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지각된 쇼핑앱 특성이 만족과 지속적 사용의도에 미치는 영향

Title
지각된 쇼핑앱 특성이 만족과 지속적 사용의도에 미치는 영향
Other Titles
The affect of Perceived shopping app characteristics on satisfaction and persistent intention : Focus on Moderate effect of perceived Benefit
Authors
서누에
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
과거에는 오프라인 매장이나 온라인pc를 이용하여 쇼핑을 해왔던 것에 비해 최근에는 스마트폰의 발전과 함께 모바일의 쇼핑 어플을 사용하여 손쉽고 편리한 쇼핑을 하는 소비자들이 급격히 늘고 있는 추세이다. 이에 본 연구에서 소비자들이 지각한 쇼핑 앱의 특성에 대해 파악하고, 앱 특성이 소비자들의 앱에 대한 만족감과 지속적 사용의도에 미치는 영향과 이 관계에서 지각된 혜택에 의한 조절 효과에 대하여 실증적으로 분석하였다. 본 연구 결과는 향후 쇼핑 앱을 운영하는 기업 측면에서 효율적인 마케팅 전략을 세우는데 기초자료로 사용할 수 있을 것으로 사료된다. 본 연구의 목적을 해결하기 위해, 구매력이 있는 직장인들 남/여를 대상으로 앱의 특성이 만족과 지속적 사용의도에 미치는 영향과 지각된 혜택에 의한 조절 효과에 대하여 실증적 연구를 통해 알아보았다. 설문조사는 2017년 3월 15일부터 4월 10일 까지 약 26일간에 걸친 설문조사를 실시하였으며, 최종적으로 224부를 대상으로 분석에 사용하였다. 이 수집된 자료는 SPSS 21.0 for Windows를 활용하여 빈도분석, 기술통계, 일원량 분석, 다변량 회귀분석 및 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 쇼핑앱 특성이 만족에 미치는 영향을 파악한 결과, 즉시접속성, 정보제공성, 개인화, 유희성의 순으로 유효한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다(p<.001). 이는 소비자들이 시간과 장소에 제약 받지 않고 빠르고 편리한 쇼핑이 만족에 높은 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 둘째, 쇼핑앱 특성이 지속적 사용의도에 미치는 영향을 파악한 결과, 즉시접속성과 유희성이 유의한 정(+)적인 영향을 미치는 점(p<.001)으로 나타나, 편리함은 물론이고, 쇼핑에 있어 즐거움이 앱의 충성도에 중요한 요인인 것으로 밝혀졌다. 셋째, 만족이 지속적 사용의도에 미치는 영향을 파악한 결과, 통계적으로 유의한 정(+)적인 영향(p<.001)을 미치는 것으로 나타났다. 즉 앱을 통한 쇼핑에 대해 만족도가 높아 질수록 지속적 사용의도가 높아진 다는 것을 알 수 있다. 넷째, 쇼핑앱 특성에 대한 만족감이 지각된 혜택에 따른 조절영향력을 검증한 결과, 쇼핑 앱 하위차원인 개인화, 유희성, 즉지접속성은 지각된 혜택에 따라 만족감에 차이가 있는 것으로 나타났다. 개인화, 유희성, 즉시접속성에 대한 지각은 낮게 지각하더라도 지각된 혜택을 높게 지각하면 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 쇼핑앱 특성에 대한 지속적사용이 지각된 혜택에 따른 조절영향력을 검증한 결과, 전체적인 쇼핑앱 특성과 지속적 사용의도와의 관계에서 지각된 혜택의 조절효과가 나타나지 않았으나 하위차원별 부분적인 조절효과를 확인하였다. 조절효과를 확인한 결과, 유희성 , 즉시접속성에 대한 지각은 낮더라도 지각된 혜택을 높게 지각하면 지속적 사용의도가 높아지는 것으로 나타났다. 이상의 검증 결과, 지각된 쇼핑 앱 특성이 만족감과 지속 사용의도에 유의한 정(+)적 영향을 미치는 것을 확인 하였고, 쇼핑 앱 특성이 만족과 지속사용의도에 미치는 영향은 지각된 혜택에 따라 부분적으로 조절된다는 것을 확인하였다. 본 연구 결과는 소비자가 지각하는 쇼핑 앱 특성이 쇼핑 앱에 대한 충성도에 유의한 영향을 미치는 변수라는 점을 확인한 것이며, 더불어 이 관계에서 소비자들이 쇼핑 앱에서 제공되는 쿠폰 및 적립과 같은 실용적 혜택이 중요한 조절변인으로 작용할 수 있음을 실증 규명한 결과이다. 따라서 쇼핑 앱 사업자 및 마케터들은 쇼핑 앱의 지속적인 기술 및 컨텐츠를 강화하고 소비자들이 잘 인지할 수 있는 제품에 대한 정보를 제공해야 하며, 더불어 즉각적이고 개인화된 상호작용에 마케팅 총력을 발휘해야 할 것으로 사료된다. 또한 소비자에게 타 쇼핑 앱과는 차별화된 실용적 혜택 제공에 대해 끊임없이 고민해야 할 것이다. 이러한 정책들을 지속적으로 제공을 한다면 고객 충성도는 물론 그에 따른 매출에 유효한 도움이 될 수 있을 것이라 판단되며, 소비자들이 보다 더 즐겁고 합리적인 쇼핑을 할 수 있을 뿐 아니라, 향 후 지속적인 쇼핑 앱의 발전 또한 기대할 수 있을 것이다.;In the past, consumers have been shopping with off-line shop & online PC, In recent years, the development of smartphones has led to a rapid increase in the number of consumers who use mobile shopping apps for convenient shopping. In this study, we investigated the characteristics of shopping apps perceived by consumers, The effect of app characteristics on consumers' satisfaction and persistent intention to use apps and the control effect of perceived benefits in this relationship were analyzed empirically. The results of this study can be used as a basic data for establishing an effective marketing strategy in the future. To solve the purpose of this study, This study investigated the effect of characteristics of apps on satisfaction and persistent intention to use and perceived benefits. The questionnaires were conducted for about 26 days from March 15 to April 10, 2017, Finally, 224 copies were used for the analysis. The collected data were analyzed using frequency analysis, descriptive statistics, unit quantity analysis, multivariate regression analysis, and hierarchical regression analysis using SPSS 21.0 for Windows, The results are as follows. first, The effect of shopping app characteristics on satisfaction, It has been shown that there are effective influences in order of instant connectivity,informationproviding,personalization,and playfulness(p<.001). The conclusion is that consumers are not limited by time and place, and fast and convenient shopping affects satisfaction. Second, as a result of analyzing the influence of the characteristics of the shopping app on the intention of continuous use, it was found that the connectivity and playfulness were immediately influenced, Convenience and pleasure in shopping are important factors in app loyalty. Third, the effects of satisfaction on persistent intention to use, The average was found to have an effect.(p<.001). The more satisfied you are with shopping through your app, the more likely you are to continue to use it. Fourth, the satisfaction of the shopping app characteristic was found to be influenced by perceived benefit, The attributes of personalization and playfulness, ie, the attributes of the shopping app, were found to differ in satisfaction according to perceived benefits. The perception of personalization, playfulness, and immediacy of connectivity was found to be higher when perceived benefits were perceived to be low. Fifth, as a result of verifying the influence of perceived benefits of continuous use on the characteristics of shopping app, The effect of perceived benefits did not appear in relation to overall shopping app characteristics and persistent use intention. A study of the moderating effect, Perceptions of playfulness and immediacy are low Perceived benefits of higher perceived higher intentions of continuous use. As a result of this verification, Confirmed that perceived shopping app characteristics affect satisfaction and persistent intention to use, The effect of shopping app characteristics on satisfaction and persistent intention was partially controlled by perceived benefits. The results of this study confirm that the characteristics of shopping apps perceived by consumers are variables that have a significant effect on the loyalty of shopping apps, In addition, in this relationship, consumers have demonstrated that practical benefits such as coupons and accumulation in shopping apps can be important control variables. As a result, shopping app operators and marketers need to enhance the ongoing technology and content of their shopping apps and provide information about products that consumers are well aware of, In addition, we need to develop content that is immediate and meet the needs of individual consumers, and demonstrate marketing strength in close interaction with consumers and businesses. In addition, consumers will have to constantly provide practical benefits different from other shopping apps. Providing these methods on an ongoing basis would be a useful help to customer loyalty and sales, Consumers will be able to shop more happily and more reasonably, and expect the development of continuous shopping app in the future.
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