View : 717 Download: 0

문제중심학습법을 적용한 지속가능한 디자인 수업이 초등학생의 공동체의식에 미치는 영향

Title
문제중심학습법을 적용한 지속가능한 디자인 수업이 초등학생의 공동체의식에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of the Sustainable Design Classes Applying Problem-based Learning on Elementary School Students' Sense of Community
Authors
박상미
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강윤정
Abstract
20세기 이후 세계 경제성장과 인구의 증가로 가속화된 인간 활동은 기후변화, 자원고갈, 빈곤의 심화와 같은 문제를 유발하였다. 이러한 문제는 국제사회가 지속가능한 발전이라는 공동의 목표를 수립하게 하였고, 그 실천적 방안으로 교육이 강조됨에 따라 지속가능발전교육이 등장하게 되었다. 우리나라 역시 ‘유엔 지속가능발전교육 10년’을 채택하여 2005년에서 2014년의 기간 동안 지속가능발전교육의 가치를 전달하고 교육적 의의를 탐색하는 과정을 가졌다. 그리고 이 정책이 종료된 현재에도 유네스코에서 후속과제로 제시한 ‘지속가능발전교육 국제실천프로그램’에 참여하는 등, 지속가능발전교육을 위한 노력을 지속하고 있다. 따라서 이와 같은 노력에 덧붙여 우리나라가 직면한 상황을 다각도로 살펴보고, 지속가능한 사회로의 변화를 추구하기 위한 해결방안을 모색해야 한다. 현재 우리나라는 OECD국가 중 11위의 GDP 규모를 차지하며 인간의 생존을 위한 기본적인 인프라를 구축하였지만, 아동 및 청소년 인권에 대한 관심이 부족한 상황이다. 특히 2016년을 기준으로 국내의 10대 연령 사망원인 1위가 자살이며, 자살률 역시 2015년 대비 16.5%가 증가하였다. 또한 국내 아동·청소년의 행복지수가 OECD국가 중에서 매년 최하위를 차지하는 등, 미래 우리 사회의 일원이 될 아동·청소년들에게 지속적인 관심이 필요한 상황이다. 이렇듯 이들에게 공동체의 구성원으로서의 정체성을 부여하고 우리 사회에 대한 주인의식과 신뢰감 즉, 공동체의식을 함양하도록 하여 그들이 사회적 안전망에 놓여 있다는 것을 인식시킬 필요가 있다. 또한 공동체의식은 지속가능발전교육에서 강조하고 있는 가치로, 아동·청소년들이 이를 함양함으로써 지속가능한 발전의 시대에 걸맞은 인재로 거듭날 수 있도록 해야 한다. 2015개정 미술과 교육과정에 따르면 미술교육은 학생들이 자신과 타인, 그리고 세계를 이해할 수 있도록 유도해야 하며, 전 지구적인 공동체에 속해있는 자신을 발견하고 공동체의 구성원으로서 제 역할을 다할 수 있도록 안내해야 한다. 즉, 미술교육의 목표와 공동체의식의 함양이 긴밀한 관계에 놓여있기 때문에, 미술교육을 통한 지속가능발전교육의 실천이 가능하다고 볼 수 있다. 때문에 본 연구에서는 사회적 책임의식이 반영된 지속가능한 디자인을 주제로 한 미술수업을 개발하였다. 또한 학생들이 삶과 밀접한 문제를 해결함으로써 고등사고능력, 협동심과 같은 실천적 역량을 기를 수 있는 문제중심학습법을 수업모형으로 사용하여 미술 활동에 체계성이 부여될 수 있도록 하였다. 그리고 중·고등학교와 달리 초등학교 미술 교과서가 지속가능한 디자인의 개념을 직접적으로 다루지 않고 있다는 점, 그리고 초등학교 고학년의 학생들이 사회적 기술을 습득하고 자아정체감을 형성해 나가는 중요한 시기에 놓였다는 점을 고려하여 이들을 대상으로 연구를 진행하였다. 다시 말해 본 연구의 목적은 문제중심학습법을 적용한 지속가능한 디자인 수업이 초등학생의 공동체의식에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이에 따라 본 연구는 먼저 지속가능발전교육, 지속가능한 디자인, 문제중심학습법, 공동체의식의 이론적 고찰을 하였고 각각의 관계성을 탐색하였다. 그리고 2009개정 미술과 교육과정과 이론적 고찰을 기반으로 한 미술과 교수-학습 프로그램을 설계하였다. 설계된 프로그램은 ‘모두를 위한 놀이터’라는 주제로, 지속가능한 디자인으로서의 놀이터를 디자인하여 모형으로 제작하는 활동이었다. 연구대상은 경기도에 위치한 초등학교 5학년 15명의 학생을 단일집단으로 선정하였으며, 총 8차시의 수업을 진행하였다. 그리고 사전·사후 공동체의식 검사를 실시한 뒤 통계프로그램을 사용해 그 결과를 비교·분석하였고, 실기 결과물, 활동지 등의 자료를 분석하여 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다. 첫째, 사전·사후 공동체의식 검사의 분석 결과 본 연구수업은 실험집단의 공동체의식과 공동체의식의 하위영역에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 사전 공동체의식 검사보다 사후 공동체의식 검사가 0.68점이 증가하여 통계적으로 유의미한 결과를 보였으며, 모든 공동체의식의 하위영역에서도 유의미한 향상을 나타냈다. 둘째, 실기 결과물과 활동지의 분석 결과 문제중심학습법이 실기 결과물의 완성도에 높은 영향을 끼친 것을 알 수 있었다. 이것은 문제중심학습법의 단계적인 수업과정이 학습자의 문제해결에 실질적인 도움으로 작용했기 때문인 것으로 보인다. 셋째, 수업소감 활동지와 수업 만족도 설문 조사 결과 문제중심학습법을 적용한 지속가능한 디자인 수업에 대한 학습자의 만족도가 높았다. 이는 본 연구에서 고안한 지속가능한 디자인으로서의 놀이터 디자인 활동이 초등학생인 연구대상의 호기심과 관심을 충족했기 때문에 이들의 학습동기를 강화한 것으로 해석할 수 있다. 또한 학습자들에게 허용적인 수업환경을 제공했던 것이 긍정적인 영향을 준 것으로 보인다. 따라서 이와 같은 연구결과는 문제중심학습법을 적용한 지속가능한 디자인 수업이 초등학생의 공동체의식에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 보여준다. 또한 공동체 구성원의 의식 변화를 유도하는 지속가능발전교육의 실천 전략에 따라, 미래 우리 사회의 일원이 될 청소년들에게 공동체의식을 함양하게 하여 이들이 지속가능한 발전의 가치를 인식하고 이에 걸맞은 인재로 발돋움 했다는 점에서 교육적 의의를 찾을 수 있다. ;Human activities which accelerated due to the global economic growth and the exponential population increase since the dawn of the new millennium brought about climate change, depletion of natural resources, and aggravation of poverty. Such problems led to the establishment of common goals by the international community - Sustainable Development(SD) - and the Education for Sustainable Development(ESD) has emerged as the practical measures. Thus, Korea should also seek the ways to pursue the transformation toward a sustainable society. Currently, Korea ranks the 11th place in terms of GDP among the OECD countries and has the fundamental infrastructure for the survival of human beings but the interest toward the rights of adolescents is poor. In that sense, a continuous interest toward the adolescents who will become the part of our society in the future is necessary. As previously noted, teenagers should be imposed of the identity of being a member of a community and their sense of ownership, reliability, and sense of community should be promoted to recognize that they are placed inside the social safety network. In addition, adolescents should become the talents suitable for the era of SD by promoting sense of community - the value being emphasized within the ESD. In this regard, this study developed the art classes under the theme 'Sustainable Design' that has reflected the social sense of responsibility. Moreover, the classes have been designed to provide the characteristic of systematic organization to students with regard to art activities by using the Problem-based Learning (PBL), which can promote the practical competency by resolving the issues related to life, as the class model. When taking into account the fact that elementary school art textbooks do not directly handle the concept of sustainable design and the fact that the upper grade students at elementary schools are at the period of forming self-identity, the study targeted elementary school students. That is, the purpose of this study is verifying the effects of the sustainable design classes, able to be applied to the PBL, on elementary school students' sense of community. In that sense, the teaching-learning program of the art subject has been designed based on the 2009 Revised Art Studies Curriculum and theoretical consideration. The designed program - 'Playground for All' - was the activity of designing a playground with a sustainable design and turning it into a model. The targets of this study were 15 students in fifth grade at an elementary school located in Gyeonggi Province and a total of eight classes were conducted. Also, the results were compared and analyzed by using the SPSS ver 21.0 statistics program after carrying out the prior sense of community examination and the after sense of community examination. The following study results have been derived by analyzing the data including the activity sheets and the practice results. First, as a result of analyzing the prior sense of community examination results and the after sense of community examination results, the classes of this study had positive influence toward the sense of community of the experiment group and the subdomain of the sense of community. Second, as a result of analyzing the practice results and the activity sheets, the PBL had a high influence toward the level of completion of the practice results. Third, as a result of researching the class experience activity sheets and the questionnaire surveys regarding class satisfaction, the learners' level of satisfaction toward the sustainable design classes which applies the PBL was high. Therefore, such study results show that the sustainable design classes which applied the PBL positively influenced the elementary school students' sense of community. Furthermore, this study has discovered an educational significance in the sense that it guided adolescents - the members of the future society - to perceive the value of sustainable development and corresponding talents by promoting sense of community according to the practice strategies of the ESD which leads the perception changes of community members.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE