View : 1057 Download: 0

학대피해청소년의 치료공동체 경험 연구

Title
학대피해청소년의 치료공동체 경험 연구
Other Titles
A Study of an Abused Adolescent’s Experiences in Therapeutic Community : Focused on an Entrusted Alternative School
Authors
김혜림
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
노충래
Abstract
본 연구의 목적은 아동학대로 인하여 가정으로부터 분리되어 센터에 입소하게 되는 과정을 거쳐 위탁형 대안학교에 재학하게 된 학대피해청소년들의 치료공동체의 경험을 이해하는 데 있다. 이에 대한 주요 연구 질문은‘학대피해청소년의 치료공동체 경험은 무엇인가’와‘학대피해청소년의 치료공동체 경험의 의미는 무엇인가’이다. 가정에서 폭력을 경험한 청소년에게는 새로운 치료적 환경을 제공할 필요가 있다. 생활과 관계, 교육과 치료를 아우르는 대표적인 접근방법은 바로 치료공동체(Therapeutic Community) 모델이다. 치료공동체는 자조 사회학습치료모델(Self-help Social Learning Treatment Model)에 기초를 두고 있으며, 무엇보다도 자발적인 능동성을 특징으로 한다. 본 연구는 연구 목적을 위해 클랜디닌과 코넬리(Clandinin & Connelly, 2000)의 내러티브 탐구방법으로 접근하였다. 연구의 참여자는 아동학대로 인해 가정으로부터 격리 보호된 18세 미만의 청소년으로, 위탁형 DN 대안학교에 재학 중이며, 치료공동체를 12개월 이상 경험했고 자신의 경험을 이야기할 수 있는 능력이 있으며, 자발적으로 연구에 참여하길 원하는 3명을 선정하였다. 자료 수집 기간은 2016년 9월 초부터 10월 중순까지이다. 연구 참여자들과 주 1회씩 총 5회의 심층 면담 후 연구자가 작성한 녹취록, 이들의 대안학교 담임교사의 역할을 하는 사회복지사가 작성한 주요 일일 현황 일지, 프로그램 참여시의 연구 참여자들이 작성한 기록이나 소감문, 사례관리자들의 상담일지, 그리고 연구자의 일지 등을 통해 자료를 수집하였다. 연구자는 수집된 자료를 통해 연구 참여자들의‘삶을 살아내고(living), 이야기하고(telling), 다시 이야기하고(retelling), 다시 삶을 살아내는(reliving)’ 일련의 성찰적 순환과정(염지숙, 2009)을 클랜디닌과 코넬리(Clandinin & Connelly, 2000)의 삼차원적 내러티브 탐구공간을 염두에 두고 탐구를 진행하면서 연구 참여자들의 치료공동체 경험의 의미를 도출하고자 하였다. 각 연구 참여자들은 그들의 치료공동체 경험을 구체적인 프로그램을 언급하며 이야기하였다.〔연구 참여자 1. 이공고〕는 자신의 거짓말로 인해 어긋나버린 아버지와의 관계를 회복하고 싶은 원의를 드러내며 이야기를 시작하였다. 그가 경험한 치료공동체는‘치료공동체는 정체가 뭐라고 딱 확실한 것은 아닌데 뒤돌아보면 확실히 내가 되게 많이 변해있는 것’이라고 하겠다.〔연구 참여자 2. 강여행〕은 거의‘쓰레기 집’에 가까운 집에서 아버지로부터 심하게 방임되었던 그에게 치료공동체는 안전함과 소속감을 주는‘집’같은 곳 이었다.〔연구 참여자 3. 윤삼녀〕의 치료공동체 경험은 다른 두 명의 연구 참여자들처럼 큰 변화가 보이지는 않았다. 자신의 몸과 마음을 가장 아프게 만든 어머니와 심리적 분리가 안되었기 때문에 치료공동체에서의 경험과 변화동기가 능동적이지 못한 한계가 있었다. 연구 참여자들의 치료공동체 이야기에서 도출된 경험의 의미는 ‘바람 부는 날의 들’이라는 은유에서 그 의미를 찾았다. 학대피해청소년들은 바람이 부는 들에 서 있는 약한 풀들과 같았다. 부모의 체벌과 존재감을 위협하는 말들, 심한 양육적 방임 등은 그들 삶에 불어 닥치는 억센 바람이었다. 그런데‘바람 부는 날의 들’, 그 풍경으로 들어가 보니 들의 풀들은 뽑힐 듯하다가도 자리를 지키고 있지 않은가. 옆의 풀들이 서로의 손을 잡아 주었기 때문이다. 넘어질 듯하면 옆의 풀이 어깨를 내어주어 받쳐준다. 연구 참여자들이 살았던 치료공동체의 경험은 이런 풍경과 매우 흡사하다. 〔이공고〕는 ‘바람 부는 날의 들’, 그 안에서, 그의 변화를 참고 기다려주는 치료공동체 친구들이 있어 성장하였다. 그리고 그 친구들과의 공동체 경험이 어긋난 아버지와의 관계를 회복할 수 있는 용기와 자신감을 주었다.〔이공고〕의 치료공동체 경험의 의미는 <공동체의식이생기다>, <정직해지다>, <친구도 같이 변화해야 한다는 책임감>, <시간개념 철저히 다지기>, <좋아진 친구 관계>, <선생님들도 우리 공동체 일원> 등 6개의 주제로 정리할 수 있었다.〔이공고〕는 본인이 원하던 공업 고등학교에 당당히 합격해 진학과 퇴소를 앞두고 있다. 그는 대안학교에서 치료공동체를 경험하면서 특히 아버지와 갈등을 빚었던 거짓말과 학습 부진 문제를 떨칠 수 있었다. 무엇보다 그는 아버지와의 어긋난 관계가 회복되기를 바랐다. 그리고 치료공동체 경험의 열매로 아버지와의 관계 회복에 커다란 계기가 되어줄 수 있는 결과를 얻을 수 있었다. 〔강여행〕은 ‘바람 부는 날의 들’에 서서 주변을 관망만 하던 풀 같았다. 치료공동체는 그에게 잠재되어 있던 가능성과 자신감을 발견하게 해 주었고, 그 과정에서 그는 차츰 주변의 다른 풀들과 손을 잡고 의지할 수 있게 되었다.〔강여행〕의 치료공동체 경험의 의미는 <내 안의 가능성을 발굴하다>, <같이 걷는 변화의 길>, <어색함이 자연스러움으로>, <편안해진 친구들>, <새로운 배움이 주는 뿌듯함>, <돌봄을 받다> 등 6개의 주제로 정리되었다. 이 의미들은 심각한 방임이〔강여행〕에게 떠안겼던 어려움을 떨쳐내는 과정을 담고 있다.〔강여행〕은 거의 1년 이상 최고 상급지위를 유지하였고, 매우 강한 인내심과 의지를 보여주며 생활하였다.〔강여행〕은 컴퓨터 고등학교에 합격하였고 현재 공동생활가정으로 가기 위한 전원 조치를 기다리는 중이다. 아버지의 환경이 개선되지 않아 본인이 스스로 결정한 결과이다. 대인관계에 어려움과 긴장이 많았던〔강여행〕이 치료공동체에서 경험한 많은 도전과 자극들은 그가 자신의 미래를 개척하는 데 있어서 주저하지 말라며 용기를 주었다. 그가 자신의 희망대로 유럽의 멋진 곳들을 여행할 수 있는 날이 반드시 올 것이라 믿어진다.〔윤삼녀〕는 ‘바람부는 날의 들’을 거리를 둔 곳에서 바라보며 자꾸만 다른 곳으로 가려 한다. 학대 가해자인 어머니와의 애착 관계는 그녀의 심리적인 독립을 어렵게 만든 큰 원인이 되었다. 그런데도 1년이 넘는 시간을 치료공동체에서 지내는 동안 조금씩 성장하고 멈추고 다시 성장하는 과정을 거쳐 왔음을 그녀의 치료공동체 경험 이야기에서 엿볼 수 있다. 여기서 도출한〔윤삼녀〕의 치료공동체 경험의 의미는 <더 이상 왕따를 당하지 않게 되다>, <내 안의 리더십을 발견하다>, <규칙적인 생활을 하다>, <틱 증상이 줄다> 등 4개의 주제로 정리할 수 있었다. 이 의미들은 가장 사랑하는 어머니로부터의 학대와 관련된 트라우마를 극복하는 과정에서〔윤삼녀〕가 경험한 변화를 담고 있다.〔윤삼녀〕는 얼마 전 고등학교 진학을 위해 퇴소를 하였다. 자신이 원하는 실용무용과가 있는 예술고등학교로 진학하는 데는 성공하지 못했지만, 어머니와의 관계에서는 성숙해진 태도로 변화하였다. 이러한 결과를 토대로 논의한 내용은 다음과 같다. 첫째, [공동체 성원] 범주에서 볼 때, 연구 참여자들이 공통적으로 가장 큰 의미를 두는 것은 유대관계와 역할모델이었다. 이를 통해 연구 참여자들은 반복되는 일상 속에서 자신들의 성장변화를 인식하며 자신의 잠재력과 능동성이 발휘되는 것을 경험하였다. 둘째, [사회화 범주]에서 볼 때, 규칙을 어기는 일탈 행위와 같은 개인적인 실수들 역시 치료공동체는 그것을 극복하도록 돕고, 더 성장하는 경험을 하게 하였다. 또한, 연구 참여자들은 치료공동체의 반복되는 일상에서 무엇이든지 익히고 배우면서 서서히 마음과 정신이 건강해졌으며, 공동체 구성원과 삶에 대해 높이 평가하는 가치관의 변화를 경험하게 되었다. 셋째, [발달적 범주]에서는 연구 참여자들이 지위 상승과 유지를 통해 자신의 성숙을 드러냈는데, 개인은 스스로 변화하려고 노력하며 공동체는 그 변화를 도와준다는 치료공동체의 신념 속에서 변화된 책임감을 보여주었다. 넷째, [심리적 범주]에서는 연구 참여자들의 인지적, 사고적 영역에 변화와 향상이 나타났다. 하지만 정서적인 기술의 향상과 심리적 안녕의 필요성은 치료공동체 안에 포함된 개인적인 상담치료를 통해서 더 활성화할 필요가 있을 것으로 보인다. 이상의 연구 결과를 통하여 학대피해청소년들을 대상으로 사회복지 실천 개입방법론으로 치료공동체를 적용할 수 있으며, 사회복지현장과 학교기능의 통합적인 사회복지서비스 제공이 가능하고, 사회복지사들을 위한 임상사회복지 개입모델로서의 치료공동체를 제시할 수 있음을 알 수 있었다. 하지만 보다 다양한 사회복지실천 현장의 청소년들을 위한 치료공동체 관련 연구가 활발하게 이루어져야 할 것이며, 특히 기숙형을 포함한 통원형 대안학교와 아동복지시설, 일반 공교육에도 치료공동체를 적용한 연구가 요구된다. 그뿐만 아니라 학대피해아동을 위한 다양한 사회 복지적 서비스 개발과 개입연구가 필요함을 제언하였다.;The purpose of this study was to understand the experience of Therapeutic Community for adolescents who were separated from their family because of child abuse and entered a residential youth facility and attended to an entrusted alternative school. The primary research questions are "What is the experience that adolescents having in Therapeutic Community?" and "What does Therapeutic Community mean to the abused adolescents?" For adolescents who experienced child abuse need a new therapeutic environment. Therapeutic Community is such approach and treatment that embracing daily life, relationship, education, and treatment. It is based on Self-help Social Learning Treatment Model and emphasized on volunteered activeness. For the purpose of this study, Clandinin and Connelly(2000)'s Narrative Inquiry Methods was applied. The participants are adolescents who experienced child abuse and separated from family and were protected at a residential youth facility. They are also under 18, currently attending an alternative school, have experiences more than 12 months of Therapeutic Community and ability to talk about it, and voluntarily participated in. Three participants were selected based on criteria. Data was collected from the beginning of September to Mid-October in 2016. The participants had interview once a week (total of 5). After interviewing with participants, the verbatim of interview, daily logs written by social worker who worked as their homeroom teachers, participants’ personal writings and feedback while they participated, consultation notes from case managers of participants, and research diary of researcher were collected. Through analyzing field texts, the researcher examined participants’ reflective cycle process, that participants have lived, told, retold, and relived participants' lives, considering Clandinin and Connelly(2000)'s three-dimensional Narrative Inquiry space. In addition, the researcher tried to draw out the meaning of experience of Therapeutic Community to each participant. Each participant talked about their own Therapeutic Community experiences with specific details. 〔participant 1, Gong-go Lee〕exposed a desire to recover the relationship with his father. The participant was having a difficult relationship with his father because of the participant's lie. To this participant, Therapeutic Community means, "an experience that surely changed oneself a lot even though it's hard to define in one word." 〔participant 2, Yeo-haeng Kang〕was severely neglected by his father in such a rubbish house. To this participant, Therapeutic Community means, "a place like home where providing safety and a sense of belonging." 〔participant 3, Sam-nyu Yoon〕 didn't see many changes like other two participants in Therapeutic Community. This participant couldn't be emotionally separated from her mother who actually gave the participant a hard time the most. It caused some limits during treatment because the experience and motivation from Therapeutic Community couldn't make participant to be voluntarily active. The meaning of Therapeutic Community of the participants was found in a metaphor of "a grass field on a windy day." Adolescents who experienced child abuse were like weak grasses in the field on a windy day. Their parents' punishment, verbal abuse that almost threatened their existence, and experience of being neglected by their parents were like fierce winds. However, the grasses in the field firmly rooted even on a windy day. It's because the grasses hold each other tightly. The participants described their experiences at Therapeutic Community was just like this. 〔Gong-go Lee〕 could be mature because there always were friends who endured and waited for the participant's change and growth in Therapeutic Community. The participant said the experience gave such courage and competence to recover the relationship with his father. This participant's meaning of Therapeutic Community can be summarized like , , , , , and . 〔Gong-go Lee〕 was admitted to a technical high school where he wanted to go and is getting ready to return to home. Through experiencing Therapeutic Community, the participant was able to overcome the problem of habitual lying and underachievement, which the participant was always arguing about with his father. Participant eagerly wanted to have better relationship with his father. Eventually, experiencing therapeutic Community caused the participant got a strong motivation to get along well with father. 〔Yeo-haeng Kang〕 thought oneself like a grass in the field on a windy day that watching from a distance. Therapeutic Community helped the participant to discover one's potential and self-esteem. Also, the participant learned how to rely on others by holding hand tightly in the progress. To 〔Yeo-haeng Kang〕, the meaning of Therapeutic Community could be described as , , , , , and . These meanings embraced the progress that 〔Yeo-haeng Kang〕 went through to overcome his struggling because of neglects by his father. Over a year, 〔Yeo-haeng Kang〕 kept in the upper level status and revealed his strong patience and will. 〔Yeo-haeng Kang〕 got accepted to a high school specialized in computer education. Now, the participant is waiting to get in group home. The participant decided by oneself because his father’ situation did not get better much. This participant had a hard time and even an anxiety within any kinds of relationship. However, all the challenges and anxiety from Therapeutic Community gave 〔Yeo-haeng Kang〕 courage to develop his life. It's very likely that the participant will one day go journey in Europe like his wish. 〔Sam-nyu Yoon〕 observed the "grass field on a windy day" from a distance and tried to go somewhere else. The cause of the participant's failure of psychological independence was strong attachment to her mother, who was actually an assailant of child abuse. However, the participant experienced a transformation little by little during one year of experience at Therapeutic Community. The meaning of Therapeutic Community to〔Sam-nyu Yoon〕 could be described as , , ,and . These meanings embraced the changes that 〔Sam-nyu Yoon〕went through while her overcoming trauma that caused by her mother. 〔Sam-nyu Yoon〕retired from the center to attend a high school. She didn't get admitted to the art school where she wanted but changed her attitude toward the relationship with her mother in mature way. In conclusion, first of all, in the category of [a member of community], the participants’ most valued common meaning was role model. The participants experienced how oneself changed over time in regular daily routine and found their potential and volunteered activeness. Next, in the category of [socializing], Therapeutic Community helped them to overcome even deviation or their mistakes and to develop themselves. Also, the participants got healthier emotionally and spiritually by learning something in a regular basis. They rejected anything negative but assigned meaning to every little thing, and experienced change of their values on how being part of a community and one's life. Third, the common meaning within [development] is that the participants reveal one's maturation by upgrading and maintaining one's status. Each participant showed one's responsibility that each one tried their best to transform and trusted in that community helps individual for change. Last, in the meaning upon the category of [psychology], the participants' cognitive changes and improvement were exposed. However, emotional improvement and psychological well-being should be more active through psychological counseling within a community. Within this study's results, Therapeutic Community could be applied upon adolescents who experienced child abused as clinical social work intervention. Also, school programs and clinical social practice can be integrated as well as Therapeutic Community can be suggested to the social worker as an intervention model of clinical social work. On the other hand, researches upon Therapeutic Community have to keep going on in various circumstances, like different kinds of alternative schools including residential and commuting schools, child social service institutions, as well as public schools. in addition, this study suggests that it is essential to provide different kinds of public services and to carry out intervention research for the children experienced child abuse.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE