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역량중심 체육교육과정 기반 여고생 건강관리능력 향상 프로그램 개발 및 적용

Title
역량중심 체육교육과정 기반 여고생 건강관리능력 향상 프로그램 개발 및 적용
Other Titles
Developing and Applying a Program to Enhance High School Girls’ Health Management Competence According to the Competence-Based PE Curriculum
Authors
김은진
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 체육과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 학생과 체육교사들의 심층면담을 통해 여고생의 건강관리교육 문제를 탐색하고‘건강’과‘건강관리’측면의 위기 문제를 극복하기 위한 교육적 대안으로 역량중심 체육교육과정에 기반한 여고생의 건강관리능력 향상 프로그램을 개발하고, 적용한 후 개선점을 제시하여 역량중심 건강관리를 위한 교육적 의미를 탐색하는데 목적을 두었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 첫째, 건강관리능력 프로그램의 내용은 어떻게 구성되는가?, 둘째, 건강관리능력 프로그램은 학생들에게 어떻게 인식되고 있는가?, 셋째, 건강관리능력 프로그램 적용 후 개선점은 무엇인가?로 설정하였다. 연구참여자는 연구자, S여자고등학교에서 실시한 학생건강체력평가제도(PAPS; Physical Activity Promotion System)의 측정결과 건강우려학생(4-5등급)으로 선정된 1·2학년 74명 중에서 건강체력교실 프로그램(아침운동, 방과 후 운동, 방학 중 운동)에 모두 참여한 학생 중 7명, 전문가 집단의 체육교사 6명으로 선정하였고, 2017년 3월부터 10월까지 총 8개월 동안 질적 연구방법 중 사례연구를 통해 연구를 수행하였다. 자료 수집은 심층면담, 참여 관찰, 프로그램 자료, 교사의 현장일지 등을 통해 자료를 수집하였으며, 자료 분석은 사례기록 분석과 귀납적 범주 분석방법을 활용하여 수집된 자료들에 대해 분석하였다. 또한, 삼각검증과 동료 간 협의, 연구 참여자의 검토 방법을 통해 본 연구의 진실성을 확보하였다. 본 연구에서 이러한 연구방법 및 절차를 통하여 분석한 연구결과에 대해 정리하면 다음과 같다. 첫째,‘역량중심 체육교육과정 기반 여고생 건강관리능력 향상 프로그램’은 최근 교육계의 이슈가 되고 있는‘역량’을 중심으로 건강관리능력을 향상시키는 건강관리교육이다. 학교체육이 안고 있는‘건강영역’에 대한 교육적 결핍은 미래사회를 책임지게 될 청소년, 특히 여고생의‘건강’에 위기의식과 함께 체육활동에 대한 부정적인 인식을 갖게 하였다. 이러한 위기의 문제를 극복하기 위해 건강관리교육에 대한 사고의 전환과 더불어 행동양식의 변화가 요구된다. 이에‘역량중심 체육교육과정 기반 여고생 건강관리능력 향상 프로그램’은 체육활동을 통해 학습자 스스로 건강관리능력을 향상시켜‘역량’과‘건강’의 향상을 도모할 수 있는 교육 프로그램이며,‘체력증진’,‘관계형성’,‘자기관리’측면의 총체적인 관점에서‘평생체육인’이 되기 위한 교육 프로그램이다. 둘째, 프로그램 적용 전 프로그램 참여자와 체육교사들의 요구조사 내용에 따르면, 우선 학습자의 관점에서는 운동 및 식습관 등 건강관리에 대한 무관심과 건강관리를 위한 운동의 부정적인 인식이 팽배하고, 입시위주의 바쁜 일정 속에서 상급학교로 진학할수록 체육과 건강에 대한 관심과 참여는 저조할 수밖에 없음을 토로하였으며, 학교에서 실시되는 PAPS 프로그램이 본래 취지에 부합하지 않고 평가를 위한 평가에 지나지 않는 것에 대해 부정적으로 인식하고 있었다. 또한 교사의 관점에서는 이러한 건강관리교육이 또 하나의 업무로 인식되어 부담감을 갖고 있었으며, 프로그램을 지속하기 위한 조직적인 환경과 입시에 반영되지 않는 유명무실한 평가, 역량평가에 대한 평가방법의 문제를 제기하고 있었다. 셋째,‘역량중심 체육교육과정 기반 여고생 건강관리능력 향상 프로그램’을 통해 운동기능 부족과 소극적인 성향으로 운동에서 소외되는 여학생들은‘역량’과‘건강’,‘건강관리’에 대해‘체력증진’,‘관계형성’,‘자기관리’등의 측면에서 건강관리교육이 이루어졌다. 우선 이 프로그램을 통해 운동을 통한 근육 움직임에 대한 이해, 성취감, 자신감 등으로 확장된 감정의 변화를 느꼈고, 경쟁영역 위주의 수업에서 여고생 특성을 감안한 뉴스포츠 종목 등을 통해 체육활동의 재미와 흥미를 발견하였으며, 스트레칭을 통해 운동종목에 대한 편견을 없애고, 스트레스 해소와 적극적인 참여 의지, 경기규칙에 대한 폭넓은 이해와 주위 친구들의 인정으로 체력증진을 통한 건강관리능력이 향상되었다. 또한 이 프로그램 참여자들은 체육에 관심도 없고, 체력도 약한 학생들이기 때문에 기존의 체육 수업에서는 잘 하는 학생들의‘주변인’으로 인식되어 체육활동에 적극적으로 참여해 본 경험이 없었지만 운동기능이 비슷한 수준의 학생들끼리 경기를 수행하면서 책임감을 느끼고, 정과체육수업보다 적은 인원으로 진행되는 수업을 통해 교사와의 친밀감이 향상되었으며, 지속적으로 체육활동에 참여하면서 선·후배간의 관계가 돈독해지며, 유대감을 통해 수업에 대한 몰입도의 증가로 삶의 질이 향상되는 등 관계형성을 통한 건강관리능력이 향상되었다. 그리고 프로그램 참여자들에게는 운동에 대한 부정적인 인식과 더불어 자신의 체력 상태에 대해 파악하지 못하고 있는 것이 가장 큰 문제점으로 제기되면서 이 프로그램에서‘나에 대해 알아가는 시간’을 통해 PAPS와 Inbody 측정으로 자신의 체격과 체력상태에 대해 파악하고, 운동과 건강에 대한 개념을 형성하였다. 또한 이러한 결과를 토대로 건강과 체력을 위해 스스로 목표를 세우고 실천하여 성취감을 느꼈으며, 이러한 목표를 설정한 후 운동량을 늘려 운동을 계획에 맞게 실천하게 되고, 운동의 필요성에 대한 깨달음과 운동을‘어떻게 실천할 수 있는지’에 대한 방법을 구안하게 되었으며, 궁극적으로는 체육의 인지적 영역과 운동의 생활화까지 자기관리역량을 확장하게 되어 자기관리를 통한 건강관리능력이 향상되었다. 마지막으로 핵심역량과 교과역량을 기준으로 설정한 건강관리능력의 체력증진, 관계형성, 자기관리 역량 외에도 상위차원의 역량인 신체수련능력, 경기수행능력, 신체표현능력 또한 향상되었다. 결과적으로 체육교과역량은 총론에서 제시하는 일반역량과 유기적인 관계를 맺고, 체육교과역량 중 일부는 특정한 일반역량에, 일부는 다차원적으로 여러 일반역량들과 밀접하게 연관되어 있으며, 이러한 역량들은 각 종목을 수행하면서 향상되어 학생들이 프로그램에 적극적으로 참여하게 된 계기가 되었다고 할 수 있다. 넷째, 프로그램 적용 후 프로그램 참여자와 체육교사들이 더욱 발전된 건강관리능력 프로그램을 위해 프로그램의 내용, 교수 ․ 학습, 운영 측면에 있어 개선해야 할 사항에 대해 제시한 내용에 따르면, 우선 프로그램 내용 측면에 대한 개선점으로 프로그램 구성 시 재미와 흥미를 유발할 수 있는 프로그램과 프로그램을 선정할 때 학생들의 의견 반영, 프로그램 종목의 다양한 구성, 여고생 특성에 맞는 체형관리를 위한 종목 개설, 건강관리능력교육 강화를 위한 교사들의 교육과정에 대한 인식 개선, 프로그램 운영 시 수업 설계 등의 개선을 요구하였다. 프로그램 교수 ․ 학습 측면에 대한 개선점으로 건강관리교육에 대한 인식의 전환과 교우관계 활성화를 위한 모둠 구성, 프로그램 진행 시 수준에 맞는 개별적인 관리, 학생들 수준에 따른 단계적 프로그램, 변화되는 모습을 가시적으로 확인할 수 있는 교육 방법, 정과체육수업과 방과 후 수업의 종목 분화, 교사의 역할 변화 등의 개선을 요구하였다. 프로그램 운영 측면에 대한 개선점으로 프로그램 기간의 확대, 프로그램 시간 확보, 환경인프라 증가, 체육활동 참여 독려하기 위한 기준 등급 상향, 건강관리를 위한 학교의 관심, 프로그램 지속적으로 운영하기 위한 보상체계, 건강관리 교육을 통한 실생활과의 연계가능성 등의 개선을 요구하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 종합적인 결론에 대해 정리하면 다음과 같다. 역량에 기반한 체육활동 프로그램은‘건강’과‘건강관리’측면의 위기 문제를 극복하기 위한 미시적인 측면의 역량중심 체육교육과정이며, 건강관리능력 향상을 통한 건강관리교육에 대한 사고의 전환 및 행동양식의 변화에 긍정적인 효과를 줄 것이다. 또한, 연구 전 단계에서 실시한 프로그램 참여자와 체육교사들의 요구조사에 따라 의견이 반영된‘역량에 기반한 체육활동 프로그램’은 역량중심 체육교육과정 실현과 건강관리교육에 대한 교육현장의 개선을 위해 중요한 교육적 의미의 대안이 될 것이며, 특히, 여고생을 위한 건강관리 프로그램이라는 측면에서 현장 적용성 및 실용성이 높은 교육 프로그램이라고 할 수 있다. 이는 학습자들에게 체력증진, 관계형성, 자기관리 등의 역량에 대한 총체적 학습을 가능하게 하고, 프로그램의 내용, 교수 ․ 학습, 운영 측면에서 건강관리능력의 향상을 위한 사고의 변화와 개선방안을 모색하는데 긍정적인 교육적 효과를 가지고 있음을 나타냈다. 또한 앞으로 살아가야 할 미래사회에서‘평생체육인’으로 건강관리를 실천할 수 있는 장을 마련해주었으며, 운동기능의 부족과 소극적 성향 등의 이유로 체육활동에서 소외되었던 학습자들의 능동적이고, 적극적인 참여도를 높였다. 이는 미래사회를 책임지게 될 청소년, 특히 여고생들의‘건강’과‘건강관리’측면의 위기 극복을 위한 체육교과의 교육적 대안으로 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있으며, 연구 결과를 토대로 한 후속연구와 교육현장의 개선을 위한 대안을 제시하였다. ;The purpose of this study is to explore problems in health management education for high school girls through in-depth interviews to students and teachers of PE (physical education) and develop a program to enhance high school girls’health management competence according to the competence-based PE curriculum as an educational alternative to overcome risks in the aspects of‘health’and‘health management’. Also, by applying the program and suggesting ways to improve it, this author intends to explore its educational significance in competence-based health management. To address the goal, this researcher has formulated following study questions: First, what are the contents of the program to enhance health management competence?, Second, how are students thinking about the program to enhance health management competence?, Third, what are the ways to better the program to enhance health management competence according to its application? The participants of this study include this researcher, 7 students who participated in the program for health & physical fitness (morning exercise, after-school exercise, & in-vacation exercise) out of 74 first and second graders rated as Level 4 or 5, students with health concerns, according to the results of PAPS (Physical Activity Promotion System) operated in S Girls’ High School, and 6 PE teachers as an expert group. The research lasted for total 8 months from March until October, 2017. Among the qualitative study methods, this thesis adopts case study. Data were collected through in-depth interviews, participatory observation, materials about the program, and the teacher’s journal. The data collected went through analysis by using case records analysis and inductive category analysis. Also, the integrity of this research was obtained through triangulation, discussion with colleagues, and participants’examination. With the study method and procedure, this author has gained findings which are summed up as follows: First,‘the program to enhance high school girls' health management competence according to the competence-based PE curriculum’ is education intended to improve health management competence centering around ‘competence’ that is recently being an issue in the circles of education. Since ‘the areas of health’ are rather overlooked in PE at school, teenagers who will lead our future society, especially high school girls are facing crisis in terms of ‘health’, and negative ideas about PE activities are being formed. To get rid of the risks, it is needed to change our recognition on education for health management and also alter our behavioral patterns.‘The program to enhance high school girls' health management competence according to the competence-based PE curriculum’ is an educational program intended to allow learners to improve health management competence through PE activities on their own and bring enhancement in their‘competence’and‘health’. In the holistic viewpoint of‘improving physical strength’,‘building relationships’, and ‘self-management’, it is an educational program to cultivate‘people practicing sports for life’. Second, according to the contents of the survey on demands conducted to the participants and PE teachers before applying the program, first of all, in learners’standpoint, they are indifferent about health management, for example, exercise or dietary habits, and mostly think negatively about exercise for health management. Also, they complain that due to their busy schedule for college entrance, as their grade gets higher, they naturally come to have less interest in PE or health and participate less. They also negatively think about PAPS operated at school as it has lost its original purpose and the evaluation is for the sake of evaluation. Also, in teachers’ position, they feel burdened about education for health management as it is another kind of duty imposed on them. They point out its problems such as inorganic environment to maintain the program, nominal evaluation not reflected to college entrance, and invalid evaluation to evaluate competence. Third, for girls often excluded from sports for lack of motor skills or passive tendencies, ‘the program to enhance high school girls' health management competence according to the competence-based PE curriculum’ provided health management education for‘competence’,‘health’, and ‘health management’ in the aspects of ‘improving physical strength’, ‘building relationships’, and ‘self-management’, and so on. Above all, with this program, they could understand their muscle movement through exercise and experience extended emotion, for instance, a sense of achievement or confidence. Being freed from class oriented to the areas of competition, the program added new sport events in consideration of the characteristics of high school girls, which allowed them to discover fun and excitement in PE activities. Stretching got rid of their prejudice about sport events. Based on relieving stress, having strong will for participation, understanding game rules profoundly, and being acknowledged by peers around, they could enhance their health management competence by improving their own physical strength. Also, the participants of this program were those having no interest in PE and not equipped with physical strength. They were moistly regarded as ‘outsiders’ in PE class preciously and never participated in PE activities aggressively before. While playing games with students equipped with similar levels of motor skills, however, they felt a sense of responsibility. As the class had fewer students than in the regular PE class, they could be more intimate with the teacher as well. Participating in PE activities continuously, they could also form strong bonds with juniors and seniors. Based on the strong bonds, they came to be committed to the class more, which elevated their life quality. With relationship building, their health management competence became enhanced. The program participants say that the biggest problem of theirs is that they regard exercise as something negative and they are not aware of their physical strength. This program included ‘a session to get to know myself’. With the PAPS and Inbody measurements, they figured out their body conditions and physical strength. They came to conceive a concept about exercise and health, too. Also, based on the results, they set up goals themselves for their health and physical strength, practiced, and felt a sense of achievement. After setting up the goals, they increased the amount of their exercise and practiced it according to the plan. They came to realize the necessity of exercise and devise plans about ‘how to do exercise better’. Ultimately, they came to extend their self-management competence up to the cognitive areas of PE and making a habit of exercising, which enhanced their health management competence through self-management. Lastly, other than health management competence, physical fitness improvement, relationship formation, and self-management competence established with core competencies and subject competencies as the reference, their upper level competencies including physical training skills, game performance, and physical expression skills, also improved. In other words, the PE subject competencies are associated organically with general competencies presented in the Outline of the National Curriculum, and some of the PE subject competencies are transferred to some of the general competencies while others become related to several other general competencies multilaterally. Those competencies improved as they were involved in different events. It worked as a chance for them to participate in the program more actively. Fourth, after applying the program, the participants and PE teachers suggested what to be improved in the health management competence program in terms of contents, teaching-learning, and operation. First of all, about the contents, they say it is needed to organize it with the programs that can allow students to have fun and become interested, reflect students’ opinions when choosing the programs, add different kinds of events for the program, open events for body shaping in consideration of the characteristics of high school girls, change teachers’ recognition on the curriculum to solidify education for health management competence, and enhance class design for the operation of the program. About what to be improved in the teaching-learning of the program, they say it is necessary to change recognition on education for health management, form groups to better peer relationship, provide customized management for each individual in the operation of the program, make the program stepwise according to the levels of students, employ educational methods with which students’ change can be checked visually, divide the regular PE class from after-school one, and change teachers’ roles. Regarding what to be bettered in terms of program operation, they say it is needed to increase the length of the program, secure enough time for the program, build up environmental infrastructure, elevate the basis grade to encourage students to participate in PE activities, increase schools’ interest in health management, establish a reward system to operate the program continuously, and increase connectivity between health management education and everyday life. Based on the findings, this author has drawn conclusions synthetically as follows. The competence-based PE program corresponds to the microscopic aspects of the competence-based PE curriculum intended to overcome risks in the areas of ‘health’ and ‘health management’. It can allow students to improve their health management competence, thereby changing their recognition about education for health management and also their behavioral patterns positively as well. Also, as ‘the competence-based PE program’ reflects the program participants and PE teachers’ opinions according to the results of the survey on demands carried out in advance before applying the program, it can be used as a crucial alternative educationally significant in realizing the competence-based PE curriculum and also bettering the field of education for health management. Particularly, since it is a health management program targeting high school girls, it can be said to be an educational program highly applicable and practical. This researcher has also found that the program has positive effects on education in the aspects of improving learners’ physical strength, building relationships, and acquiring competencies associated with self-management or such holistically. Also, in terms of the program’s contents, teaching-learning, and operation, students can change and better their recognition about health management competence. In addition, it has created the field where they can practice health management competence as ‘a person practicing sports for life’ in the future society they will get to live in. It has enhanced learners who have been alienated from PE activities due to their lack of motor skills or passive tendencies to participate more actively and positively. This implies that the program has influenced teenagers who will lead our future society, especially high school girls positively as an educational alternative in the PE subject to get over risks in the areas of ‘health’ and ‘health management’. Based on the results, this author suggests here alternatives for follow-up research and also for betterment in the field of education.
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