View : 882 Download: 0

유치원 독립편성 종일제 학급의 독서교육 활성화를 위한 실행연구

Title
유치원 독립편성 종일제 학급의 독서교육 활성화를 위한 실행연구
Other Titles
Action Research on Revitalizing Reading Education for Kindergarten Independently Organized All-day Class
Authors
최유니
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 독립편성 종일제 학급의 독서교육 활성화를 위한 방안을 모색하여 실행하고, 활성화 방안에 따른 유아, 부모, 교사의 반응을 알아보는 것이다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 독립편성 종일제 학급의 독서교육 활성화를 위한 실행방안은 무엇인가? 2. 유치원 독립편성 종일제 학급의 독서교육 활성화 방안에 따른 유아, 부모, 교사 의 반응은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 대학부속유치원인 하늘유치원 독립편성 종일제 학급에서 이루어졌으며, 연구대상은 만 3-4세 별님반 유아 24명과 그들의 부모, 별님반 교사 4명이다. 별님반의 독서교육 활성화를 위한 실행방안을 수립하고자 교사 저널과 학급의 교육과정 분석 및 본원의 교육과정 운영 자체 평가와 그에 대한 부모 설문지, 부모 면담 자료, 비형식적 동료 교사 면담을 통해 별님반의 독서교육을 점검하고 문헌연구를 실시하였다. 연구기간은 2016년 12월 19일부터 2017년 11월 30일까지이다. 연구절차는 별님반 독서교육의 문제 인식 및 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가 및 2차 실행방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 실시되었다. 독서교육 활성화 방안은 연구자를 포함한 별님반 교사들이 함께 실시하였으며, 이에 따른 결과를 알아보고자 사진 및 동영상 촬영, 음성 녹음과 현장약기로 기록하고 현장노트를 작성하여 자료를 수집하였다. 이외에도 교육계획안, 비형식적 동료 교사협의와 부모 면담, 연구자 저널과 부모 설문지 등을 통해 자료를 수집하고 이를 범주화 및 부호화하여 연구문제별로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 독립편성 종일제 학급의 독서교육 활성화를 위하여 교육과정과 연계한 독서교육, 가정과 연계한 독서교육, 지역사회와 연계한 독서교육으로 독서교육의 체계를 수립하고 그에 따른 활동을 구체적으로 마련하여 실행하였다. 1차 실행에서는 교육과정과 연계한 독서교육으로 개별 또는 소집단의 형태로 일상생활 속에서 지속적인 교사의 그림책 읽어주기와 유치원 도서실 이용 활성화하기를 실행하였다. 가정과 연계한 독서교육으로는 별님반의 배경과 특성을 고려한 부모의 그림책 읽어주기와 가정에서 가져온 그림책을 소개하고 공유하는 활동을 실행하였다. 마지막으로 지역사회와 연계한 독서교육으로 도서관에서 진행하는 유아 프로그램에 참여하고 그림책 대여하기 활동을 실행하였다. 1차 실행방안을 평가한 결과 유아들이 책과 책 읽기에 대한 관심과 흥미를 유지할 수 있도록 독서와 관련된 다양한 경험을 지속적으로 제공할 필요가 있었다. 또한 별님반에서 진행되고 있는 독서교육에 대해 부모의 이해를 도움으로써 가정에서도 적극적인 독서교육이 이루어질 수 있도록 지원하며, 별님반의 독서교육 전반에 유아의 요구 및 의견을 적극 반영할 필요가 있었다. 1차 실행의 평가를 반영하여 선정된 2차 실행방안으로 교육과정과 연계한 독서교육에서는 독서의 즐거움을 더하는 독후활동을 실행하였고 유아와 함께 독서환경을 조성하였다. 가정과 연계한 독서교육으로는 유아의 의견을 반영한 가족 구성원의 그림책 읽어주기와 내실 있는 도서대여 프로그램 운영하기, 부모회를 통해 유아 독서교육에 대한 부모의 이해 돕기 방안을 실행하였다. 마지막으로 지역사회와 연계한 독서교육에서는 동네서점에서 그림책을 구입하여 공유하고 도서관과 서점에서의 경험을 유아들이 활용할 수 있도록 기회를 제공하였다. 둘째, 유치원 독립편성 종일제 학급의 독서교육 활성화 방안에 따른 유아의 반응을 살펴보면 자발적인 책 읽기 행동, 책에 대한 상호작용과 적극성이 증가하였으며 다양한 책에 대한 관심과 흥미가 확대되었다. 부모의 반응은 유아 독서교육에 대한 이해와 동기부여를 통해 가정에서 독서교육을 실천하게 되었으며, 자녀와 상호작용이 증가하고 유치원 독서교육에 대한 신뢰감이 형성된 것으로 나타났다. 교사들은 연구를 진행하면서 실천적 지식이 구축됨에 따라 유아 독서교육에 대한 전문성이 신장되었으며, 유아 독서교육의 지속적인 실행에 대한 자발적인 의지가 형성되었다는 반응을 보였다. 본 연구는 유치원 독립편성 종일제 학급의 배경과 특성을 고려하여 만 3-4세 유아의 발달에 적합한 독서교육의 필요성을 제기하는 한편, 부모와 교육 현장의 교사들에게 유아 독서교육의 중요성과 활성화 방안을 제시해주었다는 의의를 지니는 연구이다. 본 연구가 현장의 교사들에게 유아 독서교육의 활성화 방안을 마련하는데 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of this study is to develop plans for revitalizing the reading education for a kindergarten independently organized all-day class, implement the developed revitalizing plans, and examine the responses of the young children, parents and teachers to the implemented revitalization plans. The research questions posed to accomplish the purpose of the study are as follows: 1. What are the action plans for revitalizing the reading education for a kindergarten independently organized all-day class? 2. What are the responses of the young children, parents, and teachers to the reading education revitalization plans implemented for a kindergarten independently organized all-day class? This research was conducted at an independently organized all-day class at Haneul Kindergarten, a university affiliated kindergarten located in Seoul. The subjects of this research included 24 young children in Byeollim Class who are between the ages of 3 and 4, their parents and four teachers in charge of the Class. In order to establish action plans for revitalizing the reading education in Byeollim Class, literature review was conducted along with a comprehensive inspection on the current status of reading education in Byeollim Class through various methods including analysis of the teachers’ journals and class curriculum, self-evaluation of the curriculum management by the kindergarten, parents survey on the curriculum management of the kindergarten, parent interview materials, and informal fellow teacher interview. The research was conducted from December 19, 2016 to November 30, 2017. In terms of procedure, this research was carried out in the following order: recognize problems in Byeollim Class reading education and develop solutions; implement first action plan; evaluate first action plan and develop second action plan; implement second action plan; evaluate second action plan and conduct final evaluation. The reading education revitalization plans were implemented jointly by the researcher and the Byeollim Class teachers. In addition to making field notes, the outcomes from implementing the reading education revitalization plans were documented by taking photographs and video recordings, voice recordings, and on-the-spot short sketches, from which data were collected. Data were also collected from educational plans, informal fellow teacher consultations, parent interviews, researcher’s journal and parent questionnaire. The collected data were categorized and coded, and then analyzed along the research question. The results obtained from this study are as follows: First, in order to revitalize the reading education in a kindergarten independently organized all-day class, a system for reading education was established consisting of curriculum-associated reading education, home-associated reading education and community-associated reading education, and specific activities according to the system were prepared and implemented. In the first implementation, curriculum-associated reading education was implemented as individual or small group activity by having teachers consistently read pictures books to the children throughout the daily routine and revitalizing the use of kindergarten library. As for home-associated reading education, the background and characteristics of Byeollim Class were taken into consideration in implementing activities such as parents reading picture books to the children at home and children introducing and sharing picture books brought from home in class. Finally, the class participated in the young children’s program offered at the local public library and borrowed picture books from the library as part of the community-associated reading education. Evaluation results of the first action plan indicated that a variety of activities related to reading should be provided continuously to the class so that the children can maintain interest in books and reading books. It was also found that the parents should be supported to actively conduct reading education at home as well by assisting them in understanding the reading education taking place in the class, and that the needs and opinions of the children must be reflected in the overall reading education. In the second action plan prepared after reflecting the evaluation of the first action plan, after-reading activity augmenting the fun of reading was implemented as a curriculum-associated reading education in addition to engaging the children in creating a reading environment in the classroom. As for home-associated reading education the activities implemented at home or at school included family members reading picture books at home reflecting the child’s opinion, running a substantial book lending program, and helping parents in understanding reading education for young children through parent education meetings. Finally, for the community-associated reading education, the children were given opportunities to purchase picture books at the neighborhood local bookstore and share them with the class and also use various experiences at the local library and bookstores. Second, examining the children's responses to the reading education revitalization plans implemented in the kindergarten in dependently organized all-day class , it was found that the children’s voluntary reading behaviors and level of interaction and initiative for books increased and that their interest in many different books expanded. In the case of the parents, results showed that the parents practiced reading education at home with increased motivation for engaging in their children’s reading education and deeper understanding for early childhood reading education, and that their level of interaction with their children increased as their confidence in kindergarten reading education was formed. As for the teachers, their expertise in early childhood reading education was improved as their practical knowledge was enhanced while carrying out the research. The teachers’ responses also indicated that voluntary willingness to keep implementing early childhood reading education was formed among the teachers. This study is significant in that it proposes the need for reading education appropriate for the development of young children between the ages of 3 and 4 taking into account the background and characteristics of kindergarten independently organized all-day classes, and demonstrates the importance and revitalization measures of early childhood reading education to parents as well as the teachers in the field. This study is expected to assist in-service teachers in developing plans for revitalizing early childhood reading education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE