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Technical Vocational Education and Training (TVET) and Labour Productivity in Ghana

Title
Technical Vocational Education and Training (TVET) and Labour Productivity in Ghana
Authors
Aboagye, Deborah Esenam
Issue Date
2018
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
조혜림
Abstract
Technical Vocational Education and Training’s (TVET) contribution to economic and social development cannot be overemphasized because it is that type of education that imparts practical skills and is essential in developing a highly skilled manpower. Countries like Germany, Singapore and South Korea have been able to harness the power of TVET education to develop a highly skilled and productive labour force which has translated into socio-economic development. The gains of TVET however, are not widespread. TVET delivery in Africa has not led to the adequate development of a highly skilled human resource development which ensures productivity leading to socio-economic gains. Research has revealed that TVET system and delivery in Africa is plagued with many challenges which has resulted in the current system of producing trainees with low skills and low labour productivity. Ghana’s TVET system is dogged with similar challenges. In spite of the existence of TVET education, it has not been able to supply the skilled workforce industry needs and is at par with the country’s current development policies. As a consequence, TVET graduates are not able to fully utilize their skills which by extension, leads to low labour productivity. It is for this reason that this study aimed at examining the factors contributing to low labour productivity of TVET in Ghana. Interviews were conducted with TVET graduates and some TVET heads to understand this situation. Additionally relevant secondary data was analyzed to give a balanced picture. Findings from this research reveal the contributing factors to low labour productivity in Ghana to low TVET enrolment, inadequate training materials, human and financial resources, training not linked to current development policies or industry and sector of employment. It is recommended that Government make enrolment in TVET a priority area in education, equip TVET schools with modern tools and workshops enough to serve all trainees, introduce and motivate students of Colleges of Education and other tertiary institutions to learn technical and vocational courses to later teach TVET trainees. Additionally, budgetary allocations must be increased and released on time for the smooth running of schools and last but not least, government should allocate a quota for employment of TVET graduates into the formal sector.;직업기술훈련(이하 TVET: Technical Vocational Education and Training)은 실용적인 기술을 전달하고전문직 인력개발에 필수적인 교육의 일환으로 경제 및 사회 발전에큰 기여를 하고 있는 중요한 부분이다. 독일, 싱가포르 그리고 한국과 같은 나라들은 사회경제적발전의 동력이 되는고생산성의노동인력 개발을 위하여 TVET 의 힘을 이용해 왔다. 그러나 이러한 이점에도 불구하고 TVET은 아직 전세계적으로 널리 적용되지 않고 있다. 지금까지 아프리카에서 실시된 TVET은사회•경제적 이윤창출을 이끌며 노동생산성을 보장하는 전문직인적자원을 개발하는 수준까지는 발전하지 못하였다. 본 연구는아프리카에서 시행되는기존의 시스템이 저숙련,저생산성 인력을 배출해오고 있는 문제점들을 통하여TVET 시스템을 적용하는 데 있어서 장애가 되는 요소들을 점검하였다. 가나공화국의 TVET 시스템도 비슷한 난관에 봉착해 있다. TVET이 시행되고 있음에도 불구하고 실제로산업에서 요하는 전문인력을 공급하지 못하고 있으며, 국가의 개발정책과도 시류를 같이 하지 못하고 있다. 결과적으로 TVET 졸업생들은 전문 기술을 충분히 활용하지 못하며, 결국 낮은 노동생산성의 결과를 초래하고 있다. 본 연구의 목적은 가나공화국을사례로TVET의 낮은 노동생산성 창출의 원인을조사하는 것이다. 현지의 실정을 이해하기 위하여 TVET 졸업생 및 일부 TVET 기관장들과의 인터뷰를 실시하였고,상황에 대한 전반적 이해를 돕기 위하여 2차 데이터 분석도 진행하였다. 본연구를 통하여발견된 가나공화국TVET의 낮은 노동생산성과 저조한 TVET 등록율을 야기하는 요소로는 - 부적합한 훈련자료, 부족한인적•경제적 지원, 정부 개발정책 및 고용산업으로 연결되지 못하는기술훈련의 한계 - 등이 있다.이러한 상황에서 정부는TVET 교육기관 입학을 중점적으로 장려하고, TVET 교육기관들로 하여금모든 학생들이 혜택을 누릴 수 있는 최신 학습 도구와 교육프로그램을 갖추도록 하는 것이 요구된다. 또한,직업기술교육자 양성과정등을 통하여 학생들이전문직업훈련을 받을 수 있도록안내할 뿐만 아니라, 장래에 직업기술교육자로서 TVET 교육의 주축이 되도록 동기를 부여하는 부분도 중요하다고 본다. 마지막으로, 이를 위한 정부 예산및 원활한 학교운영을 위한 자금의 지원이 확대되어야 하며, 정부는 공식부문에 TVET 졸업생들을 채용하는 할당제도를마련하여야 할 것으로 보인다.
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