조사과정 중 ‘인증조사 과정에 대한 신뢰도’항목에서 병원의 신뢰도 수준이 가장 높았으며(p<0.05), 조사위원의 전문성 또한 병원이 모든 항목에서 가장 높게 평가했다(p<0.01). 인증제도 만족도에 영향을 미치는 요인을 제도수용성 요인과 추천의도 및 만족도 요인으로 분류하여 분석한 결과, 현재 의료 질 관리 전담인력의 수가 2~4명인 의료기관이 1명인 의료기관보다 제도수용성이 높았다. 또한 의료기관의 내적 동기가 클수록, 최고경영자 의지가 큰 의료기관 일수록, 조사과정의 적절성이 높을수록, 조사위원의 전문성이 높을수록 제도수용성이 높았다(p<0.05). 한편, 기관 내 최고경영자 의지가 클수록, 조사과정의 적절성이 높을수록, 조사위원의 전문성이 높을수록 인증제 추천의도 및 만족도가 더 높았다(p<0.05). 인증제에 대한 제도수용성과 추천의도 및 만족도를 합한 제도만족도에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 의료기관의 내적 동기가 클수록, 최고경영자 의지가 높은 의료기관 일수록, 조사과정의 적절성 수준이 높을수록, 조사위원의 전문성이 높을수록 제도만족도가 더 높았다(p<0.05). 병원성과에 미치는 요인을 파악하기 위해 병원문화변화, 프로세스개선, 질 향상 및 환자만족 요인을 구분하여 분석한 결과, 의료기관 내 환자안전 전담인력이 없는 기관에 비해 환자안전 전담인력이 있는 기관이 병원문화변화가 컸다. 또한 내적 동기가 클수록, 기관 내 최고경영자의 의지가 높을수록 병원문화변화가 더 컸다(p<0.05). 한편, 인증 후 내부 관리 유지율이 높을수록, 최고경영자 의지가 높은 의료기관 일수록 프로세스 개선수준이 더 높았으며(p<0.05), 최고경영자 의지가 높을수록, 조사과정의 적절성이 높다고 인식할수록 질 향상 및 환자만족 수준이 더 높았다(p<0.05). 병원문화변화, 프로세스개선, 질 향상 및 환자만족을 모두 합한 병원성과에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 인증 후 내부 관리 유지율이 높은 의료기관 일수록, 최고경영자의 의지가 높은 의료기관 일수록, 조사과정의 적절성 수준이 높을수록 병원성과가 더 높음을 알 수 있었다(p<0.05). 이상의 연구결과로 미루어 볼 때, 인증제도의 효과를 높이기 위해서 정책주체 입장에서는 제도과정의 합리성을 높이고 제도취지에 대한 홍보를 통해 의료기관의 이해도를 향상시키는 것이 필요하며, 평가자체의 의미보다 평가준비를 통한 기관시스템의 합리성을 제고해야 할 것이다. 한편, 의료기관 입장에서는 기관 전체 시스템 정비 기회, 직원교육 등 내부 역량을 향상시키기 위한 내적 동기 강화가 필요하다. 또한 무엇보다 기관장의 의지가 중요하며, 기관장의 질 향상에 대한 관심과 개선의지가 분명하다면 직원들이 자발적으로 인증제도에 참여하고 협력하는 분위기와 병원문화가 조성됨으로써 신속한 의료서비스 제공 및 높은 의료서비스 품질을 보장하고, 이를 토대로 병원의 경영성과를 이끌어 낼 수 있다고 판단된다. 한편, 인증제도의 안정적인 정착과 병원의 참여율을 높이기 위해서는 신청과정에서의 불필요한 서류작업을 감소시킴으로써 비용절감 및 인증을 담당하는 직원들의 업무만족도를 향상시키는 것이 중요할 것으로 사료된다.;This study was performed to understand the recognition about accreditation motives, support within the hospital and accreditation survey process for the hospitals that participated in the accreditation program and to find out whether these factors are related to satisfaction with the accreditation program and hospital management performances, so that the study can suggest plans for activation and development of the accreditation program. For the study, according to the overall process regarding accreditation from accreditation preparation process to the situation of the hospitals after accreditation, a survey tool was developed with major issues, the tool went through specialists' reviews, and the survey was done for 189 acute care hospitals that acquired accreditation from 2010 to February, 2014. Among them, 98 hospitals answered, so question response rate was 51.9%, and they were used for the final analysis. For understanding recognition of hospitals about accreditation motives, support within the hospitals and survey process, the participating hospitals were categorized by types and analyzed. As a result, the motive of ‘acquisition of national policy participation requirements' among external motives was the biggest in tertiary general hospitals and clinics. And general hospitals had the biggest motive of ‘PR of hospital and improvement of image'(p<0.01). In addition, ‘reliability about accreditation survey process' among survey process was the highest in clinic(p<0.05), ‘professionalism of surveyor’ was also evaluated highest by clinics in all the items(p<0.01). The factors that affect satisfaction with the accreditation program were categorized into system acceptance factor, recommendation intention and satisfaction factor, and analyzed. The hospitals that had 2~4 employees in charge of medical quality management had higher system acceptance than those with only 1 employee. The system acceptance was higher as hospitals had bigger internal motives, as CEO's will was bigger, as suitability of survey process was higher, and as professionalism of surveyors was higher(p<0.05). Furthermore, the recommendation intention and satisfaction was higher as CEO’s will was bigger, as suitability of survey process was higher, and as professionalism of surveyors was higher(p<0.05). As a result of analyzing the factors that affected accreditation program satisfaction with the system acceptance and recommendation intention combined, as hospitals’internal motives were bigger, as CEO's will was bigger, as suitability of survey process was higher, and as professionalism of surveyors was higher, the accreditation program satisfaction was higher(p<0.05). As a result of analyzing the factors of hospital culture change, process improvement, quality improvement and patient satisfaction to investigate the factors that affect hospital management performances, the hospitals that had staff in charge of patient safety had bigger hospital culture change than those that didn't have. In addition, the hospital culture change was bigger as internal motives were bigger, and as CEO's will was bigger(p<0.05). Meanwhile, as maintenance rate of internal management after accreditation was higher, and as CEO's will was bigger, process improvement level was higher(p<0.05). The quality improvement and patient satisfaction level were higher as CEO's will was bigger, and as suitability of survey process was recognized to be high(p<0.05). As a result of analyzing the factors that affect hospital management performances with hospital culture change, process improvement and quality improvement combined, as internal management maintenance rate was higher, as CEO's will was bigger, and as suitability of survey process was higher, performances were higher(p<0.05). The above result indicates that to improve the effect of the accreditation program, the principal agent of the policy needs to enhance rationality of the system process and improve understanding of hospitals through PR about the purpose of the system. On the other hand, hospitals need to reinforce internal motives to improve internal competences such as the whole system maintenance opportunity and staff training. In addition, the will of hospital director is most important, and if there is hospital director’s interest in quality improvement and improvement intention definitely, employees voluntarily participate in and cooperate with the accreditation program, so that prompt medical service provision and high quality of medical services can be guaranteed, leading to hospitals' management performances. Meanwhile, it is important to improve the job satisfaction of the staff in charge of accreditation program by reducing the unnecessary document work in the application process in order to secure the stable establishment of the accreditation program and increase the participation rate of the hospitals.
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