View : 695 Download: 0

플립드 러닝(Flipped Learning)을 적용한 생명과학 수업이 고등학생의 과학 관련 태도 및 수업에 대한 인식에 미치는 영향

Title
플립드 러닝(Flipped Learning)을 적용한 생명과학 수업이 고등학생의 과학 관련 태도 및 수업에 대한 인식에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the effect of Flipped Learning adopted life science class to the high-school students' attitude toward the subject and recognition on the class
Authors
류혜빈
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임미연
Abstract
본 연구는 플립드 러닝(Flipped Learning)을 적용한 생명과학 수업이 고등학생들의 과학 관련 태도와 과학 수업에 관한 인식에 어떤 영향을 주었는지 살펴보는 것에 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 일제식 강의식 수업의 대안으로 등장한 플립드 러닝이라는 수업 전략을 고등학생들의 과학 수업에 적용하여 과학 관련 태도에 어떤 변화가 일어나는지 살펴보고자 하였으며, 플립드 러닝이라는 전략이 도입된 생명과학 수업에 대해 연구 참여 학생들이 어떻게 인식하고 있는지에 대해서도 알아보고자 하였다. 본 연구에는 인문계 고등학교 1학년 학생 78명(남 28명, 여 50명)이 참여하였으며, 외국어고등학교에 재학 중인 학생들이었기에 학업 능력은 대체로 우수하나 과학에 관한 이해나 흥미는 다소 낮은 편에 속하였다. 과학 관련 태도의 변화를 알아보기 위해서 TOSRA(Test of Science Related Attitude)검사를 단일집단에 적용하여 사전-사후 변화를 살펴보았으며, 단일 집단 연구 설계의 한계를 보완하기 위하여 관련 질문이 담긴 사후 면담을 추가로 시행하였다. 또한 수업에 대한 인식을 알아보기 위해서 교사의 수업 관찰 일지 내용과 면담 내용, 학생들의 활동 산출물 및 수업 인식에 관한 자유기술식 설문 응답 내용 등을 종합적으로 살펴보았다. 그 결과, 연구에 참여한 고등학생들의 전반적인 과학 관련 태도가 통계적으로 유의미하게 증가되었다. 하위 영역에서는 ‘과학자의 평범성’에 대한 인식 및 ‘과학수업에의 즐거움’에서 통계적으로 유의미한 증가가 나타났다. 면담과 활동 산출물에서는 ‘과학의 사회적 의미’에서 유의미한 변화를 드러내는 것으로 나타났다. 또한 플립드 러닝을 적용한 생명과학 수업에 대한 연구 참여 학생들의 인식을 살펴보았을 때, 학생들은 과학 수업에 더욱 흥미를 가지고 참여하게 되었으며, 학습 내용 이해에 도움을 받았고, 실생활 속 과학 이슈에 대해서도 관심을 갖게 되었다는 인식을 하고 있었다. 그러나 사전 영상을 시청하는 것에 대한 심적 ‧ 환경적 부담과 함께 영상만으로는 내용을 이해하는 데에 부족함을 느낀다는 것을 어려움으로 꼽았다. 또한 영상에서 이해가 다 되지 않았던 것을 교실 내 활동으로 이해하고자 하여도 교실 내 모둠학습이 효과적으로 이루어지지 않은 것에 대하여 불편과 어려움을 경험하였다고 하였다. 이를 토대로 본 연구에서는 플립드 러닝을 적용한 생명과학 수업이 어떻게 이루어져야 할지에 대한 시사점을 도출하고자 하였다.;The purpose of the study is to look how Flipped Learning adopted life science class affected high-school students on their attitude toward the subject and their recognition on the class. Especially, this research seeks to observe how Flipped Learning, an alternative to the instructor-led learning, could change the students’ attitude and recognition on the science subject when adopted to science class. Total 78 students (28 male, 50 female) in academic high school have participated in this research. Despite the fact that most of them had high academic ability, for they were foreign language high-school students, the students had relatively low understand and interest in science. To observe the change in attitude toward science and its related classes, TOSRA(Test Of Science Related Attitude) was conducted in single group. Additional interviews were also carried out after the test to complement the limit of the single-subject research design. Teachers’ diary, student interview, student’s work sheet, and their free note comments left in the survey were thoroughly reviewed to see the their recognition on science class. As a result of this research, the students’ overall attitude toward science class has significantly improved statistically¬-especially, in recognition on the ‘scientist’s commonness’ and ‘enjoying science class’. Analyzing the interviews and students’ work sheet, meaningful change has also occurred in the aspect of ‘Science in social terms’. Furthermore, in terms of the recognition of the students who experienced the Flipped Learning adopted life science class, the result has shown the students’ interest on the subject has increased which also helped them to have better understanding on the class and such positive experience has led them to concern the real-time science issues which take place in their actual life. On the other hand, the students pointed out the fact that it could be a burden in a way for them to go over the class materials in advance, also it would be difficult to fully understand the whole detail through merely the prerequisite learning using video materials. In addition, despite the attempts the student’s made to overcome such knowledge gap, there was still a big obstacle of which the group activity at class was not entirely working effectively to help the students in need. Based on such circumstances, the study seeks for the insight on how Flipped Learning adopted science class could be run effectively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE