View : 685 Download: 0

Arts PROPEL을 적용한 음악창작수업이 초등학생의 정서지능에 미치는 영향

Title
Arts PROPEL을 적용한 음악창작수업이 초등학생의 정서지능에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Music creation class using Arts PROPEL for Elementary school student’s Emotional Intelligence
Authors
김종문
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
The purpose of the study is find effect of Music creation class applied Arts PROPEL for Elementary school lower grades student’s Emotional Intelligence. The purpose of this study was to examine the changes of self – cognition ability, self – control ability, others recognition ability, and others control ability after Music creation class in A Elementary school 1 grade students in Seoul. As a research tool, the study selects ‘Emotional Intelligence test tool for teacher’ by Byung Rae Lee(1997) and ‘Emotional Intelligence test tool for lower grades’ by Yong Lin Moon (1997) and conducts pre–test before the music creation class using Arts PROPEL. After the completion of the six classes, the post-test is performed using the same questionnaire. The results of this study are as follows. First, Music creation class using Arts PROPEL has a positive effect on the Emotional Intelligence of all students. Pre-Post test and T-test show statistically significant results in both the teacher’s test tool and the lower grade test tool. Second, the music creation class using Arts PROPEL has a positive effect on sub–factors of elementary school student's emotional intelligence; self – recognition ability, self – control ability, others' recognition ability and others' control ability. Pre-post test and t-test show statistically significant results in both the teacher's test tool and the lower grade test tool. Third, the music creation class using Arts PROPEL helps improving Emotional Intelligence, but it does not do much. The results of the pre–post test and t–test with teacher’s test tool show that the average scores of male students increase but the results are not statistically significant. In addition, the self–cognition ability show a decrease in the average score, which means that the music creation class using Arts PROPEL does not have positive effect on male student’s Emotional Intelligence. But, the pre–post test and t-test of lower grade student’s test tool mean that the average scores of male students increase and statistically significant results are obtained except the self–control ability that isn’t statistically significant. Fourth, the music creation class using Arts PROPEL has a positive effect on female students' Emotional Intelligence. Pre-post test and t-test show statistically significant results in both the teacher's test tool and the lower grade test tool. Fifth, the music creation class using Arts PROPEL has a more positive effect on female students than male students. As a result of comparing pre-post test scores of Emotional Intelligence of boys and girls, male students score is higher than female students score in pre-test, but female students score is higher than male students score in post–test. The results of this study confirm that music creation class using Arts PROPEL is effective in improving Elementary school students' Emotional Intelligence, especially for girls' compared to boys’. Through this, we expect that the recognition of positive effects of the music creation class using Arts PROPEL will be broaden and the class of music creation in Elementary school education will be more active.;본 연구의 목적은 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업이 초등학교 저학년 학생의 정서지능에 미치는 영향을 살펴보는 데에 있다. 이를 위하여 서울특별시 소재의 A초등학교 1학년 학생들을 대상으로 수업 이전과 이후의 자기 인식 능력, 자기 조절 능력, 타인 인식 능력, 타인 조절 능력의 변화를 알아보았다. 연구도구로 이병래(1997)의 ‘교사용 정서지능 검사 도구’와 문용린(1997)의 ‘저학년용 정서지능 검사 도구’를 선정하여 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 활용한 음악창작수업이 시작되기 이전에 사전검사를 실시하였으며 총 6차시의 수업이 종료된 후에는 동일한 검사지를 사용하여 사후검사를 시행하였다. 이상의 연구 대상과 방법을 통해 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업은 전체 학생들의 정서지능에 긍정적인 영향을 미쳤다. 사전-사후 검사 t 검증을 통해 교사용 검사 도구와 저학년용 검사 도구 양쪽에서 둘 다 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 둘째, 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업은 초등학생의 정서지능 하위요소인 자기인식 능력, 자기조절 능력, 타인인식 능력, 타인조절 능력 전반에 긍정적인 영향을 미쳤다. 사전-사후 검사 t 검증을 통해 교사용 검사 도구와 저학년용 검사 도구 양쪽에서 둘 다 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 셋째, 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업은 남학생의 정서지능 향상에 도움을 주었지만 큰 효과를 주지 못했다. 사전-사후 검사 t 검증을 통해 교사용 검사 도구를 분석한 결과 남학생의 평균 점수가 증가했으나 통계적으로 유의한 결과를 얻지 못했다. 게다가 자기인식 능력에서는 오히려 평균 점수가 감소하는 결과를 보여 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업이 남학생의 정서지능에 긍정적인 영향을 주지 못했다는 결과를 나타냈다. 한편 사전-사후 검사 t 검증을 통해 저학년용 검사 도구를 분석한 결과 남학생의 평균 점수가 증가하였고 통계적으로도 유의한 결과를 얻었지만 자기조절 능력에서 유의미한 결과를 얻지 못하였다. 넷째, 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업은 여학생의 정서지능에 긍정적인 영향을 미쳤다. 사전-사후 검사 t 검증을 통해 교사용 검사 도구와 저학년용 검사 도구 양쪽에서 둘 다 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 다섯째, 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업은 남학생보다 여학생에게 더 긍정적인 영향을 미쳤다. 남학생과 여학생의 정서지능 사전-사후 검사 결과를 비교한 결과 사전 점수에서는 남학생 점수가 여학생 점수에 비해 높게 나왔지만 사후 점수에서는 여학생 점수가 남학생 점수보다 높게 나왔다. 이와 같은 연구 결과는 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업이 초등학생의 정서지능을 향상시키는데 효과적이며 특히 남학생에 비해 여학생의 정서지능에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 검증하였다. 이를 통해 아츠 프로펠(Arts PROPEL)을 적용한 음악창작수업이 미치는 긍정적인 영향을 인식하여 초등학교 교육에서 음악창작수업이 보다 활성화 될 수 있기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE