View : 1140 Download: 0

프레데릭 키슬러의 작업에 나타난 상호 리얼리즘(Correalism)

Title
프레데릭 키슬러의 작업에 나타난 상호 리얼리즘(Correalism)
Other Titles
A study on the Correalism in Frederick Kiesler’s Works
Authors
임채원
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 프레데릭 키슬러(Frederick John Kiesler, 1890-1965)의 작업에서 ‘상호 리얼리즘(Correalism)’이 조형적으로 구현되는 양상을 살펴 본 연구이다. 20세기 초 오스트리아와 미국에 거주한 키슬러는 양국의 다원적인 사회‧문화적 분위기 속에서 총체적 경향의 미술운동들을 접하며 만물을 유기적 결합체로 보는 특유의 개념을 확립하게 된 작가이다. 이를 1930년대 말엽 상호 리얼리즘이라는 이론으로 구체화한 그는 일찍이 이 개념에 입각하여 1920년대 초부터 작고한 1965년까지 무대미술과 전시디자인, 건축과 도시계획, 회화와 조각 등 다분야에 걸쳐 활동하며 예술의 여러 부문과 그 외적 요소 그리고 삶을 결합시키는 다종다양한 작업들을 시도하였다. 그러나 지금까지의 연구에서 키슬러의 작업은 그 다양성에도 불구하고 주로 드 스테일(De Stijl)이나 초현실주의(Surréalisme) 미술과의 관계 속에서 거론되었으며, 특정 무대디자인과 전시디자인, 건축에 치우친 논의가 주를 이루었다. 그의 전 작업의 저변에 흐르는 공통의 특질을 발견하여 상이한 장르의 작품들을 일관된 맥락으로 해석하는 연구는 보기 드물다. 이에 본 논문은 40여 년 동안 다방면에 걸쳐 전개된 키슬러의 작업들을 상호 리얼리즘의 다각적 구현물로 보고 이를 포괄적으로 다루고자 하였다. 먼저 키슬러가 무대미술 분야에서 조형예술과 공연예술의 융합을 꾀한 작업들을 살펴보았다. 연극의 내용에 부합하는 형태와 색채로 그는 무대장치, 무대의상을 디자인하였고, 무대 자체를 추상조각이나 극의 전개에 따라 변형되는 일종의 키네틱 아트와 같이 제작하였다. 더불어 그는 배우의 연기에 따라 움직이며 무대의 외형을 지속적으로 변모시키는 장치들도 고안하였다. 조형적 형태와 음악적 요소, 연극적 이야기 등이 어우러지는 키슬러의 무대미술은 이질적인 대상들 간의 상호 교류를 지향하는 상호 리얼리즘이 종합예술의 형태로 나타난 것으로 볼 수 있다. 또한 키슬러는 구성물들이 서로 긴밀히 연계된 총체적 장으로 전시 공간을 조성하였다. 여기에서 작품들은 바닥, 벽, 천장 등에 설치되었고, 관람자들은 각종 디스플레이 장치들을 통해 신체적, 심리적으로 전시에 참여하였다. 전시 구조물과 건축적 요소들은 작품에 상응하는 색채와 형태로 디자인되었으며, 전시 분위기에 조화를 이루도록 조명과 음향 또한 연출되었다. 전체의 구조 안에서 부분들이 상호적 관계를 맺도록 하는 상호 리얼리즘의 원리가 총체적인 전시 환경으로 구현된 것이다. 한편 키슬러는 추상회화나 조각 같은 모습으로 건축과 도시를 설계하여 생활환경에 예술을 접목하고자 하였다. 기하학적 구조로 다수의 건축과 도시를 설계한 그는 상호 리얼리즘의 연속성의 원리를 시각화한 ‘엔드리스(The Endless)’라는 특유의 건축 형식에 의거하여 유기적인 곡선형의 주택들도 디자인하였다. 게다가 이 형식을 극장, 공원, 박물관 등 공공건물에도 적용하여 삶과 예술이 결속된 이상세계를 실현하고자 하였다. 이러한 건축과 도시계획은 인간과 자연, 기술의 종합을 지향하는 상호 리얼리즘의 발현물이라 할 수 있다. 마지막으로 키슬러는 1940년대 말부터 1965년까지 약 20년 동안 회화와 조각을 통해 상호연관성을 추구하는 작업에 몰두하였다. 상호 리얼리즘에서 개체들을 밀접히 관련시키는 연속성의 원리를 조형적 구성으로 번안한 ‘갤럭시(Galaxy)’라는 형식에 근거하여, 그는 여러 그림 혹은 조각들이 은하와 같은 형태로 집합체를 이루거나, 회화와 조각의 특질이 겸비된 작업들을 창작하였다. 이렇게 조형예술의 각 장르 또는 개별적인 작품들 사이에 연관성을 부여하는 키슬러의 작업 방식은 우주만물의 자유로운 소통의 원리를 다룬 상호 리얼리즘을 근간으로 형성된 것이었다. 이와 같은 연구 과정을 통해 본고는 형식과 매체 면에서 다양성을 드러내는 키슬러의 작업들 기저에 상호 리얼리즘이라는 개념이 자리하고 있음을 조명하였다. 그 과정에서 상이한 예술 장르들이 교차하고, 일상의 장소 또는 환경과 결속된 그의 작업이 설치미술(Installation Art)과 대지미술(Land Art), 환경미술(Environment Art), 퍼포먼스(Performance) 등 1960년대 예술동향을 예견한 것임을 확인할 수 있었다. 이러한 측면에서 본 논문은 지금까지 제한적으로 해석되어 온 작가의 미술사적 위치를 재고하고, 일부 작품에 치중되었던 그간의 연구 범위를 확장시켰다는 데 그 의의가 있다.;This study is an inquiry into how Correalism has been realized in the works of Frederick John Kiesler(1890-1965). Living and working in Austria and the United States in the early 20th century, Kiesler encountered some holistic art movements in the pluralistic social, cultural ambiance of the two nations and established his own distinctive artistic concept seeing all things as organic combined bodies. Keisler materialized this based on the theory of Correalism in the late 1930s. With this concept, he worked in multidisciplinary fields including stage art, exhibit design, architecture, urban planning, painting, and sculpture from the early 1920s to 1965 when he died. He sought to integrate art with its external factors and life. In studies conducted so far, his work was mainly discussed in connection with artistic movements such as De Stijl and Surréalisme despite its diversity. What’s primarily discussed was his stage design, exhibition design and architecture. Studies that try to discover common features in his oeuvre and interpret those for diverse genres in a consistent context are very rare. Thus, this paper is intended to comprehensively explore his works, seeing them as a realization of Correalism. The fusing of the plastic arts with the performing arts in the arena of stage art will be first discussed. He designed stage settings and costumes to respond to the content of the play or at times produced the stage itself like a work of abstract sculpture or kinetic art that morphs according to the evolution of the play. He also designed devices that move, reacting to a performer’s actions or that constantly transform the stage. His stage art in which artistic forms are in sync with musical elements and theatrical stories can be seen a representation of Correalism in the form of a synthetic art that seeks interchanges among foreign objects. Kiesler also created an exhibit venue as a holistic forum in which constituents are closely associated with one another. His works were displayed on the floor, walls and ceiling here, and viewers both physically and psychologically attended the exhibition through display devices. The exhibition structures and architectural elements for the exhibition were designed in colors and forms responding to works on display and lighting and sound were also adjusted to be in harmony with the exhibit ambiance. His creation of such an exhibition environment was a realization of the principle of Correalism in which parts are interrelated in the entire structure. Kiesler designed buildings and cities in the form of abstract painting or sculpture, trying to graft art onto a life environment. He designed a multitude of buildings and cities in geometric structures and also especially designed houses in the shape of organic curves based on his intrinsic form of architecture called “The Endless” that shows a visualization of the principle of Correalism. Moreover, he tried to realize an ideal world in which the combination of art and life is achieved by applying this form to public buildings such as theaters, parks and museums. Such architecture and urban planning can be defined as the product of Correalism that seeks the synthesis of man with nature and technology. Kiesler was engrossed in work that pursued correlations in painting and sculpture from the late 1940s until his death. He created a series of works with both pictorial and sculptural qualities by combining paintings and sculptures in the form of the Galaxy in which the principle of continuity closely associating each object was adapted into a plastic formation. These works were presented as grouped units. His work method that associates each genre of the formative arts or each individual work was formed based on Correalism that deals with the principle of free communication among all things in the universe. This study sheds light on that Kiesler’s oeuvre in terms of form and medium based on the concept of Correalism. In this process it can be confirmed that his works in which diverse art genres cross and that are fused into everyday places or atmospheres can be said to have prediction of the emergence of the 1960s artistic tendencies such as Installation Art, Land Art, Environmental Art, and Performance Art. In this respect, this paper is of significance in that it reconsiders his position in art history that has so far been restrictively interpreted and extends the scope of research on his art that has been confined to only some of his works.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE