View : 815 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
임나연
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
This study focuses on the masters graduate recital program of the author, including《Exsultate Jubilate, K.165》by Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), 〈Der Hirt auf dem Felsen, D.965〉by Franz Schubert (1797-1828), 《Cuatro Madrigales Amatorios》by Joaquín Rodrigo (1901-1999),《A Cycle of Life》 by Landon Ronald (1873-1938), and〈Air des bijoux〉from the opera《Faust》 by Charles Gounod (1818-1893). The study examines the life of the composers, features of the works, and the translation of the lyrics. In addition, the research inspects how the adopted poetry and script are musically expressed through the vocals and the accompaniment. Moreover, the study attempts to investigate a more effective approach to the performance. Mozart is a composer representing the 18th Century Classicism. His solo motet 《Exsultate Jubilate, K.165》was composed in 1773 during his trip in Italy. Although the text is set in religious Latin, the motet is a sacred work which resembles the Italian opera that constitutes of three arias and one recitative. Schubert is a composer who made great achievements in the 19th century German lied.〈Der Hirt auf dem Felsen, D.965〉is the last vocal work he left in 1828. The work effectively describes a shepherd longing for his lover through melody, rhythm, and harmony. This lied is a clarinet obbligato, where the melody is led by a dialogue between the vocal, piano accompaniment, and the clarinet in an equal position. Rodrigo is a representative of 20th Century Spanish composer.《Cuatro Madrigales Amatorios》is a collection, arranging the 16th Century Spanish Madrigals. There is a close connection between the four songs through tonality, tempo, tone, as well as length. All four songs set the theme in love. In addition, each song well expressed the Spanish folk color with many repetitions of the lyrics, melismas, ornamentations, and techniques that imitate the Spanish folk guitar. Ronald is a 20th century English composer. His song cycle《A Cycle of Life》consists of five songs and used the poem of Harold Simpson(1872-1944). Excluding the first song that functions as a prelude, the other four songs are subtitled as the four seasons respectively. Through the four seasons, life is expressed metaphorically by closely linking with love. The song cycle delicately and beautifully well expressed the symbolic atmosphere of each season through romantic melody, harmony, rhythm, and articulation of the vocal and accompaniment part. Gounod is a French composer representing 19th Century Romanticism. His representative opera《Faust》, composed in 1859, is a five-act grand opera. 〈Air des bijoux〉is an aria sung by the main character Margaret, who finds a jewelery box in front of the house, in the third act. The performer should delicately perform the changing emotion and psychology of the main character, who adorns herself with jewels and gradually falls into narcissism.;본 연구는 필자의 석사과정 졸업 연주회 프로그램인 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 모테트 ≪기뻐하라, 환호하라 (Exsultate Jubilate, K.165)≫, 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828)의 가곡〈바위 위의 목동 (Der Hirt auf dem Felsen, D.965)〉, 로드리고(Joaquín Rodrigo, 1901-1999)의 모음집《4개의 사랑의 마드리갈 (Cuatro Madrigales Amatorios)》, 로날드(Landon Ronald, 1873-1938)의 연가곡《삶의 여정 (A Cycle of Life)》, 구노(Charles Gounod, 1818-1893)의 오페라 ≪파우스트 (Faust)≫ 중 아리아〈보석의 노래 (Air des bijoux)〉를 연구 대상으로 하였다. 본 논문에서는 위 작곡가들의 생애와 작품의 특징, 그리고 가사 번역을 살펴보았다. 이에 더하여 시와 대본이 성악성부와 반주부를 통하여 음악적으로 어떻게 표현되었는지에 대하여 연구하였으며, 이를 토대로 보다 효과적인 연주적 접근 방법을 연구하였다. 모차르트는 18세기 고전주의 시대를 대표하는 작곡가이다. 그의 솔로를 위한 모테트 ≪기뻐하라, 환호하라 (Exsultate Jubilate, K.165)≫는 1773년에 이탈리아를 여행하는 중에 작곡되었다. 이 모테트의 가사는 종교적인 라틴어를 사용하였지만, 아리아와 오케스트라 반주로 구성된 오페라와 같은 형식을 지닌 교회음악 작품이다. 이 곡은 3개의 아리아와 1개의 레치타티보로 구성되어 있으며, 이태리 오페라의 영향으로 긴 멜리즈마와 카덴짜와 같은 화려한 성악선율이 두드러진다. 슈베르트는 19세기 독일 예술가곡에 큰 업적을 남긴 작곡가이다.〈바위 위의 목동 (Der Hirt auf dem Felsen, D.965)〉은 1828년에 슈베르트가 남긴 마지막 성악곡으로, 목동이 사랑하는 여인을 그리워하는 시의 내용을 선율, 리듬, 화성 등을 통하여 효과적으로 묘사한 작품이다. 이 곡은 클라리넷 오블리가토로 성악 성부와 피아노 반주 그리고 클라리넷이 서로 동등하게 대화하듯이 멜로디를 이끌어간다. 로드리고는 20세기 스페인을 대표하는 작곡가이다.《4개의 사랑의 마드리갈 (Cuatro Madrigales Amatorios)》은 16세기 스페인 마드리갈을 편곡하여 완성한 모음집이다. 4곡은 조성과 빠르기, 분위기, 길이 등을 통하여 긴밀한 연계성을 보인다. 4곡은 모두 사랑을 주제로 하며, 가사의 반복이 많고 멜리즈마, 꾸밈음, 그리고 스페인 민속악기인 기타의 주법을 모방하는 연주법을 사용하여 각 곡마다 스페인 민속적 색채를 잘 나타내었다. 로날드는 20세기 영국의 지휘자이자 작곡가이다. 그의 연가곡《삶의 여정 (A Cycle of Life)》은 총 5곡으로 구성되어 있으며, 해롤드 심슨(Harold Simpson, 1872-1944)의 시를 사용하였다. 서곡의 기능을 하는 제 1곡을 제외한 4곡은 각각 사계절이 부제이며, 사계절을 통하여 삶과 사랑을 긴밀하게 결부시켜 은유적으로 표현하였다. 이 연가곡은 각 계절이 갖는 상징적인 분위기를 성악성부와 반주부의 선율과 화성, 리듬, 악상부호 등을 통하여 낭만적인 선율로 섬세하고 아름답게 표현하였다. 구노는 19세기 낭만주의 시대를 대표하는 프랑스 작곡가이다. 그의 대표적인 오페라 ≪파우스트 (Faust)≫는 1859년에 작곡된 작품으로 5막으로 구성된 그랑 오페라이다.〈보석의 노래 (Air des bijoux)〉는 3막에서 주인공 마르그리트가 집 앞에 놓여 있는 보석 상자를 발견하고 부르는 아리아로, 연주자는 보석으로 자신을 치장하면서 점차적으로 자아도취에 빠져가는 주인공의 감정과 심리의 변화를 섬세하게 연주하여야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE