View : 1166 Download: 0

소셜커머스 수익 한계 분석에 의한 상품개발 전략

Title
소셜커머스 수익 한계 분석에 의한 상품개발 전략
Other Titles
Product development strategy by social commerce profit margin analysis
Authors
손예슬
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
전자상거래 시장은 21세기 정보통신기술의 급격한 발달로 소비자들의 욕구와 시대상에 따라 끊임없이 발전하고 변화하고 있다. 국내 시장에서 스마트폰의 보편화와 모바일 SNS(Social Network Services)가 활성화 되면서 2010년 등장한 소셜커머스가 주목을 받고 있다. ‘티켓몬스터’를 시작으로 하여‘쿠팡’, ‘위메프’가 짧은 시간차를 두고 비즈니스를 시작하였다. 소셜커머스는 쇼핑몰과 소셜네트워크를 결합시킨 비즈니스 모델로, 국내에서는 큰 폭의 할인율과 특정 거래조건을 지정하여 주문 가능한 제품 수량이나 시간을 감소 제한 시킴으로써 경제성을 극대화한 공동구매형 소셜커머스가 자리 잡았다. 본 논문의 목적은 매년 성장하고 있는 소셜커머스의 수익 현황과 문제점을 도출하고 이에 대한 상품 개발 전략을 모색하고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 매출, 회원수 등을 기준으로 선정된 소셜커머스 대표 3사 쿠팡, 티몬, 위메프의 매출, 영업이익율, 운영형태 등을 소셜커머스의 한계 분석하였다. 선행 연구논문과 관련된 사이트, 문헌적 연구 등을 통하여 연구를 고찰하였으며, 통계자료를 수집해 연구 자료로 활용하였다. 수집된 자료를 토대로 하여 다음과 같은 소셜커머스 현황과 한계를 도출하였다. 첫째, 소셜커머스는 꾸준한 성장세에도 불구하고 소셜커머스 3사는 매년 1천억 이상의 적자를 기록하고 있다. 3사의 과도한 경쟁으로 인한 공격적인 마케팅을 강행하고, 외형을 키우는 과정에서 수익성은 더욱 나빠지는 구조가 반복되고 있다. 소셜커머스의 수익성 구조 개선이 가장 큰 최우선 과제라고 할 수 있다. 둘째, 기존 유통구조의 한계를 극복하기 위해 다양한 시도를 하였다. 쿠팡의 로켓배송, 티몬과 위메프의 신선식품사업, 여행사업 등 막대한 손실을 감내하면서도 다양한 신사업에 나서고 있다. 적자를 보더라도 저렴한 가격과 빠른 배송 서비스를 제공해 충성 고객을 확보하고 미래를 선점한다는 전략을 가지고 있으나, 미래를 위한 무리한 신사업 투자가 해답인지 고민해볼 필요가 있다. 아무리 좋은 비즈니스 모델이라도 적자 규모가 갈수록 커진다면 기업의 존속을 걱정할 수 밖에 없다. 본 연구를 요약하고 그 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 수익구조 개선을 위해 PB상품 확대가 필요하다. 소셜커머스의 문제점을 해결하기 위해 국내 대형 오프라인 유통의 사례를 찾아보았다. 국내 3대 대형 유통사들의 경우를 보면 경쟁사간의 치열한 경쟁과 무리한 투자로 인해 손익 악화가 되었던 시기가 있었다. 이 때 대형 유통사들은 PB 상품을 도입함으로써 손익강화에 힘썼다. 현재 소셜커머스의 경우도 기존 대형 유통이 겪었던 비슷한 환경에 있다고 볼 수 있다. 이에 기존 대형 유통의 PB 사례를 조사하고, 소셜커머스에도 적용할 수 있는지 알아보았다. 둘째, O2O 기반의 준전문 인력형 서비스를 중계해주는 안정적인 수익원 창출이 필요하다. 소셜커머스는 치열해지는 경쟁환경에서 살아 남기 위해 직매입을 하고 자신의 물류 인프라를 이용해서 소비자에게 빠르게 제공하는 프로세스를 가지고 있으나, 이 구조는 대규모 인프라 투자 비용이 필요하며, 창고 운영 비용이나 인력 등 지속적인 비용을 발생시킬 수밖에 없는 구조이다. 유형 상품의 경우 입점하고 그 중계 수수료를 받는 것은 아주 전형적인 방법이였으나 무형 상품의 경우 소셜커머스에서 중점적으로 도입되고 있지 않고 있다. 이에 산후도우미, 해충 방제 서비스, 통번역 서비스와 같은 전문 인력형 서비스 시장과 서비스를 조사하고, 소셜커머스에 적용할 수 있는지 알아보았다. 궁극적으로 이와 같은 연구결과가 시사하는 바를 전제로 국내 소셜커머스 3사가 수익구조 한계분석에 의한 상품개발 전략안을 효과적으로 활용한다면, 극심한 경쟁에 놓여있는 소셜커머스 온라인 시장에서 생존 및 성장을 추구하는데 있어서 유리한 위치를 점할 수 있을 것으로 판단된다.;The e - commerce market is constantly evolving and changing according to consumers' needs and times due to the rapid development of information and communication technology in the 21st century. The social commerce that has emerged in 2010 is attracting attention as smartphones become more popular in the domestic market and mobile social networking (SNS) becomes more active. Starting with 'Ticket Monster', 'Kupang' and 'Wimep' started their business with a short time difference. Social Commerce is a business model that combines a shopping mall and a social network. In Korea, a large discount rate and specific transaction conditions are specified to reduce the quantity and time of products that can be ordered, thereby establishing a collective purchasing type social commerce maximizing economic efficiency. The purpose of this paper is to find out the present status and problems of the social commerce that grows every year and to find ways to activate it. In order to achieve this goal, we analyzed social commerce 's sales, operating profit rate, operating mode, etc. Of 3 selected social commerce CEOs based on sales, membership, etc. The researches were reviewed through sites related to previous research papers, literature studies, and statistical data were collected and used as research data. Based on the collected data, the following social commerce status and limitations are derived. First, despite the steady growth of social commerce, the three social commerce companies recorded more than 100 billion deficits each year. The company has repeatedly aggressively marketing its products due to excessive competition, and its profitability is getting worse in the process of raising its top line. Improving the profitability structure of social commerce is a top priority. Second, various attempts have been made to overcome the limitation of the existing distribution structure. Kupang's rocket shipments, fresh food business of Timon and Wimpef, and travel business, while taking on tremendous losses. Even if we look at the deficit, we have a strategy of securing loyal customers and providing the future with low prices and fast delivery service, but we need to worry about whether it is an unreasonable new business investment for the future. No matter how good the business model is, if the size of the deficit grows bigger, it will have to worry about the survival of the enterprise. This study summarizes and suggests the implications as follows. First, PB products should be expanded to improve profit structure. In order to solve the problems of social commerce, I have searched for large offline distribution in Korea. In the case of the three largest domestic distributors, there were times when profitability deteriorated due to intense competition among competitors and excessive investment. At this time, large retailers tried to strengthen profitability by introducing PB products. In the case of social commerce, it can be said that the situation is similar to that of existing large-scale distribution. We investigated PB cases of existing large retailers and examined whether they could be applied to social commerce. Second, it is necessary to create stable revenue sources that relay O2O-based quasi-professional services. Although social commerce has a processor that can be directly sold to survive in an intensely competitive environment and use its own logistics infrastructure to provide it to consumers quickly, this structure requires a large infrastructure investment cost and a continuous cost Which is a structure inevitably generated. In the case of tangible goods, it is a very typical method to enter and receive the relay fee, but intangible goods are not introduced in the online mall. In this study, we investigated the service market and service of professional workers such as postpartum helper, pest control service, and examined whether they could be applied to social commerce. In the end, the results of this study suggest that if the three domestic social commerce companies utilize the product development strategy by profit marginal structural analysis effectively, it is advantageous to pursue survival and growth in the social commerce online market, Of the total.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE