View : 656 Download: 0

치어리딩 참여 중·고등학생들의 몰입경험이 운동만족에 미치는 영향

Title
치어리딩 참여 중·고등학생들의 몰입경험이 운동만족에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of the Flow Experiences of Middle and High School Students Participating in Cheerleading on Exercise Satisfaction
Authors
박수영
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
The purpose of the study was to investigate the effect of the Flow Experiences of middle and high school students participating in cheerleading on Exercise Satisfaction. In Korea, there is insufficient research on cheerleading, which has not yet been fully established as a sport. Therefore, this study will be used as basic data to verify the positive effects of adolescents’ participating in cheerleading and will contribute to the popularization and promotion of cheerleading of cheerleading. The subjects were 353 middle and high school students attending 13 schools in Seoul and participating in cheerleading. Unreliable responses and incomplete answers were excluded, so 337 responses were utilized for the final analysis. The researcher visited the schools to explain the content and purpose of the study to the teachers and students, then distributed and collected the surveys. The SPSS 21 software package was used for factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, Scheffe test, correlation analysis, and multiple regression analysis. The results of this study are as follows: First, an analysis of the differences in flow experiences according to demographic factors, such as the grades, gender, and levels of the schools, of the students revealed significant differences in both cognitive and behavioral commitments. Second, an analysis of the difference in Exercise Satisfaction according to the demographic factors of the students revealed that the difference according to gender was insignificant in only two of the variables—psychological and social satisfaction—of Exercise Satisfaction, but were significant in the factors of environmental and physical satisfaction. The level of the school had significant differences in all factors, i.e., psychological, environmental, physical, and social, of Exercise Satisfaction. Fourth, an analysis of the difference in Exercise Satisfaction according to the degree of students’ participation in cheerleading revealed a significant difference in all the subcategories, except for environmental, of Exercise Satisfaction as regards participation frequency, time, and competition. Fifth, an analysis of the relationship between Flow Experience and Exercise Satisfaction showed positive correlations between all the subfactors–cognitive and behavioral commitment—of Flow Experience and all the subfactors of Exercise Satisfaction. The results show that Flow Experience and Exercise Satisfaction had a significant effect on the students' participation in cheerleading. The higher the period of participation and level of school, the more positive was the influence of the Flow Experience on Exercise Satisfaction. This finding proves that cheerleading has a very positive effect on adolescence and, as 88% of the study’s participants were females, can contribute to the promotion of physical education for female students. Therefore, it is necessary to study more in-depth in order to contribute to the popularization and promotion of cheerleading of cheerleading.;본 연구는 치어리딩 참여 중·고등학생들의 몰입경험이 운동만족에 미치는 영향을 규명하는 것이 목적이다. 우리나라에는 아직 치어리딩이 스포츠로 완전히 정착되지 않고 그에 따른 연구 또한 부족하기 때문에 본 연구를 통해 치어리딩에 참여한 청소년들의 긍정적인 효과를 검증하고 치어리딩 보급 및 활성화에 기여하기 위한 기초자료로 제공될 것이다. 대상자는 서울시내 치어리딩에 참여하고 있는 13개교에 재학 중인 중·고등학생들을 대상으로 총 353명을 편의표본추출법(Convenience sampling method)을 통해 모집하였다. 이 중 누락되거나 불성실하게 응답한 설문지를 제외한 337부가 최종 분석에 사용되었다. 조사는 연구자가 직접 학교에 방문해 담당 교사 및 학생들에게 연구의 내용 및 목적을 설명하고 그 자리에서 배포 및 회수하였다. 자료처리는 SPSS 21.0을 이용해 요인분석(Factor analysis), 신뢰도분석(Reliability analysis), 빈도분석(Frequency analysis), 기술통계분석(descriptive statistics), t-검정(t-test), 일원변량분산분석(one way ANOVA), 사후검증(Scheffe), 상관관계분석(Correlation analysis), 다중회귀분석(Multiple regression analysis)을 사용하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 치어리딩 참여 중·고등학생들의 인구통계학적 특성에 따른 몰입경험의 차이를 분석한 결과 학교 급, 성별은 몰입경험의 하위요인인 인지몰입과 행위몰입 모두 통계적으로 유의한 차이가 확인되었다. 둘째, 치어리딩 참여 중·고등학생들의 인구통계학적 특성에 따른 운동만족의 차이를 분석한 결과 운동만족의 심리적 만족, 사회적 만족 2가지의 하위변인에서만 성별에 따른 차이는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 그 외, 성별에 따른 운동만족의 하위요인인 환경적 만족, 신체적 만족에서 통계적으로 유의한 차이가 확인되었고, 학교 급은 운동만족의 하위요인인 심리적 만족, 환경적 만족, 신체적 만족, 사회적 만족 모두 통계적으로 유의한 차이가 확인되었다. 셋째, 치어리딩 참여 중·고등학생들의 참여정도에 따른 몰입경험의 차이를 분석한 결과 참여기간, 참여빈도, 참여강도, 대회참여 유무는 몰입경험의 하위요인인 인지몰입과 행위몰입 모두 통계적으로 유의한 차이가 확인되었다. 넷째, 치어리딩 참여 중·고등학생들의 참여정도에 따른 운동만족의 차이를 분석한 결과 참여빈도, 참여강도, 대회참여 유무에서 운동만족의 하위요인인 환경적 만족에서 유의하지 않은 결과를 나타냈고, 그 외 모든 참여정도와 하위요인은 유의한 결과가 확인되었다. 다섯째, 몰입경험과 운동만족의 관계를 분석한 결과 몰입경험의 하위요인인 인지몰입과 행위몰입이 운동만족의 하위요인인 심리적 만족, 환경적 만족, 신체적 만족, 사회적 만족 모두 유의한 차이가 확인되었다. 이러한 결과에 따라 치어리딩 참여 중·고등학생들의 몰입경험이 운동만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었으며 치어리딩에 참여기간이 높을수록 몰입경험과 운동만족에 긍정적인 영향을 나타났다. 본 연구를 통해 치어리딩은 청소년기에 매우 긍정적인 영향을 끼치고 있는 것을 입증했으며 치어리딩에 참여자 88%가 여학생인 점을 미루어보아 여학생 체육활성화에도 크게 기여할 수 있다고 사료된다. 따라서 치어리딩 관련 연구가 보다 심층적으로 진행되어 치어리딩 보급 및 활성화에 기여해야 한다고 사료된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE