View : 1287 Download: 0

Edvard Grieg Violin Sonata No.2 in G Major Op.13의 연구 및 분석

Title
Edvard Grieg Violin Sonata No.2 in G Major Op.13의 연구 및 분석
Other Titles
A Study and Analysis of Edvard Grieg’s Violin Sonata No. 2 in G major, Op. 13
Authors
김나라
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최한원
Abstract
Edvard Grieg (1834-1907) is a representative composer of the nineteenth-century Norway. In the days when he was active in Europe, it was a time when nationalism music spread like a fashion in each country since the French Revolution. As a one of the representative composer of Norwegian-nationalism music, he achieved Romantic-nationalism music by applying Norwegian folk songs, rhythms of traditional dance music, and church mode to his works. Grieg’s Violin Sonata No. 2 Op. 13, one of his early works, includes three movements in total. Each movement employs sonata form, ternary form, and rondo form in order. Chromatic melodies and effective use of diminished 7th chords are hallmarks of the whole movements. The first movement uses an introduction in cadenza style in G minor before the exposition, which makes a significant contrast between the introduction and exposition. In the exposition, the first theme and second them contrasts in terms of melody and rhythm. The second movement represents ethnic aspects using dotted rhythms and modal melodies. The third movement also employs a modal melody and ethnic features. Moreover, the melodies and rhythms of Norwegian-traditional dance music are expressed throughout the whole movements in a light and lyrical way. This thesis studies on Grieg’s life, background, and his nationalism works, and analyzes his Violin Sonata No. 2 Op. 13. I hope this thesis helps players to correctly interpret and perform this work. ;에드바르드 그리그(Edvard Grieg, 1843~1907년)는 19세기 노르웨이 대표 작곡가이다. 19세기 유럽은 프랑스 혁명을 이후로 근대화의 물결과 민족의식을 일깨우는 운동이 유행처럼 번지고 있었다. 이에 독일 중심의 낭만음악이 주를 이루던 유럽 음악계도 민족주의 의식을 바탕으로 한 민족음악에 고취되었다. 오랜 식민 통치하에 있던 노르웨이에서도 정치, 사회 전반에서 독립을 갈망하는 움직임과 함께 민족주의 운동이 일어났다. 그 당시 음악가들의 작품세계는 민족주의 사조가 바탕이 되는 작품 활동이 주를 이루었고, 노르웨이를 대표하는 민족음악가로 작곡가 그리그를 꼽을 수 있다. 그리그는 노르웨이 민요와 전통 춤곡 리듬, 교회선법 등을 자신의 작품에 적극 적용시킨 낭만주의적 민족음악을 완성한 민족음악가이다. 악곡 분석한 은 그리그의 초기 작품으로 총 3악장으로 구성되어있다. 제1악장은 소나타형식, 제2악장은 A-B-A'의 3부 형식, 제3악장은 7부 론도 형식으로 이뤄지며, 반음계적 선율 진행, 감7화음의 효과적인 사용이 특징적이다. 곡 전반에 흐르는 노르웨이 전통 춤곡의 리듬은 경쾌하면서 선율은 서정적이다. 본 논문에서는 의 악곡 분석과 더불어 그리그의 생애와 시대 배경을 알아보고 그가 작품에 표현한 민족적 색채를 보여주는 음악 특징을 연구, 분석한다. 이를 통해 작곡가의 의도를 올바르게 해석하여 연주할 수 있도록 도움을 주고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE