View : 620 Download: 0

중학생의 학교스포츠클럽 참여정도에 따른 회복탄력성과 학업적 실패내성 차이

Title
중학생의 학교스포츠클럽 참여정도에 따른 회복탄력성과 학업적 실패내성 차이
Other Titles
Middle school students ' resilience and academic failure tolerance difference according to level of participation in school sports club
Authors
함민정
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 학교스포츠클럽 참여정도에 따른 회복탄력성 및 학업적 실패내성의 차이를 밝히는 것이다. 이러한 연구 결과는 중학생들이 입시교육을 비롯한 사회에서의 크고 작은 실패 경험에 건설적으로 대응하는 능력을 함양하기 위한 대처방안으로써 학교스포츠클럽의 가치를 확인하고 또한, 학교스포츠클럽의 효과를 검증함으로써 국가수준의 교육과정 ‘2015 개정교육과정’ 학교체육정책에서 교육과정 내·외 연계의 가치인식을 제고하는데 목적이 있다. 연구 대상자는 서울지역에 위치한 중학교를 모집단으로 6개의 학교에서 중학생 390명을 편의표본추출법을 이용하여 모집하였다. 이 중 불성실한 응답 또는 일부 응답이 누락된 설문지를 제외한 330명을 최종 분석 자료로 사용하였다. 통계분석은 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용하였으며, 요인분석, 신뢰도 분석, 일원분산분석, Tukey방식 사후검정, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 성별에 따른 회복탄력성과 학업적 실패내성 차이를 분석한 결과 성별에 따른 회복탄력성에서는 차이가 나타나지 않았으나, 학업적 실패내성의 하위요인인 감정요인은 여학생이 낮게, 행동요인은 남학생이 높게 나타났다. 둘째, 학년에 따른 회복탄력성과 학업적 실패내성 차이를 분석한 결과 평균에서 저학년일수록 회복탄력성의 하위요인인 긍정성 요인이 높게 나타났다. 하지만 두 변인 모두 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 학교스포츠클럽 참여유무에 따른 회복탄력성과 학업적 실패내성의 차이를 분석한 결과 회복탄력성 하위요인 중 긍정성에서, 학업적 실패내성의 하위요인 중 과제수준선호 요인에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, 참여정도에 따른 회복탄력성과 학업적 실패내성 차이를 분석한 결과 참여빈도와 참여시간에 대해서 회복탄력성, 학업적 실패내성 모두 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 참여기간이 증가 할수록 회복탄력성의 긍정성 요인과 학업적 실패내성의 감정요인이 유의한 차이가 나타났다. 연구 결과를 토대로 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교스포츠클럽 참여유무가 회복탄력성 학업적 실패내성에 정적 영향을 미치므로, 학교스포츠클럽이 학생들의 실패에 대한 건설적 태도를 신장시키는 하나의 방안이 될 수 있음을 시사한다. 둘째, 학교스포츠클럽의 참여한 기간이 길수록 회복탄력성의 긍정성, 실패내성의 감정요인이 높게 나타났으므로, 학생들이 학교스포츠클럽을 정규 교육과정 체육과 병행하여 꾸준히 참여할 수 있도록 학생들을 위한 지원과 관심이 요구된다.;The purpose of this study was to determine the middle school students’ resilience and academic failure tolerance differences according to level of participation in school sports club. The findings of this study verified effectiveness and assured values of school sports club as a counterplan for developing response ability of the middle school students to great and small failures from the society. In this study, 390 subjects from 6 middle school located in Seoul city was gathered through convenience sampling method. Only 330 participants’ responses were utilized for final analysis and the others, such as unreliable and uncompleted answers were excluded. For statistical analysis, SPSS ver. 23 was used for the statistical analysis performing exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, One-way ANOVA, Tukey test. The findings were as follows: First, as a result of analysing resilience and failure tolerance between school sports club participation and nonparticipation, in subfactor of resilience, the positiveness factor showed a significant difference, though there were no significant differences in self-control and sociality. Additionally, in subelement of failure tolerance, there was a significant difference in the task difficulty preference factor, but it was not able to find significant differences in the feeling factor and the behavior factor. Second, as a result of analysing resilience and failure tolerance according to frequency and duration period of participation, there was no significant differences in resilience and academic failure tolerance, however, the positiveness factor of resilience and the feeling factor of failure tolerance showed significant differences as increasing the duration period of participation. In conclusion, the middle school students’ resilience and failure tolerance showed higher as participating school sports club and increasing participation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE