View : 455 Download: 0

중학교 통합적 음악교육 수업방안 연구

Title
중학교 통합적 음악교육 수업방안 연구
Other Titles
Teaching Method of Convergent Music Education in Junior High School
Authors
김수지
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 논문의 목적은 음악교과를 중심으로 국어, 과학, 도덕, 기술 교과를 연계 한 중학교 1학년 학생을 대상으로 하는 통합적 음악수업 지도안을 개발하는 것이다. 이 연구는 ‘부모님을 위한 라디오 방송 만들기’를 주제로 인그람의 교육과정 통합 유형 중 구조적 통합의 질적 통합에서 융합적 통합을 사용하여 과학, 국어, 도덕, 기술교과의 내용요소를 활용하였다. 이 논문에서 개발된 통합적 음악수업 지도안의 현장 적합성 검토를 위하여 S 학교 1학년 14명을 대상으로 실제로 수업을 전개하고 수업지도안을 수정하였다. 통합적 수업지도안의 내용은 다음과 같다. 1차시에서는 부모님을 위한 라디오 음악 방송를 주제로 도덕교과에서 효를 배우고, 발성을 배우며 호흡의 원리를 알아볼 수 있도록 과학교과를 통합하였다. 또한 여기서 사용한 제재곡은 어머니의 마음을 담은 시에 곡을 붙여 창작된 곡으로 이에 대한 운율을 알아보고 가사가 주는 느낌을 배울 수 있도록 구상하였다. 2차시에서는 라디오 방송의 대본을 작성하고 이에 적합한 곡을 선정하여 이에 따라 개사할 수 있도록 국어과목과 통합하였다. 3차시 수업은 라디오 방송을 스마트 기기로 녹음하고 편집할 수 있는 기술교과와의 통합으로 구성되었다. 마지막으로 4차시에서는 완성된 라디오 방송을 모둠별로 청취하며 느낀 점을 발표하며 피드백 할 수 있도록 국어교과와 통합하였다. 학생들은 전반적으로 통합적 음악수업에 관해서 긍정적이었다. 학생들은 음악 중심의 수업보다 분명한 주제와 목표를 두고 타 교과와 접목하는 음악학습은 모든 과정이 기억에 남으며 음악과 타 교과를 연계하여 학습하여 통합적 사고가 가능하다는 반응이 주를 이루었다. 2015 교육과정의 주요 핵심은 이과와 문과를 통합하는 교과 융합과 학생 중심의 교육과정을 표방하고 있으며, 교과를 연계한 통합수업은 2015 교육과정의 주요한 교수·학습 방법의 하나로 이러한 통합과 관련된 다양한 교수·학습 연구가 이루어지기를 바란다.;The purpose of this study is to develop an convergent music instructional plan that integrates Korean language, science, ethics, and technology based on music targeting for Junior High students by employing the convergent integration type among Ingram’s structural integration. The theme of the convergent music instructional plan was ‘Making Radio Music Broadcast for Parents', which utilized content elements of Korean language, science, ethics, and technology. The summary of the convergent music instructional plan are as follows. The first class, the theme as radio music broadcasts for their parents, integrated ethics, and science subjects: ethics for teaching 'filial duty' class, and science for teaching vocalization and the principle of breathing. Because the song used in this study was created to portray the mother's devotion, the class was designed to learn the rhythm of the song and the feeling of the lyrics. The second class consisted of selecting a suitable song to write a script for a radio broadcast by integrating Korean language subject. The third class was composed of integration with the technology subject to record and edit the radio broadcast on the smart device. Finally, the 4th lesson class was integrated with the Korean language subject so that the group could listen to the completed radio broadcasts and exchange their feelings and feedback with each other. Students were generally positive about convergent music instructions. The students responded to the fact that it is possible to comprehend all the learning processes and develop convergent thinking in integrating music and other subjects. In conclusion, because 2015 revised curriculum focuses on convergent education and student-centered education, it is recommended to continue to develop various teaching and learning methods related to convergent music education.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE