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음악중점고등학교 학생들의 음악 전문 교과에 대한 인식 및 학습만족도

Title
음악중점고등학교 학생들의 음악 전문 교과에 대한 인식 및 학습만족도
Other Titles
Awareness and learning satisfaction on music-specialized curriculum of students in music-centered high school
Authors
문효빈
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
본 연구의 목적은 예술중점학교의 일환으로 운영되고 있는 음악중점고등학교의 학생들을 대상으로 음악 전문 교과에 대한 인식과 CIPP평가모형에 따른 학습만족도를 조사하여 교육 현장의 운영 실태를 파악하고, 이에 따른 교육 환경의 개선과 음악중점고등학교의 전문화 및 활성화를 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 본 연구는 전국에서 운영되고 있는 음악중점고등학교 4곳의 1·2·3학년 학생들을 대상으로 음악 전문 교과에 대한 인식과 학습만족도를 조사하였으며, 총 370명의 학생이 설문조사에 참여하였다. 설문지의 구성은 크게 일반적 사항, 음악 전문 교과에 대한 인식, CIPP평가모형에 따른 학습만족도로 구성하였고 연구문제에 따라 신뢰도 검사, 빈도분석, χ2검정, 독립표본 t-test, 일원분산분석, Duncan 사후분석을 실시하였다. 분석에 따라 나타난 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 음악중점고등학교 학생들의 일반적 특성에 따른 음악 전문 교과의 인식을 분석한 결과, 중요도에 있어서 학생들은 전공실기를 중요한 과목으로 선택하였으며, 합창·합주나 음악사는 낮은 수치를 나타내었다. 난이도에 따른 인식은 시창·청음, 음악사, 음악이론을 고난이도 과목으로 선택하였으며, 합창·합주, 전공실기는 저난이도 과목으로 나타났다. 필요도에 따른 인식은 전공실기와 공연실습(교양실기)이 가장 높게 나타났으며, 합창·합주와 음악사는 낮은 수치를 나타내었다. 둘째, 음악중점고등학교 학생들의 일반적 특성에 따른 학습만족도를 분석한 결과 학년에 따른 만족도는 부분적으로 차이가 있었으며, 학년이 높아질수록 상황(Context)에 대한 만족도가 낮아지는 것으로 나타났다. 또한 전공별로 나타난 학습만족도의 상황(Context)에 따른 결과는 서양음악·한국음악 전공 학생들이 실용음악·비전공 학생들보다 높게 나타났고, 과정(Process)의 평가방법에 문항에서 서양음악의 세부 전공에 따른 만족도에 차이가 있었다. 성별에 따른 학습만족도에 대한 분석으로 상황(Context), 투입(Input), 과정(Process) 영역에서 남학생이 여학생에 비해 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 음악 전문 교과를 통한 전공 탐구를 CIPP평가모형의 산출(Product)에 따라 분석한 결과, 음악적 능력 향상도에 대해 92.2%의 학생이 음악 전문 교과를 통해 음악적 능력을 향상시킬 수 있었다고 응답하였고, 음악적 능력 중 가장 향상된 부분에서 ‘음악의 전반적인 지식’에 대한 응답이 가장 높았다. 또한, 전공 심화의 영역에서 학생 중 45.5%가 음악 전문 교과는 전공 심화에 대체로 도움이 된다고 응답하였다. 그러나 음악적 능력 향상도와 전공 심화 영역에서는 일반적 특성 중 전공과 성별에서 유의한 차이를 보였다. 전공에서의 경우 한국음악 전공 학생들과 비전공 학생들에서 비교적 낮은 결과가 나타났고, 성별에서의 경우 남학생이 여학생에 비해 낮은 결과가 나타났다. 분석 결과, 음악중점고등학교는 본래의 운영 취지와는 다르게 대학 입시를 위한 목적으로 운영되고 있었고, 학생들도 입시 중점의 더욱 심화된 전문 교육을 희망하고 있었다. 또한, 학생들 간의 동등하지 않은 학습 기회에 대한 교사의 인식이 필요하다. 이에 각 학교의 특성에 따라 전문 교과에 대한 교육과정 편제를 재정비해야할 것으로 보이며, 학생의 요구에 따른 프로그램 개선과 정부의 적극적인 지원이 제공된다면 음악중점고등학교의 더욱 효과적이고 활성화된 운영을 기대할 수 있을 것이다.;The purpose of this study lies in learning the operation situation in educational fields by examining the awareness on music-specialized curriculum and the earning satisfaction based on the CIPP evaluation model, aiming at the students in music-centered high school being run as a part of art centered school, and in providing the base line data for the improvement on educational environment, and the specialization and activation of music- centered high schools, according to this. This study investigated the awareness and learning satisfaction on music- specialized curriculum targeting the 1st, 2nd, and 3rd grade students in 4 places of music-centered high schools operated nationwide, where a total of 370 students participated in the survey. Interms of the composition of questionnaire, it was largely composed of general terms, awareness of music- specialized curriculum, and the learning satisfaction based on the CIPP evaluation model; and depending on the research issues, the reliability checks, frequency analysis, χ2 test, independent sample t-test, one-way ANOVA, and Duncan ex-post analysis were conducted. The summary of research findings which appeared based on the analysis is as follows. First, as a result of the analysis for the awareness on music-specialized curriculum based on the general characteristics of students in music-centered high schools, in terms of the importance, students selected the special practice as an important subject, and showed the lower values for chorus and ensemble, or musical history. In the awareness depending on the level of difficulty, they chose the sight-singing & ear training, musical history, and musical theory as the higher difficult subjects, and the chorus and ensemble, and special practice appeared as the lower difficult subjects. In the awareness according to the necessity, the special practice and performing exercise(liberal practice) appeared highest, and chorus and ensemble, and musical history showed the lowest values. Second, as a result of the analysis of the learning satisfaction based on general characteristics of students in music-centered high schools, in the satisfaction according to the grade, there were the part differences, and it appeared the higher the grade is, the lower the satisfaction for contexts would be. In addition, in the results depending on the contexts of learning satisfaction, which emerged by each major, the students who major in western music and Korean music appeared higher than the students majoring in practical music and non-majoring in them, and in the questions of evaluation method in the process, there were the differences on the satisfaction depending on the detailed majors of western music. In the analysis for the learning satisfaction based on genders, the male appeared lower in the areas of Context, Input, and Process than the female students. Third, in terms of the results having analyzed the major exploration through the music-specialized curriculum based on the product of CIPP evaluation model, in the improvement of musical skills, 92.2% of the students responded that they could improve their musical ability via the music-specialized curriculum, and in the most improved part of musical abilities, the response on ‘general knowledge of music’ was the highest. In addition, in the area of specialty deepening, 45.5% of the student responded that the music- specialized curriculum would be generally helpful for deepening the specialty. However, in the areas of the improvement of musical skills and specialty deepening, of the general characteristics, the significant difference appeared in the specialty and gender. In the case of specialties, the students who specialize in the Korean music and the ones who don’t showed the relatively low results, and in the gender, the male students showed the lower results than the female ones. As a result of analysis, the music-centered high schools were operated for the purpose of college entrance, unlike the original object, and students also wanted the more deepened specialized education focusing on the entrance examination. Furthermore, the teachers' awareness for the unequal learning opportunities among students will be required. Thus, it looks that depending on the nature of each school, the curriculum organization on specialized courses would have to be rearranged, and if the improvement of program according to the requirement of students and the active support of government would be provided, the more effective and activated operations of music- centered high schools could be expected.
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