View : 989 Download: 0

Rebecca Clarke의 분석 연구

Title
Rebecca Clarke의 분석 연구
Other Titles
A study on Rebecca Clarke’s Sonata for Viola and Piano
Authors
조유정
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
본 논문은 20세기초에 활발한 활동을 한 여류작곡가 레베카 클라크(Rebecca Clarke, 1886-1979)의 비올라와 피아노를 위한 소나타에 관한 연구이다. 클라크는 영국 태생의 작곡가이자 뛰어난 기교의 비올리스트로 활동하였으며, 오케스트라 단원, 실내악 연주자로도 활발한 활동을 펼쳤다. 클라크가 활동했던 19세기말에서 20세기 초에는 많은 방면의 첨단 과학이 발달하고 세계 열강들의 제국주의와 파시즘이 등장했으며 두 번의 세계대전 및 경제 침체로 사회, 정치, 경제적으로 매우 어지러운 시기였다. 음악 분야에서도 이와 무관하지 않게 새로운 시대로의 변화를 맞이했다. 20세기 이전 음악사를 보면 각 시대적 흐름에 따라 음악에 대한 공통적인 규범을 정의 할 수 있었지만 20세기는 이전과 다르게 다양한 양식들이 나타났고 또 사라졌다. 그리고 작곡가들은 자신의 작품세계에 이러한 다양한 양식들 중 하나 또는 여러 개를 받아들였으며 클라크도 이러한 다양한 음악 사조의 영향을 받은 작곡가중 한 명이었다. 1916년 미국으로 이주한 클라크는 1차 세계대전이 끝난지 몇 년만에 대표작 두 곡을 완성하는데 하나는 피아노 3중주이고 다른 하나가 이 비올라 소나타이다. 비올라와 피아노를 위한 소나타는 1919년에 미국 음악계의 후원자인 엘리자베스 쿨리지(Elizabeth Sprague Coolidge)가 메사추세츠에서 주최하는 버크셔 실내악 작곡 콩쿨(Berkshire Chamber Music Festival Competition)에 출품하기 위해 작곡된 곡이다. 이 곡은 3악장 구성으로 1악장은 소나타형식 2악장은 5부분 론도형식, 3악장은 소나타 론도 형식으로 구성된다. 또한 인상주의, 신고전주의, 후기낭만주의, 민족주의 등의 특징이 나타나며 5음음계, 온음음계, 반음음계의 사용으로 신비스럽고 몽환적인 느낌을 주는 곡이다. 본 논문은 비올라와 피아노를 위한 소나타를 분석하기에 앞서 클라크의 생애와 음악적 특징을 알아보고, 형식, 화성, 선율, 악상, 리듬 등의 음악적 요소들의 작품분석을 통해 이 곡에 영향을 준 다양한 사조들의 특징이 이 곡에서 어떠한 모습으로 나타나는지 알아보려고 한 연구이다.;This thesis is about Sonata for Viola and Piano(1919), which is written by a woman composer Rebecca Clarke(1886-1979). Clarke was a composer born in the United Kingdom and played an extraordinary part as an artful violist. She was also an active orchestra member and a performer of chamber music. From the late nineteenth century to the early twentieth century, a period during which Clarke was working actively, was a socially, politically, and economically chaotic period due to the advent of the world powers’ imperialism and fascism, along with the two World Wars and the Great Depression. The field of music, not unlike its contemporary background, went through a new change. Before the twentieth century in music history, every period had had its particular norms on music; however, in the twentieth century, embarrassingly diverse styles appeared and disappeared. Also, the composers took one or more of these various forms into their musical oeuvres. Clarke was one of those composers who was affected by these different trends. Clarke, who had moved to America in 1916, finished two pieces of music only several years after the First World War had ended. One is Piano Trio(1921), and the other is Sonata for Viola and Piano. The latter, which is also the subject of this thesis, was composed in 1919 to be submitted to the Berkshire Chamber Music Festival in Massachusetts, an event hosted by a then sponsor of music in America, Elizabeth Sprague Coolidge. This music is composed of three movements: the first movement is in a sonata form, the second a pentatonic rondo, and the third a sonata-rondo. It also shows the characteristics of impressionism, neo-classicism, post-romanticism, and nationalism to create a mystic and dreamlike atmosphere. This thesis looks into Clarke's life and musical characteristics before analyzing Sonata for Viola and Piano. Thence, it attempts to figure out how various trends which affected this work become evident, by examining the musical factors such as the style, chords, melodies, themes, and rhythms.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE