View : 506 Download: 0

Johannes Brahms의 Viola Sonata No.2 in E♭Major Op.120에 관한 연구

Title
Johannes Brahms의 Viola Sonata No.2 in E♭Major Op.120에 관한 연구
Other Titles
A Study and Analysis of Viola Sonata No.2 in E♭Major Op.120, by Johannes Brahms
Authors
박나윤
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
본 연구의 목적은 요하네스 브람스의 삶과 그의 음악적 특징을 탐구하며, Viola Sonata No.2 in E♭Major Op.120이 작곡되었던 시대적 배경과 작품 분석을 통해 브람스의 음악관과 독특한 작곡기법에 대한 연구를 통하여, 그가 담아내고자 했던 메시지를 보다 효과적으로 이해하여 연주에 도움 주는 것을 그 목적으로 하고 있다. 요하네스 브람스(1833-1897)는 진보와 개혁의 시대적 분위기에 휩쓸리지 않고, 고전적 기법에 낭만주의 감성을 덧입혀 그만의 독창적인 음악관을 만들어낸 낭만파 작곡가이다. 초기 낭만주의로부터 르네상스와 바로크 시대의 작곡가들에게까지 이르기까지 폭 넓은 음악 스펙트럼을 소유하고 있었고, 이는 신고전주의 후기낭만주의의 주정성(主情性) ·표제성(標題性)에 대한 반동으로 일어난 작곡경향과 그 음악. 로 이어지게 되었다. 어린 시절, 함께 연주여행을 떠났던 헝가리언 바이올리니스트 레메니의 영향으로 집시 음악과 자국 독일 민요에도 많은 관심을 가지기도 했다. 베토벤의 정통 계승자라는 별명과는 달리 교향곡보다는 실내악곡에 큰 비중을 두고 1854년 ‘Piano Trio No.1 in B Major Op.8 을 시작으로 1895년, 그의 마지막 소나타이자 실내악곡인 Viola Sonata No.2 in E♭Major Op.120 을 포함한 24곡을 작곡하였다. 원곡은 클라리넷 소나타로 작곡되었지만, 바이올리니스트 요하임의 제안으로, 클라리넷과 음색이 유사한 비올라 소나타로 편곡되었고 특유의 중후한 음색덕분에 원곡 못지않게 자주 연주되고 있다. 우아하게 시작되는 1악장에서 Scherzo ‘해학 을 뜻하는 말로 음악에서는 악곡이나 악장 이름으로서 교향곡 ·현악4중주곡의 제3악장에 쓰이며, 템포가 빠른 3박자, 격렬한 리듬, 기분의 급격한 변화 등이 특징으로 스케르찬도라는 형용사는 해학적인 연주를 지시하는 표현기호로서 널리 사용되고 있다. 풍의 격렬한 2악장을 거쳐, 느린 악장으로 끝을 맺는 변주곡으로, 비올라와 반주의 역할에 그치지 않는 피아노가 조화롭게 연주되는 아름다운 선율의 진행과 다양한 기교가 사용된 것이 특징이며, 그의 인간적 쓸쓸함과 고독, 종교적 색채가 묻어나있다.;Johannes Brahms was born in 1833, and the pioneer of Neo-Classical music and utilized a broad spectrum of styles from baroque to renaissance era. Brahms's compositional techniques and classical structures were rooted in Beethoven and Bach. Thus, some even say "He completed to bridge the gaps that existed from 19th to 20th century." Brahms was also good at using chromatic harmonies with melancholy emotions. Posterity remembers him as a memorable composer who tried to keep the heritage of the compositional techniques on turbulent time from Romantic Movement. His musical color developed and got to be more original in this way. Johannes Brahms' last chamber music [Viola Sonata No. 2 in E♭Major Op.120] is and first viola sonata. The music was distinctively composed on consecutive symmetric structure and it stands out harmonious balance of combining both classicism and romanticism. One of his works, this is really remarkable both instruments play each other on equal terms. Piano part is especially not only an accompaniment of viola sonata, and makes collaborated melodies. Until it was announced, no one played viola as a solo instrument, the opportunity became valuable discovery. In this respect, this piece is well known as his representative music as well. In conclusion, the purpose of this paper is to demonstrate Brahms's life and his unique approach to music. Furthermore, I hope this paper helps people appreciate this excellent piece of music, [Viola Sonata No. 2 in E♭Major Op.120], with the understanding of Brahms' authentic musical philosophy.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE