View : 1485 Download: 0

중·고등학교 시기 진로정체감에 영향을 미치는 변인에 관한 연구

Title
중·고등학교 시기 진로정체감에 영향을 미치는 변인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Variables Influencing the Career identity during the Middle and High School Time : The Moderating effects of the Self-identity
Authors
노소영
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유난숙
Abstract
본 연구의 목적은 중·고등학교 시기에 자아정체감, 부모양육방식, 또래애착, 교사관계가 진로정체감에 미치는 영향력에 대해 알아보고, 부모양육방식, 또래애착, 교사관계와 진로정체감 간의 관계에서 자아정체감이 조절효과를 보이는지 검증하는데 있다. 이를 통해 진로정체감과 연관된 변인들의 영향력을 규명하여 진로 관련 프로그램 개발에 도움이 되고, 학교현장에서의 진로상담, 가정교과에서 진로 교육 시 유용한 정보를 제공하는데 기여하고자 하였다. 분석 자료는 한국청소년정책연구원 주관으로 실시된 ‘한국 아동·청소년 패널조사(KCYPS)’ 중1 패널의 중학교 3학년생, 고등학교 2학년생 자료가 사용되었고, 분석에 사용한 프로그램은 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) ver 22.0이다. 다중회귀분석을 활용해 중․고등학교 시기에 자아정체감, 부모양육방식, 또래애착, 교사관계가 진로정체감에 미치는 영향력을 알아보았으며, Aiken과 West(1991)가 제안한 조절적 중다회귀분석을 실시하여 부모양육방식, 또래애착, 교사관계가 진로정체감에 미치는 영향에서 자아정체감의 조절효과를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중·고등학교 시기에 진로정체감은 성별에 따른 차이를 보이지 않았다. 그러나 중·고등학교 시기 모두 자아정체감은 남자가, 부모양육방식과 또래애착은 여자가, 교사관계는 고등학교 시기에만 남자가 여자에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중·고등학교 시기에 진로정체감과 교사관계는 유의미한 차이를 보이지 않았으며, 자아정체감과 부모양육방식, 또래애착은 중학교 3학년 시기에 비해 고등학교 2학년 시기가 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 중·고등학교 시기에 진로정체감에 영향을 미치는 변인은 두 시기 모두 자아정체감, 또래애착, 교사관계의 순서로 나타났으며, 부모양육방식은 중․고등학교 시기 모두 진로정체감에 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 부모양육방식, 또래애착, 교사관계와 진로정체감 간의 관계에서 자아정체감의 조절효과는 중학교 시기에만 나타났으며, 부모양육방식과 자아정체감의 상호작용항, 교사관계와 자아정체감의 상호작용항을 투입했을 때 자아정체감의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이상을 바탕으로 본 연구의 실제적인 시사점은 다음과 같다. 첫째, 중·고등학교 시기에 성별에 따른 진로정체감에 대한 유의미한 차이는 나타나지 않았으나 이미 많은 선행연구에서 진로정체감이 여러 인구사회학적 변인에 의해 영향을 받는다는 결과가 확인된 만큼 학교 계열, 가족 구성 등 개인특성 변인에 대한 연구가 다각도로 진행될 필요가 있다. 둘째, 중·고등학교 시기에 진로정체감이 유의미한 차이를 보이지 않은 것은 학년이 올라간다고 해서 진로정체감 수준이 저절로 높아지는 것이 아니며, 학교 현장에서 진로와 관련된 많은 내용요소를 전달하는 것만이 능사가 아님을 시사한다. 이는 진로 관련 교과목들은 수업시수가 적다는 공통점이 있어, 다양한 교수학습 방법을 적용할 수 없기에 학생들의 학습 동기 및 흥미 유발이 충분히 이루어지지 못한 결과로 사료된다. 따라서 교과활동을 보완할 수 있는 학습자 중심의 진로교육 프로그램 개발이 요구된다. 셋째, 중·고등학교 시기에 진로정체감 형성은 대인관계를 통한 긍정적인 상호작용보다 자아정체감과 같은 개인 변인에 더 많은 영향을 받는 것으로 나타났다. 따라서 가정교과에서 고등학교 시기에도 자아정체감과 관련된 교육이 지속적으로 이뤄진다면 진로문제에 대한 갈등과 불안감을 줄이고, 진로역량을 개발하는데 더욱 효과적일 것이다. 넷째, 중·고등학교 시기에 또래애착과 교사관계가 진로정체감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 청소년기에 친구, 교사가 진로 발달에 의미 있는 존재로 작용하며, 진로 선택에도 영향력 있는 지원을 제공함을 시사한다. 따라서 관계형성능력을 높이기 위한 다양한 매체 활용 및 토의, 토론, 역할놀이 등과 연계한 교수학습 방법에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 중학교 시기에 부모양육방식과 진로정체감과의 관계에서 자아정체감의 조절효과가 나타났는데, 중학생 자녀를 둔 부모는 수용적인 양육태도를 통해 자아정체감을 형성하고, 진로정체감에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있도록 도와야 함을 시사한다. 또한 중학교 시기에 자아정체감은 교사관계가 진로정체감에 미치는 영향에 부(-)적 효과가 나타나는 것으로 확인되어 이 시기에 자아정체감이 높을 경우 의사결정력 수준도 높아져 교사의 관심이 오히려 간섭과 같은 부정적인 요인으로 작용함을 유추해 볼 수 있다. 그러나 선행 연구에서 관련 변인의 영향력에 대한 연구 결과가 상이한 만큼 변인들의 상관관계에 대한 심층적인 연구가 요구된다.;The purpose of this study were to examine the influence of the self- identity, parental nurture method, peer attachment, and teacher relationship during the middle and high school time on the career identity, and to verify if the self- identity shows the moderating effect in the relationship among the parental nurture method, peer attachment, teacher relationship, and career identity. It was aimed at helping develop the career-related program by investigating the influence of the career identity-related variables through this and at providing the useful information during the career counseling in the school field and the career education in the family subject. The data of 3rd-year students of middle school and 2nd-year students of high school of ‘Korea Children And Youth Panel Survey(KCYPS)’ middle school 1st grade panel which was sponsored by National Youth Policy Institute was used as the analysis data, and the program which was used for the analysis was SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) ver 22.0. The influence of the self- identity, parental nurture method, peer attachment, and teacher relationship during the middle and high school time on the career identity was examined by means of the multiple regression analysis, and the moderating effect of the self- identity was examined in the influence of the parental nurture method, peer attachment, and teacher relationship on the career identity by conducting the accommodative multiple regression analysis suggested by Aiken and West(1991). The result of this study is as follows. First, the career identity during the middle and high school time did not show a difference according to the gender. However, as for the self- identity during the middle and high school time, it was revealed the men was higher than women in the self- identity during middle and high school time, women was higher in the parental nurture method and the peer attachment, men was higher in the teacher relationship only during the high school time. Second, it was revealed the career identity and the teacher relationship did not show a significant difference during the middle and high school time, and the self- identity, parental nurture method, and peer attachment were higher in the high school 2nd-grade time than the middle school 3rd grade time. Third, it was revealed the variables influencing the career identity during both middle and high school times appeared in order of the self- identity, peer attachment, teacher relationship, and the parental nurture method did not have a direct effect on the career identity both during the middle school and high school times. Fourth, the moderating effect of the self- identity in the relationship among the parental nurture method, peer attachment, teacher relation, and career identity appeared only during the middle school time, and it was revealed there was a moderating effect of the self- identity when the interaction item between the parental nurture method and the self- identity, and the interaction item between the teacher relation and the self- identity were injected. The practical implications of this study based on contents above are as follows. First, although the significant difference on the career identity by gender did not appear in the middle and high school time, it was revealed in this study that the annual household income and the school area had a direct effect on the career identity during in the middle school time. As a result that the career identity was affected by several demographical variables was confirmed already in many advanced researches, the study on the personal characteristic variables such as the school affiliation and the family constitution needs to be conducted in various ways. Second, this result suggests that the career identity does not show a significant difference in the middle and high school time does not means the level of the career identity rises by itself although the grade rises, and suggests it is not everything to deliver many content elements related to the career in the school field. It is maybe because the career-related subjects have a small number of classes in common and it is impossible to apply various teaching-learning methods so the students are not be motivated to learn and do not have enough interest. Therefore, it is required to develop the learner-oriented career education program that can complement the subject activities. Third, it was revealed the formation of the career identity during the middle and high school time was more influenced by the individual variables such as the self- identity than the positive interaction through the interpersonal relation. Therefore, if the education related to the self- identity is conducted continuously in the home economics subject during the high school time, the conflict and anxiety on the career problem will be reduced and the career capability will be developed more effectively. Fourth, it was revealed the peer attachment and the teacher relation had a significant effect on the career identity in the middle and high school time. It suggests the friends and teachers act as a meaningful existence for the career development during the adolescence, and provide the influential support in choosing the career. Therefore, a study on the teaching-learning method connected with the use of various media, discussion, and role playing is necessary to raise the relation formation ability. Fifth, the moderating effect of the self- identity appeared in the relationship between the parental nurture method and the career identity during the middle school time. It suggests the parents with children in middle school should form their self- identity through the receptive nurture attitude and have a positive effect on the career identity. Since the self- identity during the middle school time represents a negative(-) effect to the effect of the teacher relation on the career identity, if the self- identity is high in this time, the level of the decision making ability rises so it can be analogized the teacher’s concern rather acts as a negative factor such as the interference. However, an in-depth study on the correlation between variables is required as much as the study results on the influence of the relevant variables are different in the advanced research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE