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백색 풍경

Title
백색 풍경
Other Titles
White Landscape : Focused on the My Artworks
Authors
임난영
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
동시대는 미디어 발달로 현란하고 즉각적인 수많은 이미지들이 혼재되어 부유하고 있다. 이러한 시각 문화에서 항구적이고 영속적인 층위를 발견하는 것에 대한 고찰이 필요하다고 생각한다. 본인은 자연 풍경의 견고한 이미지를 표현하여 느린 사유의 시간과 공간을 제공하며, 회화의 매체를 통해 질료와 이미지 사이에서 오는 미묘한 깊이를 표현하고자 한다. 이에 본 논문은 자연의 풍경을 지각하는 방식에 대한 연구들과 지각된 풍경이 확장된 이상적 풍경에 대해서 탐구한다. 이러한 사유를 회화적으로 표현하는 것에 대해 미술사를 기반으로 형식적 특성을 분석하고, 본인 작품을 깊이 있게 고찰하고자 한다. 본론의 첫 번째 장 ‘풍경의 시·지각적 탐구’에서는 이성과 경험의 이원적인 사고에서 벗어나 총체적인 구조 혹은 형태로 자연을 바라보고 기술하는 현상학적 ‘지각(perception)’개념을 살펴보고 자연을 바라보는 태도에 적용해본다. 그리고 분별적 사유를 넘어 고요히 깊게 사색하여 본질을 탐구하는 ‘선(禪)’의 관점에 주목한 후, 이러한 사유들이 담긴 풍경이 이상향의 풍경으로 확장되어 드러나는 것을 살펴본다. 무한한 세계를 의미하는 ‘무하유지향(無河有之鄕)’과 누워서 유람한다는 ‘와유(臥遊)’의 방법론을 통해 실재의 자연을 거닐지 않고 일상에서도 깊은 관조를 통해 자신의 정신적 평정을 추구하는 것에 대해 탐구할 것이다. 본론의 두 번째 장 ‘풍경의 회화적 탐구’에서는 풍경을 회화로 표현하는 것에 관하여 고찰한다. 단일한 시선으로 그려내는 원근법의 객관적인 사실주의 재현에 문제를 제기하며 개인의 경험과 사유에 집중하며 자연 현상의 원리를 담아낸 낭만주의 회화 작품을 연구한다. 또한 색‧형태‧구성 등 회화의 조형언어에 주목하며 추상성에 접근하는 모더니즘 회화 작품을 분석할 것이다. 본인의 작업에 영향을 준 지점과 차이가 드러나는 부분에 대해 탐구하며 낭만주의와 모더니즘 회화를 수용하면서 또 다른 회화의 가능성을 찾아본다. 그리고 본인이 주목한 회화적 언어인 색채에 대해 탐구한다. 중첩과 흐릿함으로 드러난 색채의 깊이를 현대 회화 작업들로 살펴보며, 작품에서 가장 중요하게 드러나는 백색의 의미와 미학적 역할에 대해 서술하고자 한다. 마지막으로 본론의 세 번째 장 ‘백색 풍경(작품분석)’에서는 위에서 살펴본 사유의 과정과 방식이 본인의 작품에서 어떻게 적용되며 실현되고 있는지 구체적으로 세 가지로 기술한다. 첫 번째, ‘머무름의 시간’에서는 본인이 마주한 생명체의 흔적이라고는 없는 추위와 냉기가 가득한 풍경이 작업으로 드러나는 과정과, 이 풍경이 현대 도시의 속도에 멈추어 개개인을 고독으로 이끌어 느린 사유의 시간을 갖는 것에 대한 의미를 서술한다. 두 번째, ‘이상적인 공간’에서는 현대인의 기억에 잠재되어 있는 정신적 은신처를 소급한다. 세 번째, ‘절제된 구성’에서는 관조적인 시선, 수평적 구도, 평면적인 화면 등의 최소화된 구성을 설명하며 깊숙이 스며드는 적막을 마주하며 자신에게 집중하게 하는 지점에 대해 고찰한다. 네 번째, ‘포용적 화면’에서는 백색으로 덮여진 표면이 아무 것도 없는 부재의 공간이 아닌 공백을 품으며 열린 공간으로 확장 되는 것을 살펴본다. 정적이고 비어보이는 화면을 통해 사유할 수 있는 시간과 긍정적인 창조적 공간을 담아내고자 하는 과정을 보여주고자 한다. 현대적 감성의 차가운 백색 풍경으로 부드러운 감수성을 전달하는 본인의 작업은 주체와 대상, 중심과 주변, 재현과 추상 등이 단선적인 대립관계에서 벗어나 서로 중첩되며 나란히 공존할 수 있는 새로운 회화의 가능성에 대하여 모색하였다. 체계나 이성의 논리로서만이 아닌 직관과 포용의 시선으로 현대인 내면의 감성을 일깨우기를 소망한다. ;In contemporary visual culture, where intermixed, flashy, and instant images float around in immense amount due to the development of media technology, a contemplation on finding perpetual and lasting components of them seems to be in need. With a view to provide a time and space for such a contemplation, I use painting as the main media for my artworks and represent the crux of landscapes along with a sense of subtle depth induced between the representation and materials. This thesis researches on the ways of perceiving the scenery of nature and how that perceived images could be expanded to a level of an ideal landscape. Aiming for an in-depth investigation of my artworks which is to express pictorially of the contemplation, the thesis incorporates art-historical analyses on their formal elements. Breaking away from the dualism of reason and experience, Chapter “A Visual-Perceptive Exploration of Landscape“ explicates the notion of ‘perception’ in phenomenological sense: it allows viewing and describing the nature as a holistic structure or form, and is applied to my way of seeing the nature as well. Employing the idea of ‘Zen(禪)’ – which is to explore, without any discriminative judgments, the real nature by means of calm meditation – I examine how a landscape depicted in such a viewpoint could be regarded, in an extended sense, as an ideal one. Furthermore, the notion of ‘a land of nothing(無河有之鄕)’, an infinite world, and that of ‘Wayu(臥遊)’, a sight-seeing while laying back on the ground, will be applied as a methodology in probing how a contemplation in daily life could avail reaching a mental composure even without a walk in the real nature. In the following chapter “The Pictorial Exploration of Landscape”, I investigate on the ways of expressing the landscapes by painting. Raising questions against linear perspective, which is to pursue an objectivist and realist representation in a single point of view – I research on some pieces of Romanticism that depict the principle of the nature and natural phenomena based on individual experiences and thoughts. The research then moves onto analyzing Modernist paintings that focus on such visual languages as color, form, and composition, reaching the state of abstraction with such elements. Admitting some influences from Romanticist and Modernist paintings, and yet searching for another style of painting, I clarify some aspects of my works that are differentiating from the precedents. In so doing, I concentrate and explore on colors that I define as one major pictorial language of my works. Referring to some contemporary paintings, I shed light on the depth of colors induced by my technique of overlaying and obscuring, as well as the meaning and aesthetic role of the color white in my works. In Chapter “White Landscape”, I describe in four different ways on how the aforementioned process and methodology of contemplation are applied and realized in my artworks. In “The Time of Staying” elucidates the process through which my encounter with frigid and lifeless landscapes are represented, and how the representation holds for a moment the sense of velocity forming the contemporary cityscape and leaving individuals in solitude, eventually offering the audience a time for a slow-paced contemplation. In “An Ideal Space" implicates a mental shelter latent in the memory of contemporaries. In ”Restrained Composition“ explains how the audience are expected to concentrate on their own thoughts upon feeling the stillness evoked from the minimalized composition and temperate expression – the impressions respectively coming out of the horizontal angle and flat plane used in the work. Lastly, in “Embracing Plane" observes how my whitened plane opens up itself to the exterior and is expanded to the void – a notion distinguished from a space of absence. It is through this still and plain canvas that I intend to reveal the process of integrating a time for contemplation as well as a positive and creative space on my paintings. Delivering a sense of tenderness as well as the contemporaneity by the depictions of cold and white landscapes, I discard the simplistic antagonism between the subject and object, the center and periphery, the figurative and abstract. Instead, I search for a new possibility of painting in forming relationships where the binominal elements overlay with each other and coexist. I wish to arouse from deep inside the mind of contemporaries a sensibility that makes them see the nature not just in structuralist or rationalist logic, but also in an intuitive and embracing viewpoint.
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