View : 276 Download: 0

무용학원 지도자의 변혁적 리더십이 학원생의 감정반응 및 수업만족도에 미치는 영향

Title
무용학원 지도자의 변혁적 리더십이 학원생의 감정반응 및 수업만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of transforming leadership of dance academy leaders' on the emotional responses and class satisfaction of dance academy students
Authors
김명신
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 무용학원 지도자의 변혁적 리더십이 학원생의 감정반응 및 수업만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명함으로써 효율적인 지도력을 발휘하는데 유용한 정보와 무용학원 지도자와 학원생간의 관계적 소통을 개선하는 기초자료를 제공하고자 하는데 그 목적이 있다. 이에 그 목적을 달성하기 위해 서울, 경기도 지역의 무용학원 수강생 230명을 표집 조사하였으며, 그 중에서 적절하지 않은 자료를 제외하고 총 218부의 설문지를 최종 분석 자료로 사용하였다. 지도자의 변혁적 리더십 측정도구로는 박선희(2012), 주현선(2015)이 연구에서 사용한 설문지를, 감정반응에 대한 측정도구는 Smith & Kirby(2009)가 사용한 척도를 수정․보완하여 윤승원(2012), 김지은(2015), 문정신(2015)이 사용한 설문지를, 수업만족도를 알아보는 측정도구로는 김완(2014), 오혜림(2010)의 연구에서 사용된 설문지를 본 연구에 맞게 재구성하여 사용하였다. 본 연구의 자료 분석은 통계 프로그램 Windows 용 PC/SPSS ver. 21.0을 이용하였고, 빈도분석(frequency analysis), 요인분석(factor analysis), 신뢰도 분석(Cronbach's α계수), 상관관계분석(correlation analysis), 다중회귀분석(multiple regression analysis) 및 경로분석(path analysis)을 실시하여 도출된 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용학원 지도자의 변혁적 리더십이 학원생의 감정반응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 무용학원 지도자의 변혁적 리더십에 따른 긍정적 감정반응은 동기부여 및 지적자극, 이상적 영향력에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 부정적 감정반응은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 무용학원 지도자의 변혁적 리더십이 학원생의 수업만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 무용학원 지도자의 변혁적 리더십에 따른 교수행동만족과 자아성취감만족은 동기부여 및 지적자극, 개별적 배려, 이상적 영향력 모두에서, 실력향상만족은 동기부여 및 지적자극, 이상적 영향력에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 무용학원 지도자의 변혁적 리더십과 감정반응 및 수업만족도간의 인과적 관계가 있는 것으로 나타났다. 직접적인 영향은 변혁적 리더십이 감정반응과 수업만족도에, 감정반응이 수업만족도에 미치는 것으로 나타났으며, 간접적인 영향은 변혁적 리더십이 감정반응을 통해 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과적으로 변혁적 리더십은 수업만족도에 직접적으로 영향을 미칠 뿐만 아니라 감정반응을 통해 수업만족도에 간접적으로도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 무용학원 지도자의 적절하고 효율적인 리더십 발휘 여부는 학원생의 긍정적인 감정반응을 이끌어낸다고 볼 수 있다. 학원생의 이러한 감정반응은 곧 지도자에 대한 신뢰와 존경의 마음이 되고 사제 간의 유대관계를 더욱 친밀하게 함으로써 궁극적으로 수업에 대한 만족감을 충족시킨다. 때문에 무용학원 지도자는 학원생들의 목표달성을 위해 최선의 지도는 물론 충분한 관심과 배려로 올바른 지도자로서의 자질을 갖추어야 하겠다.;The purpose of the study is aimed to give useful information in a dance academy leader's exercising efficient leadership and to give basic data in improving the relational communication between a dance academy leader and a student. In order to accomplish the aim, this study conduced a survey targeting 230 students in dance academy being located in Seoul and Gyeonggi-do as a sample, and used the total 218 of questionary except in apposite copies. As the measurement tool for an transforming leadership, the Innovative Leadership Inventory having been used in Park Seon-Hee(2012) and Joo Hyun-Seon(2015) was used. And as the measurement tool for the emotional response, Smith& Kriby(2009)'s emotional Response Inventory was used, which was correctively complemented by the Kim Ji-Eun(2015) and Mun Jeong-Shin(2015), and as the measurement tool for class satisfaction, this study re-composed and used the Class Satisfaction Inventory having been used in Kim Whan(2014) and Oh Hae-Rim(2010). SPSS ver 21.0 for the Window PC was used for proceeding statistically, and for analyzing the data, this study conducted the frequency analysis, the factor analysis, the reliance analysis (Cronbach's α coefficient), the correlation analysis, the multiple regression analysis, and the path analysis. The results drawn from such analyses were as follows. First, it was shown that a dance academy leader's transforming leadership significantly influenced on emotional response. It was shown that a student's positive emotional response resulting from the leader's transforming leadership significantly influenced on the motivation and intellectual stimulation and the ideal influence power, but negative emotional response did not affect any significant influence at all. Second, it was shown that a dance academy leader's transforming leadership significantly influenced on class satisfaction. A student's professor behavior satisfaction and self-accomplishment sense affected significant influence on the all variables of motivation, intellectual stimulation, individual consideration, and ideal influence power. And it was shown that a student's dance skill improvement satisfaction significantly influenced on the motivation, the intellectual stimulation and the ideal influence power. Third, there was a causal relationship between a dance academy leader's transforming leadership and emotional responses and class satisfaction. The direct effect was that transforming leadership had an effect on emotional response and class satisfaction. Also, emotional response showed the same result in class satisfaction. The indirect effect was that the transforming leadership had an effect on class satisfaction through the emotional response. As a result, transforming leadership has an indirect effect as well as a direct impact on class satisfaction through the emotional response. Through the above results, it can be said that a dance institute instructor's appropriate, efficient leadership can draw out some positive feeling response from a student. A student's positive feeling response directly becomes his/her trust and respect for the instructor, and ultimately meets his/her class satisfaction by making the relationship between teacher and student more intimately. So a dance institute instructor should give enough interest and consideration as well as the best instruction for each student's goal accomplishment, and should also occupy the qualities for a good instructor.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE