View : 658 Download: 0

중등 음악교사의 음악교육 경험에 대한 고찰

Title
중등 음악교사의 음악교육 경험에 대한 고찰
Other Titles
A study on music education experiences of middle and high school music teachers
Authors
전혜원
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 중등 음악교사들의 음악교육 경험을 탐색하고 그들의 경험이 현재 음악교사에게 어떠한 영향을 주었는지 심층적으로 고찰하는데 있다. 이를 위하여 서울특별시와 경상남도 소재의 중학교와 고등학교에 재직 중인 7명의 음악교사를 선정하여 개별적으로 심층 면담을 진행하였다. 면담은 1회, 40-50분 정도 소요되었으며, 면담이 이루어지는 동안 녹음을 진행하였다. 심층 면담의 질문지 구성은 크게 교사가 되기 이전의 음악교육 경험, 교사가 된 이후의 음악교육 경험으로 구분하였으며, 각 세부적인 경험은 교육의 형태에 따라 형식교육 경험과 비형식교육 경험으로 분류하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 음악교사들의 교사가 되기 이전의 음악교육 경험은 비형식 교육 보다는 형식 교육에 의해 이루어진 경험이 주를 이루고 있었으며, 음악적 지식을 습득하거나 음악활동에 참여했던 것뿐만 아니라 음악 선생님의 태도나 음악적 환경 그 자체를 하나의 음악교육 경험으로 기억하고 있었다. 특히 학창 시절에 경험하였던 선생님에 대한 부정적인 기억은 현재 지도하고 있는 학생들이 그러한 경험을 답습하지 않도록 교사 스스로 노력하는데 영향을 주었다. 둘째, 음악교사들은 교사가 되기 전 다양한 학습자와 학습 환경에 대한 경험을 충분히 하지 못하였고, 학창 시절의 경험과 현재 교수생활 사이의 환경적 차이로 인해 적응하는데 어려움을 느꼈다. 이는 교사가 되기 전 다양한 학습자와 학습 상황에 대한 경험을 할 기회가 없었기 때문이다. 따라서 교사를 양성하는 교사교육 과정에서 다양한 학습자의 특성과 환경에 대한 이해를 높이기 위한 교육프로그램의 마련이 필요하며, 이를 통해 교사가 된 이후 마주하게 될 새로운 상황이나 환경에 대한 거리감을 좁힐 수 있을 것이라 사료된다. 셋째, 음악교사들은 교사가 된 이후 전공 이 외의 다른 분야의 경험에 대한 부족함을 느꼈고, 비형식교육을 통해 또 다른 새로운 경험을 하는데 영향을 받았다. 많은 음악교사들은 연수나 세미나를 참여하며 다양한 교수법을 배우거나 레슨이나 여러 자료를 활용하여 악기 연주능력을 쌓았다. 연수와 세미나를 참여함으로써 다채로운 교수방법을 습득하여 수업에 적용할 수 있었으며, 여러 악기 능력을 시의 적절하게 활용하여 학생들에게 음악적 모델링을 제공하였다. 또한, 교사들은 수업 상황에서 직접 악기를 연주함으로써 학생들이 다양한 악기의 실음으로 감상할 수 있도록 음악적 환경을 제공하였다. 넷째, 음악교사들은 교사가 된 이 후 동료 음악교사들과의 소규모 커뮤니티 속에서 지도하는데 필요한 다양한 정보를 공유하였고, 이를 통해 새로운 자극과 아이디어를 얻으며 함께 교사로서 성장하기 위해 노력하고 있었다. 즉 음악교사들은 동료교사들과의 원만한 관계 속에서 긍정적인 자극을 받으며 끊임없이 발전하는 협력공동체의 일원으로써 성장하고 있었다. 이러한 연구결과는 교사가 되기 이전의 음악교육 경험과 교사가 된 이후의 음악교육 경험 모두 현재 음악교사들이 학생들을 지도하는 상황에 긍정적인 영향을 주었음을 보여준다.;The paper presents a study on the impact of music teachers' personal music education experiences on their approaches to teaching practices. The participants consist of 7 music teachers of middle and high schools in Seoul and Gyeongsangnam-do. Each participant was interviewed individually for 40-50 minutes under recording. Participants' personal learning experiences in music are categorized both in the time of occurrence---experience before taking a teaching position in music and after---and formal and informal education. The results and findings of this study are reported below. First, while informal learning took part, most of the participants' learning experiences came from formal education, from which they recollect not only the lessons but also factors surrounding them, for instance, the attitude their teachers had and their lack of opportunity to participate in various activities to enhance their learning. It shows that learning activity is not limited to a mere transmission of knowledge but is embraced as an interactive experience with teachers and peers. Especially, negative memories of teachers have affected participants’self-efforts not to let students follow such experiences. Second, the discrepancy between their learning experience and teaching practice comes from the lack of teaching experience and participation in relevant activities and events before taking position. Therefore, it is necessary to provide a program in the course of teacher education that enables teachers to adapt to a wide range of teaching environments and student characteristics. Through the learning experience, teachers will be able to take shrewd measures under new and various situations they face in their occupation. Third, the study showed that participants did not engage in diverse activities as students and felt in need to develop understanding of areas outside their expertise. In order to supplement their inexperience and build up knowledge in teaching music classes, they constantly seek opportunities to enhance their teaching efficacy by engaging in workshops and seminars to learn about new teaching practices and use of different musical instruments. They adequately applied the new knowledge in teaching, allowing students to learn the expanse of musical possibilities through the use of various musical instruments. Moreover, through the experience of playing the instruments themselves, students learn to appreciate and develop their listening to the sounds of the instruments. Finally, participants shared and adapted for various information regarding teaching through peer communities. They acquire new ideas and stimuli to become more skilled teachers. They cooperate to expand on their knowledge and strive to become better teachers by constantly providing positive influence to each other in a peer environment. The findings of the study show that personal learning experiences both before and after teaching have positive impact on teaching practices.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE